PDA

View Full Version : Hoofdinspecteur terrorismebestrijding treedt Islam binnen

katim110
15-02-2011, 10:57
19 Augustus 1993 was voor Richard Farley, hoofdinspecteur terrorismebestrijding in Engeland, de dag waarop zijn leven drastisch veranderde. Dit is de dag waarop hij ‘de zoetheid van het geloof’ heeft leren kennen.
“Ik ben de Islam binnengetreden nadat ik veelvuldig hierover had gelezen en de Islam had onderzocht. Ik heb geografie gestudeerd op de universiteit van Exeter in Engeland (...) Soms raak ik gefrustreerd vanwege het feit dat de Islam gelinkt wordt aan terrorisme.” Aldus Richard in een interview met de krant ash-Sharq ul-Awsat.
In dit interview zijn de volgende vragen aan hem gesteld:
1. Wat heeft u geleid naar de Islam?
Ik ben de Islam binnengetreden nadat ik deze had onderzocht. Ik heb geografie gestudeerd aan de universiteit van Exeter in Engeland. Drie verzen die 1.400 jaar geleden zijn geopenbaard, zijn aanleiding voor mij geweest om dit geloof te omarmen. Het eerste vers gaat over het grote explosie, het tweede over de uitbreiding van het heelal en het derde over het belang van de bergen voor deze aardbol. Het eerste vers was (interpretatie van de betekenis):
“Voorzeker, Wij bouwden de hemel door Onze Macht en waarlijk Wij zijn het die hem hebben uitgebreid.”

(Soerat adh-Dhaariyaat: 47)
Het tweede vers was (interpretatie van de betekenis):
“Weten degenen die ongelovig zijn niet dat de hemelen en de aarde als een gemengde massa waren en dat Wij hen daarop beiden splitsten en dat Wij alle levende dingen uit het water maakten? Geloven zij niet?”

(Soerat al-Anbiyaa’: 30)
En het derde vers was (interpretatie van de betekenis):
“Hebben Wij de aarde niet als een bed gespreid en de bergen als palen opgezet?”

(Soerat an-Naba’: 6-7)
Het was onmogelijk dat dit 1.400 jaar geleden ontdekt was. Het is dus ongetwijfeld dat hierachter een goddelijke kracht zit.
2. Wanneer begon u met het reciteren van de Koran?
Nadat het boek ‘De Duivelsverzen’ van Salman Rushdie verscheen. Ik las de Koran als onderdeel van mijn werkzaamheden om meer te weten te komen over de Islam en wat de reden was dat de moslims zo boos waren en de straat op gingen uit protest tegen dit boek.
3. Hoe was het om je als Europeaan veilig te voelen in Saoedi-Arabië? En heeft u daar problemen ondervonden vanwege uw culturele achtergrond?
Integendeel. Ik heb helemaal geen problemen ondervonden. De enige keer waarbij ik wel wat hinder ondervond, was twee jaar geleden in Riyad. Nadat ik een winkel binnenstapte, werd ik weggestuurd door de eigenaar. Het zag ernaar uit dat hij een hekel had aan Europeanen. Hij wist waarschijnlijk ook niet dat ik moslim was. Het is toch geen eis om dit op mijn voorhoofd te schrijven?
In januari ben ik er naar toe geweest om de cOemrah te verrichten. Op dat moment werd slechts een klein aantal visa uitgegeven om ernaartoe te gaan. Ik zag daar dan ook maar weinig blanke mensen.
4. Wanneer een moslim bij u komt die verdacht wordt van terrorisme, stelt u zich dan gedurende het verhoorproces op als een professional zonder rekening te houden met het feit dat uzelf nu moslim bent?
Absoluut! Wanneer er een gevangene bij ons binnenkomt, dan behandelen wij hem op een civiele manier. Zo was er eens een verdachte die overkwam van Guantanamo Bay en sprak over de goede behandeling van de Engelse politie “Metropolitan”. Wij zagen ook dat hij een gebedskleed bij zich had. En wanneer een moslimverdachte een exemplaar van de Koran wenste, gaven wij hem deze. Wij zijn ons hier bewust van. Hetzelfde geldt voor het verzorgen van halal vlees. Dit is wat ons op dit moment onderscheidt van de rest. Tien jaar terug zouden wij waarschijnlijk niet geslaagd zijn op dit gebied.
Daarnaast blijven wij ze als moslims behandelen, zelfs wanneer de ondervraging betrekking heeft op een eventuele misdaad.

Gebaseerd op een artikel van Aawsat.com

Ariffi
15-02-2011, 11:05
Wonderbaarlijk, echt mooi om zoiets te lezen. Van wanneer is dit interview want schijnbaar is hij nog steeds het hoofd van die afdeling

Tufa7e
16-02-2011, 01:21
Macha'Allah :love: