PDA

View Full Version : Anti-stress tips en methodes.

Tufa7e
17-03-2011, 10:32
Anti-stress tips en methodes
Onderzoekers schatten dat ruim 75% van alle bezoeken aan de huisarts op één of andere manier met stress te maken hebben. Het hele lichaam ondervindt hier hinder van. Gelukkig bestaan er tal van technieken en methodes die ons kunnen helpen om de stress doeltreffend aan te pakken.

In deze tijden waar we steeds een drukker leven hebben, meer stress en minder tijd om te ontspannen is het belangrijk om de juiste middeltjes in te zetten op de juiste momenten. Daarom ook deze topic met een aantal artikelen die je kunnen helpen om je stress beter te kanaliseren en ten slotte ook in goede banen te leiden!

Tufa7e
17-03-2011, 10:41
Kamille

De oude Egyptenaren gebuikten het al.

Je kunt het op de volgende manieren gebruiken:

Stomen
De geuren die vrijkomen in een kamillestoombad doen je relaxen terwijl je huid gereinigd wordt. {Helpt ook voor rode vlekken in het gezicht}.
Doe een handvol gedroogde kamilleblaadjes in een kom. Giet hier een liter kokend water over. En ga er boven hangen met een handdoek over je hoofd heen. De stoom zuivert je poriën en helpt je van spanningen af.

Maskertje
Verzacht je huid en wist de sporen van vermoeidheid weg. Doe een eetlepen gedroogde kamillebloemen (geen idee hoe je eraan moet komen :nut:) in een beetje water. Breng het aan de kook. Voeg dan wat yoghurt toe.

Thee
Gewoon kamillethee in de winkel kopen. Werkt rustgevend.

Tufa7e
17-03-2011, 10:50
Naar aanleiding van een zeer geslaagde anti-stress training werd mij door de manager de vraag gesteld; "geef eens wat tips ?" Een aantal anti-stress tips heb ik daarom hier voor iedereen eens op een rijtje gezet.

1. Bij veel stress gebruik wat extra vitamine c. Heerlijk als toetje of zomaar tussendoor: een zomerse fruitsalade van aardbeien, mango en grapefruit.

2. Adem tien keer rustig en diep in en uit. Laat daarbij alleen uw buik bewegen en houd uw schouders stil. U voelt het meteen: totale ontspanning.

3. Lichamelijke inspanning geeft een relaxed gevoel in uw hoofd. Door 1 keer per week te sporten heeft 35% minder kans op vermoeidheid en slaapproblemen. Dus ga uurtje hardlopen ofzo.

4. Een kopje ontspannende thee maakt dat u beter kunt slapen. Bij de Dirk of Super kunt u bijvoorbeeld Sterrenmix kopen. Of maak zelf een melange van citroenmelisse, lavendel, komkommerkruid en pepermunt. Welterusten! (Sterrenmix is kaput liekker:likje:)

5. Zet zo vaak mogelijk magnesiumrijke producten op het menu, zoals groene bladgroenten, volkorenproducten en noten. Magnesium is namelijk een perfect antistress-mineraal!

6. Snel relaxen na een drukke dag: masseer het plekje tussen uw wenkbrauwen en uw slapen met de toppen van uw vingers. Daar wordt uw hoofd weer licht van.

7. Koop of vraag ( bijvoorbeeld als u binnenkort jarig bent ) een CD met vogelzang, klaterende beekjes of een ruisende branding. Deze geluiden beïnvloeden de hersengolven, waardoor u snel en diep ontspant. (:hihi:)

8. Een warm bad ontspant, maar ’s zomers is een lauw-warme douche een prettig alternatief. Het klaterende water op uw hoofd en schouders sluit u helemaal af van de buitenwereld. Even bijkomen.
Douchen kan ook ‘op het droge’. Denk geconcentreerd aan een warme, krachtige waterstraal die over u heen spoelt en alle spanningen meeneemt. Deze visualisatie kunt u op elk moment toepassen. (ik raad deze af :o)

9. Nog niet gelachen vandaag? Daar moet u snel wat aan doen. Flink lachen maakt endorfinen vrij, hormonen die zorgen voor een blij, gelukkig en ontspannen gevoel. Hoe meer u lacht, hoe beter!
Ook huilen kan heel ontspannend werken. Met de tranen stromen niet alleen uw boosheid, verdriet of teleurstelling weg, maar ook de bijbehorende stresshormonen. Dat lucht op!

10. Probeer eens een kwartier eerder op te staan. Het is ongelooflijk hoeveel tijd en rust u daarmee wint. (deze raad ik je ook af,, weet je hoe moe je dan bent :hihi:)

11. Waaraan ergert u zich? En wat kunt u daaraan doen? Doe het dan of stop met ergereren!

12. Ontspannen is goed voor de lijn! Onderzoekers hebben ontdekt dat het lichaam onder invloed van stresshormonen makkelijke vet opslaat. En wie regelmatig ontspant, heeft minder last van stress.

13. Sporten en slapen zijn allebei prima om te relaxen. Maar ze gaan niet goed samen. Probeer minimaal vier uur voor u gaat slapen niet meer te sporten, anders kan inslapen moeilijk zijn.

14. Schenk een groot glas vol met koel water en doe er een schijfje sinaasappel en wat ijsblokjes in. Drink het met kleine slokjes op. Niet alleen ontspannend, maar ook belangrijk voor uw vochtinname.

15. Niemand in de buurt? Dan kunt u even lekker hard schreeuwen. Daarmee zijn in één klap alle stresshormonen uit uw lichaam. Trouwens: luidkeels zingen helpt ook. (helaas zijn er bij Marokkanen altijd anderen in de buurt :moe: )

16. Ga in het gras liggen (dat kan gelukkig binnenkort weer. Bij slecht weer pakt u een deken) en kijk naar de lucht. Hemelsblauw maakt u rustig en kalm.

17. Bent u wat vergeetachtig? Misschien komt dat door het stresshormoon cortisol, want dat heeft een negatief effect op uw geheugen. Snel even relaxen dus!

18. Mini-meditatie: sluit uw ogen en haal rustig adem. Herhaal in gedachten steeds één woord (ook wel mantra genoemd). Dwalen uw gedachten af, herhaal dan gewoon opnieuw uw mantra.

19. Tandenknarsen is een reactie op spanning. Vaak doet u het zonder dat u er erg in heeft. Probeer uw onderkaak en uw tong bewust te ontspannen, zodat uw kiezen elkaar niet raken.

20. Salie is niet alleen een smaakmaker in de keuken: de etherische olie uit salie heeft een ontspannende werking. Meng 3 druppels salie-olie met amandelolie en masseer daar uw voetzolen mee.

21. Niets is zo vermoeiend als eindeloze lijstjes onthouden van dingen die u nog moet doen. Schrijf ze op, dan hoeft u er verder niet meer aan te denken.

22. Naar de film, een toneelstuk, een balletvoorstelling of een feestje is niet alleen ontspannend, maar ook nog gezond. Zweeds onderzoek heeft aangetoond dat wie vaak geniet van zo’n avondje uit, langer leeft.

23. Neem een stuk pure chocola en vergeet dat schuldgevoel maar. Chocola bevat fenylethylamine voor een relaxed gevoel, en theobromine dat een snelle opkikker geeft. ( Ikzelf gebruik altijd de reden "stress" voor mijn chocolade verslaving :),, en ik zeg ook: Vergeet puur,, kies wat jij lekker vind :o)

24. Goed plannen voorkomt veel onrust. En daarbij hoort ook het plannen van tijd voor uzelf. Tijd waarin u niets moet, maar alleen dingen doet die u leuk vindt. Denk eens na: wat heeft u nou altijd al willen doen ?

25. Haal diep adem en tel tot tien. 1 2 3 …

26. Een middagdutje doet wonderen. Een hazenslaapje van een halfuur is vaak al genoeg om alle vermoeidheid kwijt te raken en nieuwe energie op te doen.

27. Wanneer u lang achter de computer zit, krijgt u koude en stijve handen. Gun ze elk uur wat ontspanning: schud ze los, maak vuisten, spreid uw vingers en masseer ze, eventueel met een handcreme.

28. Stress kan koude voeten veroorzaken. Door ze met een houten roller te masseren verbetert de doorbloeding en voelen ze weer warm en ontspannen aan. Als je geen houten roller hebt, dan kun je ook een deegroller gebruiken.

29. Als u moeite heeft om na een drukke dag in te slapen, rol dan met uw hoofd heel langzaam van links naar rechts en weer terug, steeds opnieuw. De slaap komt dan vanzelf.

30. Luister eens naar de stilte…..
Als u nu nog niet relaxt bent dan moet u beslist bellen voor verder begeleiding. Het is aan te raden dat wij u coachen in uw anti stress aanpak. Want weten is nog niet doen!
Wij stimuleren u om in actie te komen, ondersteunen wat u doet en evalueren wat helpt. Wij weten een passend anti-stress programma op maat te maken.
Heel bijzonder zijn ook onze pc spellen die u trainen in stressreductie. Kom minstens 1 keer voor het maken van een goed aanpakplan! Uw gezondheid is toch het waardevolste dat u heeft?!

Tufa7e
17-03-2011, 10:53
Anti Stress Tips
1. Richt je op je doel i.p.v. op je probleem
2. Maak een stappenplan op weg naar je doel
3. Stel haalbare doelen vor jezelf en je omgeving
4. Maak een beeld van je doel
5. Problemen dienen zich aan om je eigen creativiteit te activeren
6. Falen bestaat niet, er is alleen feed-back
7. Laat jezelf toe een fout te maken
8. Leer communicatietechnieken
9. Ken je eigen grenzen en hanteer ze
10. Plan elke dag één leuke activiteit voor jezelf.

superyoussra
17-03-2011, 11:02
Nummer 15 :hihi:

Tufa7e
17-03-2011, 11:03
Dan moet je naar parkje,, en dan gaan schreeuwen :P

superyoussra
17-03-2011, 11:05
mama zegt altijd savonds niet naaaar park ghaaaan:eek:

Tufa7e
17-03-2011, 11:07
'S avonds is niet veilig :hihi:
Ga overdag,, midden op de dag. In pauze ofzo :P
Dan is er niemand. Of na schooltijd :kweetnie:

superyoussra
17-03-2011, 11:09
bij mij vlakbij is izjen park macha daaar ziten allemaaal marokkaanse manen aaan het chillen :hihi:
hun zitte daaar 24/7:hihi:

Tufa7e
17-03-2011, 11:10
Safi niet gaan daar :haha:
Zoek ander park :P

superyoussra
17-03-2011, 11:13
dn moet ik fietsen:eek:

Tufa7e
17-03-2011, 11:15
Ma3liesh,, helpt tegen stress. Dan moet je al je woede eruit trappen op die fiets:hihi:

superyoussra
17-03-2011, 11:15
okeeee ik ga morge proberen:o

Tufa7e
17-03-2011, 11:16
Is goed,, ik wil wel weten hoe het ging :o

superyoussra
17-03-2011, 11:19
anders kom je meeeee fietsen:o

Tufa7e
17-03-2011, 11:20
Ik ga morgen al naar een park.

In Zwolliewood :hihi:

superyoussra
17-03-2011, 11:20
mag ik meeee:d

Tufa7e
17-03-2011, 11:21
Tuurlijk :birthday:

superyoussra
17-03-2011, 11:22
okeeeee:D

macha ik kan niet:o

Tufa7e
17-03-2011, 11:23
Jammer :verdrietig:

superyoussra
17-03-2011, 11:25
:huilen:

Tufa7e
17-03-2011, 11:29
Kun je niet spijbelen :(

superyoussra
17-03-2011, 11:32
k ben vrij morge macha ik meot naaar de dokter alweeer:hihi:

Tufa7e
17-03-2011, 11:32
Shiit,, hoelaat?

Miss kom ik dan wel jouw kant op :stout:

superyoussra
17-03-2011, 11:33
k heb 10 voor 10 afspraaak:eek:

Tufa7e
17-03-2011, 11:34
Ma3liesh,, kheb hele dag de tijd,, tot 5 uur :hihi:

superyoussra
17-03-2011, 11:34
okeee kom je me ophalen nigh?:o

Tufa7e
17-03-2011, 11:35
Waar moet ik heen :o
Qa wollah ik kom echt..

superyoussra
17-03-2011, 11:36
hahah kom naaaar dokter:o

Tufa7e
17-03-2011, 11:37
Waar zit jouw dokter:stout:

superyoussra
17-03-2011, 11:40
Vlak bij de jumbo:eek:

Tufa7e
17-03-2011, 11:42
Hoeveel Jumbo's hebben jullie daar:haha:

superyoussra
17-03-2011, 11:43
ik ken er 2 maaar er zijn wel meeeer:eek:

Tufa7e
17-03-2011, 11:45
Ewa dan ga ik jouw dokter toch nooit vinden :verdrietig:

superyoussra
17-03-2011, 11:46
schuin tegen over internet cafe:

Tufa7e
17-03-2011, 11:47
Hoeveel zijn er daar van? :hihi:

superyoussra
17-03-2011, 11:49
veeeel:hihi:

Tufa7e
17-03-2011, 11:51
Laat maar :haha:

superyoussra
18-03-2011, 09:00
:jammer:

IMO
20-03-2011, 01:54
hahahaa

Tufa7e
25-03-2011, 07:10
IMO wat lach jij :jammer:

Tufa7e
25-03-2011, 07:12
Ontstresser 1: Op je kop
Ga op je kop staan! Nee, dit is geen grapje, in alle vormen van Yoga is dit een belangrijke houding. Volgens de Yogaleer is een omgekeerde houding kalmerend voor je hersenen en verlicht het een depressie. Ondersteboven bekijk je de wereld vanuit een ander perspectief en de worsteling om jezelf in evenwicht te krijgen bezorgt een dosis kinderlijke vreugde. Lichamelijk sterkt deze houding je schouders, benen en billen. Daarnaast vormt het je buikspieren, en dat draagt ook zeker een beetje bij in je geluksgevoel! In het begin lijkt het een beetje moeilijk om in balans te blijven en sta je als een clown heen en weer te zwieberen. Maar hoe vaker je op je kop staat, hoe sneller je lichaam evenwicht vindt en er een meditatieve rust over je valt.

Tip: Vreselijk heilzaam voor een ochtendhumeur en als je wilt ontstressen na een drukke dag; 5 minuten op je kop staan en je kunt weer even verder!

Leg je onderarmen in een driehoekje, verstrengel je vingers. Leg je achterkant hoofd tegen je handen en breng dan je benen omhoog. In het begin kun je de muur als steun gebruiken, maar stapje voor stapje lukt het steeds beter los te staan.

# La wah,, mensen zijn gek geworden :nut:

Tufa7e
25-03-2011, 07:13
Ontstresser 2: Een Eye-opener
Doe deze oefening snel en zonder al te veel denkwerk. Schrijf wat er in je opkomt. Het zet het belangrijkste in perspectief en stress op zijn plaats.

Ik zou een gelukkiger, minder stressvol en bevredigender leven hebben:
Als ik 1 keer in het jaar…
Als ik 1 keer in de maand…
Als ik 1 keer per week…
Als ik 1 keer op een dag…
Als ik 1 keer in het uur…
Ik zou de stress van een ander kunnen verminderen als…

Tufa7e
25-03-2011, 07:14
Ontstresser 3: Stress is geen zaak te lachen... of toch wel?
Koop een lachzak. Elke keer wanneer je merkt weer in piekeren verzeild te zijn, of je voelt je uiterst gefrustreerd; waag een druk op de knop. Een plotseling tegenstellend effect stopt namelijk onmiddellijk de stroom negatieve gedachten. Een aanstekelijke lach herinnert ons wie we van binnen zijn en dat we ons misschien een beetje te lang als volwassenen hebben gedragen. Een uitbundig lachende lachzak roept een gezonde dosis zelfspot in je op, en kan je doen laten beseffen dat lang niet alles zo serieus en perfect hoeft als je denkt. Je ziet je eigen stommiteit om er zo drukte of drama over te maken. En daarbij, is lachen niet gezond?

Tufa7e
25-03-2011, 07:15
Ontstresser 4: Een extra ingrediënt in je 'to-do' lijstje
Maak een lijst van 30 activiteiten die je gelukkig maken. Stel punten op die helemaal losstaan van 'moeten'. Trainen om een paar kilootjes af te vallen kan je gelukkig maken, maar het kan wel stress opleveren. Zorg dat er geen enkele negatieve lading in zit. Kies dan de komende maand elke dag één ding van dit lijstje, en plan deze in op je 'things-to-do-list' als een even belangrijke verplichting.

Tufa7e
25-03-2011, 07:15
Ontstresser 5: Moeten?!
Word jezelf ervan bewust hoe vaak je 'moeten' zegt op een dag. 'Jij moet, ik moet'. Moeten geeft je lijf meteen stress en geeft de indruk dat jijzelf geen keuze of controle hebt in je situatie. Probeer het woord 'moeten' te vermijden en vervang het door, ik wil, ik ga... Als het dan toch per ongeluk uit je mond glipt verbeter jezelf meteen.

Tufa7e
25-03-2011, 07:16
Ontstresser 6: Instant meditatie
Iedereen heeft gehoord van de ontspannende werking van meditatie. Los zijn van gedachten geeft ruimte en rust in jezelf, al is het maar twee minuten. "Maar ik heb geen tijd om rustig te zitten", "En als ik het doe, vuren er juist 100 vragen en gedachten op me af", "Nee, voor mij werkt het niet". Klinkt het bekend? Stop nu en stel je zelf de volgende vraag, "Wat zal het volgende zijn wat ik ga denken?" Je bent zo alert als een kat zou kijken naar een holletje van een muis. Was het niet voor een behoorlijk lange tijd rustig in je hoofd? Gedachteloos? Hoe voelde dat die kalmte? Dit kun je dus altijd en overal doen voor een minimeditatie, perfect om weer op te laden voor het volgende uur

Tufa7e
25-03-2011, 07:18
Ontstresser 7: Eigen Wijsheid
Zet je timer op twee minuten. Schrijf als een gek zonder na te denken over je woorden waar je mee zit, wat je gevoelens zijn, waarom je niet tevreden bent, waarom je er niet uitkomt en hoe vreselijk ellendig je voelt. Overdrijf als je dat wilt, maar doe het niet langer dan twee minuten. Ga dan een kop koffie zetten ofzo, even een minibreak. Zet dan je timer op drie minuten en plaats je in het perspectief van een wijze. Je bent zelf de wijze of er zit een wijze tegenover je. Lees je probleem nog eens door en geef advies en antwoord zoals die wijze dat zou doen. Verbluffend dat het antwoord vaak al in je zit.

Tufa7e
25-03-2011, 07:19
Onstresser 8: Een leuk geheim
Doe iets goeds voor een ander, terwijl je er geen ziel over vertelt. Houd je gunst een geheim.
En ik garandeer je, jouw goede bedoelingen komen uit onverwachte hoek dubbel zo hard terug.

Tufa7e
31-03-2011, 09:31
Walnoten helpen tegen stress én een hoge bloeddruk.
Walnoten zijn rijk aan omega-3 vetzuren en dat is handig als je je cholesterolniveau wilt verlagen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het eten van deze noten niet alleen stress helpt verminderen, maar ook je bloeddruk.

Tufa7e
31-03-2011, 09:32
Het eten van bananen is goed om te ontstressen.
Bananen zijn rijk aan potassium en dat regelt de vochtbalans in je lichaam en zorgt voor een geregeld hartritme. Potassium zit ook in citrusvruchten, tomaten en aardappelen.

Tufa7e
31-03-2011, 09:33
Pure chocola is een echte stresskiller.
Je zult het misschien niet verwachten, maar pure chocola is een echte stresskiller. Het verlaagt namelijk de bloeddruk en zit boordevol antioxidanten. Dit geldt echter alleen voor de pure variant en helaas niet voor melkchocola.

Umm_Imran
20-12-2011, 12:44
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/400134_10151077505275430_338352190429_22405180_201 7187729_n.jpg

IMO
25-12-2011, 12:37
:lol: :lol: hahhahaha