PDA

View Full Version : De gevaren van een crashdieet

Ik_Enzo
01-05-2011, 01:05
De gevaren van een crash dieet
Veel mensen willen graag een aantal en soms veel gewicht verliezen. De meeste mensen zijn al lang blij als ze hun gewenste streefgewicht hebben bereikt, ongeacht de manier waarop dit is bereikt. Helaas kiezen maar al te veel mensen voor de verkeerde aanpak van overgewicht. Ze volgen vaak zogenaamde crashdiŽten. Nadat het gewenste resultaat is bereikt met het zogenaamde crashdieet, stapt men vaak over op de normale eetgewoonte waardoor het verloren gewicht er zo weer aan zit.

Dit klinkt veel mensen ongetwijfeld bekend in de oren. Maar wat zorgt er nou voor dat het verloren gewicht zo snel weer terugkomt? In dit artikel meer hierover.
Ondervoeding
In veel gevallen is probleem 'ondervoeding' gedurende het dieet. Dit houdt in dat er tijdens de dieetperiode te weinig calorieŽn geconsumeerd worden in verhouding met de caloriebehoefte van het lichaam. Daarnaast wordt in veel gevallen het ontbijt overgeslagen met het idee het aantal calorieŽn te beperken. Men leeft als het ware alleen op crackers, water en salades.

De gevolgen van een crashdieet:
De gevolgen van dit type dieet zijn in eerste instantie niet zichtbaar voor het blote oog. Het speelt zich allemaal binnen je lichaam af. Je lichaam krijgt te weinig calorieŽn binnen en als een gevolg van dit tekort aan calorieŽn gaat je lichaam alles op alles zetten om maar zoveel mogelijk calorieŽn te besparen om het ontstane tekort te compenseren.

Je lichaam gaat compenseren:
Je lichaam gaat dus het tekort aan calorieŽn compenseren en gaat als het ware in een soort noodstand werken. Je lichaam zal denken dat er een soort van 'hongerwinter' is en zal naast het verlagen van de stofwisseling tevens je spiermassa gaan aanspreken om extra energie te verkrijgen en zo het tekort aan calorieŽn te ondervangen. Je spiermassa heeft de laagste prioriteit als het op overleven aankomt. Als je dus lekker hard aan het trainen bent om spieren te kweken en je volgt daarbij een crashdieet, dan kun je dat trainen wel laten zitten want je spieren worden toch weer afgebroken.

Maar dit is nog niet eens het ergste als het gaat om het afval effect. De calorieŽn die bespaart kunnen worden uit het weinige voedsel dat je binnen krijgt zullen worden opgeslagen als extra vetvoorraad. Met andere woorden: je valt dus niet af, maar je kunt zelfs aankomen!

Als je vervolgens weer normaal gaat etenÖ
Zodra je het streefgewicht hebt bereikt en de dieetperiode achter de rug is voer je het normale eetpatroon weer in. Ondanks dat je weer normaal gaat eten, werkt je lichaam nog steeds met een vertraagde stofwisseling omdat het even duurt eer je lichaam realiseert dat het niet meer nodig is om in de noodstand te werken. Er komen ondertussen wel een stuk meer calorieŽn binnen en je lichaam zal vrolijk het merendeel van deze calorieŽn omzetten in vet. Het vetpercentage zal dus nog een lange tijd toenemen.

Andere gevolgen van crashdiŽten
Het aankomen gedurende een crashdieet is nog het minst van je zorgen. Een ander gevolg van het crashdieet is namelijk dat de hoeveelheid spiermassa is afgenomen (zie hierboven) doordat je lichaam daar de energie vandaan heeft moeten halen gedurende je crashdieet. Minder spiermassa zorgt voor een langzame stofwisseling en dus een lagere verbranding van je calorieŽn. Je zult dus niet afvallen maar wel aankomen.

Als je dus je oude gewicht weer hebt bereikt heb je eigenlijk het volgende resultaat echt bereikt:

ēhoger vetpercentage
ēverminderde hoeveelheid spiermassa
ēlagere stofwisseling
Je staat er na het crashdieet dus slechter voor dan toen je begon. Met deze wetenschap kun je nu snappen waarom zoveel mensen klagen over het jojo-effect.

Gezond Afvallen
Om gezond te kunnen afvallen, moet je ervan bewust zijn dat je eigenlijk overtollig vet gaat verbranden. Maar om dit te doen moet je lichaam wel voldoende calorieŽn binnen krijgen om de bovenstaande problemen met de stofwisseling te vermijden.

Het moraal van het verhaal is dus je te richten op je vetpercentage en niet op je weegschaal!

IMO
01-05-2011, 03:20
:goedzo:
ik ken genoeg mensen die niet meer aten om af te vallen

Ik_Enzo
02-05-2011, 12:32
Ik ook, dr is niet slechter dan dat

IMO
04-05-2011, 12:22
idd. ze denken als ze niks eten komt er ook geen vet bij

Ik_Enzo
04-05-2011, 02:07
Haha tja, moeilijk om doortedringen tot die mensen

kimo
06-05-2011, 02:50
Crash dieet? waarom gebruiken ze geen gordel?:engel:

bloempje1988
08-05-2011, 11:05
ik heb zelf ervaren dat het gewicht er wel even vanaf gaat, maar er dan 3x zo snel weer bijkomt :( nu ben ik aan het proberen om gwn gezonder te eten

IMO
08-05-2011, 11:49
ik heb zelf ervaren dat het gewicht er wel even vanaf gaat, maar er dan 3x zo snel weer bijkomt :( nu ben ik aan het proberen om gwn gezonder te eten

Gezonder en meer bewegen. You go girl:sjans:
Moet er veel af?

Ik_Enzo
10-05-2011, 04:23