PDA

View Full Version : Column: Het marokkaanse elftal heeft tijd nodig

always112
08-02-2012, 11:49
Toen de Africa Cup 2012 begon had ik net als vele marokkaanse voetbalfans er weer zin in.
Ik geloofde heilig in Eric Gerets, de coach die ons had moeten leiden tot de finale. Mijn hart brak dan ook toen we de eerste wedstrijd verloren en ik weet nog goed dat ik tegen mijn vader zei: "De volgende wedstrijd winnen we zeker".
Diep in mijn hart wist ik dat het voor de Atlas Leeuwen een moeilijk klus was, maar wonderen bestaan... Dacht ik.

Ik was een trouwe fan, misschien wel een voetbalgek. Ik keek nooit naar voetbal maar als Marokko speelde dan was ik ook aanwezig en zat ik al met thee voor de televisie. Sudan won, Mali, Zambia, zelfs de landen waar wij voor moesten vrezen deden niet mee. En toch konden wij met een gebogen hoofd terug reizen naar Marokko.

Na deze nederlaag beloofde ik mezelf dat ik geen enkele wedstrijd van Marokko meer zal volgen.
En toch... Nu ik lees dat Marokko een oefenwedstrijd zal houden tegen Burkina Faso verlang ik stiekem naar de overwinning. Ondanks mijn belofte weet ik dat ik 29 februari 2012 weer met thee voor de televisie zal zitten en hopen dat mijn vaderland zal winnen.

Na verschillende coaches die Marokko heeft gekregen, is Eric Gerets toch de man die ik vertrouw. Alleen heeft ook deze man zijn tijd nodig. Hij heeft niet het gewenste resultaat weergegeven maar om een andere coach aan te stellen zal ons nog 3 keer de Africa Cup kosten. En misschien dat we ook ditmaal weer zullen verliezen. Maar het gaat erom dat je na 3 jaar een elftal hebt die aan elkaar gewaagd is, die elkaar blindelings de bal kunnen pasen en die het vertrouwen van het volk terug krijgt.

En waarvan het elftal net als in 1976 trots de titel zal grijpen...