PDA

View Full Version : Hoe ga jij om met kritiek?

_Noor_
22-01-2010, 10:24
HOE GA JE OM MET KRITIEK
Tegenwoordig mag alles gezegd en geschreven worden. Zowel op internet als op tv wordt kritiek steeds vaker verpakt in klinkklare beledigingen. Hoe we die kritiek gepaster geven en ermee omgaan, kan je leren. Managersonline geeft een aantal tips.

Luisteren
Kritiek krijgen is niet leuk, maar moet je aanvaarden. Zolang deze niet gemeen, aanvallend, persoonlijk of ongefundeerd is, moet je luisteren. Enkel zo kan je groeien.

Kritiek geven
Wil je opmerkingen geven, dien je beter enkele regels in acht te nemen.
1. Begin positief
Noem eerst één van de dingen die je waardeert in de persoon en/of wat hij doet. Dit is niet alleen eerlijk, maar vergroot de kans dat de ander daadwerkelijk zal luisteren naar wat u te zeggen hebt.
2. Bekritiseer gedrag, niet de persoon
Concentreer je op datgene wat verbetering behoeft. Alleen dat is relevant, alleen daar heeft de ontvanger iets aan.
3. Spreek vertrouwen uit
Sluit af door erop te vertrouwen dat de ander in overweging neemt wat je net heeft gezegd. Zo toon je respect en ben je zeker dat je opmerkingen ter harte zullen worden genomen.

Kritiek krijgen
Krijg je opmerkingen, let dan op het volgende:

1. Ga er niet tegenin
Ga niet meteen in de aanval. Laat wat de ander zegt, tot je doordringen. Zo leer je de situatie beter kennen en bestaat de kans dat je er iets van leert.
2. Geef je ongelijk toe
Erken dat je het misschien niet bij het rechte eind heeft. Misschien ken je niet alle feiten of zijn enkele regels over het hoofd gezien.
3. Negeer persoonlijke aanvallen
Besef dat spelen op de man meer zegt over de ander dan over jezelf. Verlaag je niet tot hetzelfde niveau, maar leg ongefundeerde kritiek gewoon naast je neer en verspil er geen energie aan

zinazina
22-01-2010, 11:55
Thank u

waso
23-01-2010, 07:38
dank je wel voor de tips

_Noor_
13-03-2010, 08:51
Alsjeblieft. :)

Faith
16-12-2011, 03:07
Maar ff iets anders, hoe gaan jullie zelf in het dagelijkse leven om met kritiek? Neem je het aan als het opbouwende kritiek is of steek je je kop in het zand en doe je er niets mee?

Umm_Imran
16-12-2011, 03:27
Ik neem het aan als opbouwende kritiek. Maar ja, hangt er ook vanaf door wie het gegeven wordt, en waar. Als ik publiekelijk bekritiseerd wordt, dan is de kans groot dat ik wat terug zeg, maar als ik in privé bekritiseerd wordt, is de kans groter dat ik er wat mee doe.
ALS het opbouwende kritiek is. Onzinkritiek hoor ik niet eens :gniffel:

Carpe Diem
16-12-2011, 05:16
Gelijk een platte hand:boos:
nee joh, is het terrechte kritiek en diegene advieseerd mij naar het goede dan doe ik er zeker wat mee..
Hangt voor mij ook af van wie het komt, sommige mensen neem ik niet serieus

IMO
16-12-2011, 05:41
ligt eraan wat er wordt gezegd en hoe. als iemand negatief praat neem ik het, maar ik doe er niets mee

Faith
16-12-2011, 07:53
Ik neem het aan als opbouwende kritiek. Maar ja, hangt er ook vanaf door wie het gegeven wordt, en waar. Als ik publiekelijk bekritiseerd wordt, dan is de kans groot dat ik wat terug zeg, maar als ik in privé bekritiseerd wordt, is de kans groter dat ik er wat mee doe.
ALS het opbouwende kritiek is. Onzinkritiek hoor ik niet eens :gniffel:

Exactly.

Gelijk een platte hand:boos:
nee joh, is het terrechte kritiek en diegene advieseerd mij naar het goede dan doe ik er zeker wat mee..
Hangt voor mij ook af van wie het komt, sommige mensen neem ik niet serieus
Juistem. Soms brengt iemand het boerrinig over, bel7a9 als ik later alles de revue laat passeren, dan denk ik toch soms nog van: Eigenlijk heeft ze wel gelijk, en dan probeer ik het toch op die manier te doen.

ligt eraan wat er wordt gezegd en hoe. als iemand negatief praat neem ik het, maar ik doe er niets mee
Zie wat ik hierboven richting Cd heb getikt.

IMO
16-12-2011, 07:54
:haha:

Carpe Diem
16-12-2011, 08:02
en stiekem willen jullie allemaal platte hand uitdelen:gniffel:

Faith
16-12-2011, 08:03
Echt hè? Van; sre7 sre7:hihi:

Carpe Diem
16-12-2011, 08:05
wat nou kritiek eh aap:ego: