PDA

View Full Version : Henna Traditie's

Carpe Diem
11-02-2011, 06:52
Ik heb door de jaren heen van de gekste dingen gezien die mensen doen..

Wat doen jullie allemaal op de henna dag???

Tufa7e
11-02-2011, 07:50
Rhennin ghay damimounn :love:

ayalou
12-02-2011, 12:04
dansen,, dansen,, dansen,, dansen,, dansen..
op een gegeven moment als de henna begint gaat de muziek uit en worden er groepjes gevormd..
er word op de adjoen geslagen en gezongen...
De leukste vind ik als ze over de zus van de bruid gaan zingen(ik dus:hihi:) en de mama en de rest van de familie..
Lekker de bruidje zien huilen en snotteren:hihi:
Op een gegeven moment is iedereen de izran een beetje zat en zingt de kamer in koor...Anasheed,, dat is het gezelligst:love:
En dan neemt er iemand de leiding, die zingt op de maat van de Adjoen en de rest van de kamer zingt dat na...soms word er wat gezongen dat super grappig is of een keiharde dis maar geeft niet
En als iedereen dat zang zat is word er keihard met 3 trommels tegelijk geslagen en dan zit er niemand meer op de stoel,, de dansvloer is bomvol en dansd iedereen de kilo's van zich af.

lekkere eten hoort ook bij de hennadag...

Op t laatst komt moulay binnen met en hoop cadeautjes en zijn familie,, de voorhoofd word gekust er worden foto's gemaakt..
De bruidegom krijgt ook henna(dit is niet altijd, sommige van ons hadden de henna al thuis bij hun ma gedaan).
Alle broers van zowel bruid en bruidegom komen binnen en wat neven in witte selhems en dan word er door hun arazik gezongen.

De mannen gaan weg,, dan feesten we nog een klein uurtje verder met de familie van de bruidegom...

super gezellig:love::love:

Carpe Diem
03-03-2011, 10:26
de henna dag is bij ons echt het leukste.. Geweldig gewoon.

De bruid is de hele dag ''gesluierd''
Eerst krijg je als bruid je henna op en wanneer ze daar klaar mee is gaan de moeder van de bruid en die andere oudjes aan de slag met die adjoen en hun eeuwen oude izran.

Daarna begint bij ons een soort traditie gedoe hele tijd met die vrouwen die izran zingen
De moeder van de bruid staat naast haar met een soort gelijke sluier.
en op tafel liggen 2 hele mooie schalen met daarin ne3ne3 bladen en ook weer 2 soort gelijke kannen met zemzem water.
Een tante of vriendin mohim iemand die doet dus dat water spetteren op een bosje ne3ne3 en in elke hand gaat een bosje en ook een paar bladen tussen de tenen(kietelt kapot erg)
Dan gaan moeder en dochter verwisselen van sluier..ze3ma de moeder draagt haar huwelijkse geluk over aan haar dochter.
Meisjes die ze3ma willen trouwen doen de sluier van de bruid op en dansen met de dienblad waarop die spullen stonden op hun hoofd(alles om te trouwen:gniffel:)

De bruid verlaat dan de kamer en wacht tot de bruidegom komt..dan komen ze samen de kamer binnen. De bruid met 3 vrouwen helemaal traditioneel gekleed en in het wit en de bruidegom ook met 3 mannen helemaal traditioneel gekleed en in het wit.
Dan nemen ze plaats en de rest van de familie van de buridegom komt binnnen..
Die 3 mannen en vrouwen gaan dan ze3ma elkaar dissen met die izran enzo

Mohim echt een geweldige dag is dat bij ons

vooral wanneer ze dit nummer doen
http://www.4shared.com/file/118226034/2f8c0c7/Rachid_Anas_-_1_R7eni_Yanegh_Damimon.html

ayalou
03-03-2011, 11:09
Soubhana Allah het is echt bij iedereen anders maar van die ne3ne3 heb ik nog nooit gezien en ook niet van de sluierwisseling

:love::love: die nummer

Carpe Diem
03-03-2011, 11:19
Ja grappig is dat maar ik vind het echt lachen.
Eigenlijk hoort de moeder van de bruid dat niet te doen maar de oudste zus of tante maar mn tante heeft echt een kut huwelijk dus ik dacht ook al is het maar bijgeloof maar ik hoef jou huwelijkse geluk niet:gniffel:

Ja he ik ben gek op dat nummer:love:

ayalou
03-03-2011, 11:21
Ja grappig is dat maar ik vind het echt lachen.
Eigenlijk hoort de moeder van de bruid dat niet te doen maar de oudste zus of tante maar mn tante heeft echt een kut huwelijk dus ik dacht ook al is het maar bijgeloof maar ik hoef jou huwelijkse geluk niet:gniffel:

Ja he ik ben gek op dat nummer:love:

:lol: misschien dat t daarom bij ons niet zo gaat omdat al die oudjes zo'n 'geweldig' huwelijk hebben:hihi:

Carpe Diem
03-03-2011, 11:24
:lol: misschien dat t daarom bij ons niet zo gaat omdat al die oudjes zo'n 'geweldig' huwelijk hebben:hihi:

:lol::lol::lol:

Niemand die nog hun ''geluk'' wil:hihi:

ayalou
03-03-2011, 11:28
:lol::lol:

juist hou jullie 'geluk' maar bij jullie:hihi: