PDA

View Full Version : negeer die uiterste houdbaarheidsdatum

nerd
22-12-2013, 06:29
Pindakaas die over de datum is, kun je nog zeker twee maanden na de uiterste houdbaarheidsdatum eten, lezen we vandaag in de papieren nrc.next. Net als hagelslag, pinda’s en mayonaise. Stroop, hard snoep en frisdrank kan zelfs één jaar tot járen na de houdbaarheidsdatum bewaard worden.

Beeld Mediamatic/Over Datum Eetclub
Goed nieuws voor de mens die eens in de zoveel tijd – met schaamrood op de kaken – ongeopende potjes en pakken voedsel linea recta van keukenkastje naar vuilnisbak gooit. Dat is dus nergens voor nodig, ook al staat het in kleine zwarte lettertjes onderop het potje. Waarom doen we het dan toch braaf?
Omdat we de houdbaarheidsdata op voedsel veel te serieus nemen, meent de Amsterdamse culturele instelling Mediamatic:
Fabrikanten dekken zich in om de kwaliteit van hun producten te garanderen. „Maar vaak is eten langer veilig voor consumptie”, zegt directeur Willem Velthoven.
Daarom heeft de instelling de ‘Over Datum Eetclub’ opgericht. Een evenement dat deze zomer iedere dinsdag in Amsterdam wordt gehouden waar chefkoks voedsel dat over de datum is, bereiden. En eenieder die durft mag het komen opeten.
Vanavond wordt er voor de tweede keer gekookt. NRC-redacteur Kris Derks nam vorige week bij de eerste bijeenkomst een kijkje:
Het idee voor een dergelijke eetclub lijkt een schot in de roos. Een veertigtal mensen had zich ingeschreven voor de eerste sessie. „Iedereen staat te trappelen om over de datum te eten”, zegt organisator Niels Bouwman glunderend. Hij is voor de eerste sessie nog met een bakfiets de markt op geweest om groenten te halen die anders zouden worden gedumpt door de koopmannen.
Mediamatic vindt dat Nederlanders te veel voedsel weggooien: „Meer dan honderd kilo per jaar, terwijl iemand in Afrika gemiddeld slechts negen kilo verspilt.” Het meeste voedsel gaat in arme landen verloren vanwege het mislukken van oogsten en een gebrekkige infrastructuur. In rijke landen is het weggooien van eten de oorzaak.
De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) meldde onlangs nog in een rapport dat wereldwijd elk jaar 1,3 miljard ton voedsel, of een derde van de jaarlijks geproduceerde voedingsmiddelen, wordt verspild. Ook bleek dat de rijke industrielanden meer voedsel in de vuilnisbak gooien dan het Afrikaanse continent in een jaar tijd produceert.
De organisatie van de Over Datum Eetclub schrok van deze cijfers. Daarom kookt de hele zomer door. De club probeert iedere week een andere chef-kok te regelen die het ‘leftover-festijn’ wil coördineren. Vandaag is ‘Ome Ad’ chef-kok en gaat hij met de aanwezigen een couscoussalade, curry, en een toetje maken. Reserveren kan hier, dan kun je gratis mee-eten mits je je eigen koelkast vooraf plundert en afgeschreven voedsel meeneemt.
Tot slot op een rijtje, de producten die je volgens de Voedsel en Waren Autoriteit nog tot (ver) na de datum kunt eten:
Een jaar tot jaren na de houdbaarheidsdatum: zout, suiker, pasta’s, koffie, thee, rijst, kruidenmix, stroop, hard snoep, frisdrank en vruchtensap. Volconserven in blik of glas: groenten, fruit, soep, vlees, vis, koffiemelk, jam.
Twee maanden na de houdbaarheidsdatum: meel, droge koekjes, muesli, cornflakes, pindakaas en hagelslag, chips, zoutjes, pinda’s, olie, frituurvet, instant poeder, vet, fritessaus, mayonaise, ketchup, gesteriliseerde melk en vla.

Bron: http://www.nrcnext.nl/blog/2011/07/26/negeer-die-uiterste-houdbaarheidsdatum/

meicro
24-12-2013, 06:39
Ik kijk altijd naar hoe de inhoud eruitziet.

IMO
24-12-2013, 07:32
ik kan dat dus echt niet. iets wat twee dagen open is eet ik al niet..zit in de hersens

meicro
25-12-2013, 12:10
ik kan dat dus echt niet. iets wat twee dagen open is eet ik al niet..zit in de hersens

Iets wat open is is een ander verhaal.

IMO
28-12-2013, 07:13
Iets wat open is is een ander verhaal.

ik eet sws niets wat over de datum is. komt iets in de buurt dan twijfel ik al

zinazina
29-12-2013, 07:07
Ik kijk er zelf ook nooit naar de datum, maar mijn man gooit dingen al weg als ze nog een week te gaan hebben en drinkt melk dezelfde dag op anders wilt ie het ook niet opdrinken.