PDA

View Full Version : De glorieuze ochtend

allochtoontje
03-06-2010, 04:00
Ik vind deze soerat prachtig..

93. De Glorieuze Ochtend (ad-Dhohaa)
In naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Bij de glorie van de dag.

2. En bij de nacht als het donker is.

3. Uw Heer heeft u niet verlaten, noch is Hij mishaagd over u.

4. Voorwaar, het komende uur zal beter zijn voor u dan het vorige.

5. En voorwaar uw Heer zal u geven, en gij zult tevreden zijn.

6. Vond Hij u niet als wees, en beschermde u?

7. En vond Hij u niet zoekende en leidde Hij u?

8. En vond Hij u niet in armoede en verrijkte u?

9. Daarom verdruk de wees niet,

10. En snauw de bedelaar niet af.

11. Maar maak de gunst van uw Heer bekend.

deze werd geopenbaard voor de profeet vzmh omdat hij al een lange tijd niks gehoord had
de profeet vzmh was bang dat hij een zonde had gepleegd en dat allah swt hem had verlaten.
uit deze openbaring bleek dat allah hem niet was vergeten, en dat hij altijd met hem was al kreeg hij geen openbaring

de lering die we hieruit kunnen trekken is dat ookal zie we allah niet of gebeuren er geen wonderen.. Hij, de almachtige, is altijd met ons

Ariffi
03-06-2010, 04:02
Heel mooi bedankt!

Jij studeert toch Theologie?

allochtoontje
03-06-2010, 04:04
Heel mooi bedankt!

Jij studeert toch Theologie?

ja.

Ariffi
03-06-2010, 04:08
ja.

Weet jij of het verplicht is dat je op jouw werk moet bidden?
Krijg daar namelijk verschillende antwoorden op.

allochtoontje
03-06-2010, 04:11
Weet jij of het verplicht is dat je op jouw werk moet bidden?
Krijg daar namelijk verschillende antwoorden op.

wanneer dat voor jou mogelijk is dan is het verplicht
maar wanneer het echt niet kan dan maakt het niet uit

Ariffi
03-06-2010, 04:15

Kijk daar heb ik wat aan, want anderen die zeggen vaak dat het verplicht is en wanneer het niet kan dat je dan een andere baan moet zoeken. Alsof dat in deze tijd zo geregeld is:nut:.

Heel erg bedankt he!

allochtoontje
03-06-2010, 04:17
Kijk daar heb ik wat aan, want anderen die zeggen vaak dat het verplicht is en wanneer het niet kan dat je dan een andere baan moet zoeken. Alsof dat in deze tijd zo geregeld is:nut:.

Heel erg bedankt he!

nee dat van die andere baan is onzin joh
allah swt weet waarom jij iets niet kan doen
en hij is vergevingsgezind

graag gedaan hoor

ayalou
03-06-2010, 04:22

heb je hier een bewijs van, want als t goed is kan je in een kantoorbaan makkelijk je salaat gebed verrichten, dus verplicht......:)

allochtoontje
03-06-2010, 04:25
heb je hier een bewijs van, want als t goed is kan je in een kantoorbaan makkelijk je salaat gebed verrichten, dus verplicht......:)

ja inderdaad
maar heel vaak is het zo dat je geen ruimte hebt
of dat je baas het niet toestaat
dan wordt het wat moeilijker..
ik heb bijv een bijbaantje op een school..
ik kan daarde wassing verrichten en heb een ruimte waar ik kan bidden
dus voor mij is het verplicht
maar wanneer jij op een plek werkt waar dit allemaal niet kan dan is het niet erg wanneer jij niet op tijd bidt

ik ga effe die hadith voor je opzoeken

Ariffi
03-06-2010, 04:25

En dus gewoon tussen de Nederlandse collega's bidden? Dan weet je dat de volgende stap is dat je er op korte termijn wordt weggewerkt. En je moet natuurlijk de wassing doen voordat je kunt bidden wat niet altijd mogelijk is.

allochtoontje
03-06-2010, 04:26
En dus gewoon tussen de Nederlandse collega's bidden? Dan weet je dat de volgende stap is dat je er op korte termijn wordt weggewerkt.

misschien kan je vragen om een kleine aparte ruimte

ayalou
03-06-2010, 04:32
En dus gewoon tussen de Nederlandse collega's bidden? Dan weet je dat de volgende stap is dat je er op korte termijn wordt weggewerkt. En je moet natuurlijk de wassing doen voordat je kunt bidden wat niet altijd mogelijk is.

jullie hebben toch vergaderzalen, kopieer ruimtes, pauzes gaan je collega's waarschijnlijk eten ergens......alsje echt wilt kan t altijdddd

wassing moet al helemaal geen problem zijn.

eerlijk gezegd denk ik eerder dat je je schaamt tegeover je collega's omdat je denkt dat t een gek gezicht is dat die nederlanders je zien knielen en opstaan....althans dat had ik, daarom heb ik nooit gebid op mijn werk.

ik zeg dit alleen omdat je altijd bewijs moet vragen als iemand je ergens antwoord op geeft, dus nooit zomaar iets aannemen AUB.

