PDA

View Full Version : broodjes gezond die snel klaar zijn en die niet hoeven te rijzen

cakenerd
29-08-2016, 03:53
https://youtu.be/kql_QmAl3eY

Brood maken kost tijd en soms wel veel meer tijd dan ik eigenlijk wil. Ik heb een keer wraps gemaakt en msemen (Marokkaanse hapjes) en dit is heel lekker maar je moet er wel wat tijd voor nemen.
Daarom bedacht ik wat als ik een combi van wrapsdeeg en msemendeeg maak?

Dit is het resultaat; een deeg dat wat weg heeft van flatbread van de subway, msemen en wrapsdeeg.
Lekker en kan binnen 45 min. al op tafel staan.

Wat heb je nodig;
+/- 500 ml water
1 tl olijfolie Ė normale olie is ook goed
1 tl gist
1 tl zout
+/- 1 kilo bloem

Het aantal ml water verschilt per soort deeg dat je krijgt. Is het deeg hard bijvoorbeeld dan heb je meer water nodig en is het te vloeibaar dan voeg je weer wat bloem toe

Meng alle ingrediŽnten kort samen (5-10 min) op middelmatige stand tot een deeg met een kneedmachine. Met je handen is natuurlijk ook goed alleen vergt het wat meer kracht.

Let op: Normaal gesproken hoort een deeg niet heel plakkerig te zijn maar bij dit deeg maakt het niet uit. Het wordt plakkerig! Dus niet compenseren met bloem.

Als het een deeg is geworden zet je het even 10 min. aan de kant. Je kunt in de tussentijd de vulling klaarmaken. Ik heb eitjes gekookt en in repen gesneden samen met wat komkommer, sla en tomaat. Een lekkere gezonde vulling.

Maak een bolletje van het deeg en druk of rol deze dan plat met een deegroller tot een gewenste dikte van 1 a 1.5 cm.

Je kunt ze gelijk afbakken in een hete pan of bakplaat ZONDER olie. Als ze omhoog komen zoals bij msemmen