PDA

View Full Version : samoas girl scout koekjes - zonder ei - karamel delights

cakenerd
19-05-2016, 03:24
https://youtu.be/2Oo1kAh0zME

cakenerd
19-05-2016, 03:24
IngrediŽnten
Koekjesdeeg:
- 200 gram boter
- 100 gram suiker
- 280 gram bloem
- 1 tl bakpoeder
- 1 tl zout
- 30 ml melk
- 1 vanille stokje (optioneel)

Topping:
120 gram kokos
1 zak karamel blokjes (200 gram)
30 ml melk
200 gram chocolade (of meer)

Mix de boter eerst romig en voeg daarna de suiker toe. Voeg daarna de bloem, bakpoeder en zout toe en mix dit voorzichtig samen. Voeg dan melk toe.

Je kunt het deeg nu verder mixen of met de hand kneden. Mocht het te plakkerig zijn of heb je het idee dat er teveel boter is gebruikt, doe er dan wat extra meel bij.

Leg het deeg vervolgens afgedekt in de koelkast voor ongeveer 45 minuten. Hoe langer hoe beter het de vorm gaat blijven houden en het mooie aan dit recept is dat er geen ei wordt gebruikt. Geen kans op salmonella en mocht je de koekjes een dag later willen maken dan maakt het niet uit hoelang het deeg in de koelkast zit.

Bestuif je aanrecht met wat bloem en rol het koekjesdeeg tot circa 1 centimeter uit. Haal er de vormpjes uit in de vorm van een donut. Ik heb persoonlijk wel een donutuitsteker maar ik vond deze te groot om als koekje te gaan eten. Daarom heb ik een Marokkaanse theeglas gebruikt en een dopje om de binnenring eruit te halen. Bak de koekjes af in ongeveer 10 minuten op 180 graden. Let wel op je oven, elke oven is anders.

Smelt ondertussen de karamelblokjes en voeg er wat melk aan toe. Het wordt een dik mengsel. Gebruik de melk alleen om het wat dunner te maken. Het duurt eventjes voordat de karamel smelt.

Voeg ĺ van de gesmolten karamel aan de kokos (je kunt ervoor kiezen om de kokos eerst eventjes te roosteren) en roer het goed door. Het wordt plakkerig.

Smelt ondertussen ook de chocolade.

Als de koekjes klaar zijn laat je ze even afkoelen. Daarna dip of smeer je de onderkant van de koekjes met chocolade. Laat het uiteraard afkoelen.

Dan doe je op de bovenkant wat karamel en leg je wat kokosmengsel op de koekjes. Je kunt ze dun uitrollen tussen je handen. Als laatst gebruik je wat van het gesmolten chocolade om streepjes te maken op de koekjes.