mijn reactie is absoluut niet lelijk bedoelt(denk dat je dat wel weet) maar wou gewoon graag een bewijs hebben omdat echt heel veel mensen dit soort vragen hebben:)

ayalou
03-06-2010, 04:34
ja inderdaad
maar heel vaak is het zo dat je geen ruimte hebt
of dat je baas het niet toestaat
dan wordt het wat moeilijker..
ik heb bijv een bijbaantje op een school..
ik kan daarde wassing verrichten en heb een ruimte waar ik kan bidden
dus voor mij is het verplicht
maar wanneer jij op een plek werkt waar dit allemaal niet kan dan is het niet erg wanneer jij niet op tijd bidt

ik ga effe die hadith voor je opzoeken

is doet schat, wil dit namelijk ook heel graag weten voor mezelf:kusje:

Ariffi
03-06-2010, 04:45
misschien kan je vragen om een kleine aparte ruimte

Ik ga zodra de directeur aanwezig is zeker vragen of hij dit toestaat en of het mogelijk is. Alleen hebben we hier niet meer dan wasbakken en om die reden geen wassing kan doen.

Ariffi
03-06-2010, 04:50
jullie hebben toch vergaderzalen, kopieer ruimtes, pauzes gaan je collega's waarschijnlijk eten ergens......alsje echt wilt kan t altijdddd

wassing moet al helemaal geen problem zijn.

eerlijk gezegd denk ik eerder dat je je schaamt tegeover je collega's omdat je denkt dat t een gek gezicht is dat die nederlanders je zien knielen en opstaan....althans dat had ik, daarom heb ik nooit gebid op mijn werk.

ik zeg dit alleen omdat je altijd bewijs moet vragen als iemand je ergens antwoord op geeft, dus nooit zomaar iets aannemen AUB.

mijn reactie is absoluut niet lelijk bedoelt(denk dat je dat wel weet) maar wou gewoon graag een bewijs hebben omdat echt heel veel mensen dit soort vragen hebben:)

Jouw bovenstaande reactie vind ik zeker niet lelijk bedoeld. Tot nu is dat ook eigenlijk wel de reden geweest dat ik niet de moeite heb genomen om hier op werk te bidden, dus vanwege het zogenaamde vreemde gezicht voor hun. Maar ik heb toch al een tijd een vast contract dus vanwege mijn religie krijgen ze mij er toch niet uit!

Ariffi
03-06-2010, 04:55
Ben ook trouwens de enige allochtoon wat zijn voor en nadelen heeft.

ayalou
03-06-2010, 05:01
Jouw bovenstaande reactie vind ik zeker niet lelijk bedoeld. Tot nu is dat ook eigenlijk wel de reden geweest dat ik niet de moeite heb genomen om hier op werk te bidden, dus vanwege het zogenaamde vreemde gezicht voor hun. Maar ik heb toch al een tijd een vast contract dus vanwege mijn religie krijgen ze mij er toch niet uit!

het zal je eigenlijk verbazen hoe begrijpelijk en respectvol de nederlanders zullen reageren, ik zou zeggen probeer het. wie niet waagt wie niet wint.
En met een vast contract doen ze al helemaal niet moeilijk...je hebt immers niet voor niets een vast contract, ze zijn tevreden met je en willen je niet missen....so go for it:)

Gair Incha'Allah

Ariffi
03-06-2010, 05:11
het zal je eigenlijk verbazen hoe begrijpelijk en respectvol de nederlanders zullen reageren, ik zou zeggen probeer het. wie niet waagt wie niet wint.
En met een vast contract doen ze al helemaal niet moeilijk...je hebt immers niet voor niets een vast contract, ze zijn tevreden met je en willen je niet missen....so go for it:)

Gair Incha'Allah

Shokran!:)

Ik sta zelfs verbaasd over hoe tevreden ze over mij zijn dat ik vaak denk van dat ik helemaal niet geweldig ben.

Ik ga zeker met mijn werkgever praten. Hij is Christelijk van geloof en heeft zeker wel respect voor mij als moslim.

ayalou
03-06-2010, 05:17
Shokran!:)

Ik sta zelfs verbaasd over hoe tevreden ze over mij zijn dat ik vaak denk van dat ik helemaal niet geweldig ben.

Ik ga zeker met mijn werkgever praten. Hij is Christelijk van geloof en heeft zeker wel respect voor mij als moslim.

Ik hoop niet dat je ze laat merken dat je je zelf helemaal niet zo geweldig vind(awilie rare zin:nut:) maar dat je ze juist laat denken dat ze de Jack pot hebben met jou in dienst:grinniken:

komt goed Incha'Allah, ga d'r voor:vriendschap:

Ariffi
03-06-2010, 05:21
Ik hoop niet dat je ze laat merken dat je je zelf helemaal niet zo geweldig vind(awilie rare zin:nut:) maar dat je ze juist laat denken dat ze de Jack pot hebben met jou in dienst:grinniken:

komt goed Incha'Allah, ga d'r voor:vriendschap:

Is gewoon een correcte zin hoor:lachen:.
Ik zit nu in een fase dat ik mezelf echt niet meer hoef te bewijzen en dat ik gewoon achterover kan leunen op mijn werk.

Komt zeker wel goed insha┤Allah:vriendschap:

ayalou
03-06-2010, 05:22
Is gewoon een correcte zin hoor:lachen:.
Ik zit nu in een fase dat ik mezelf echt niet meer hoef te bewijzen en dat ik gewoon achterover kan leunen op mijn werk.

Komt zeker wel goed insha┤Allah:vriendschap:

maar dan ook echt letterlijk achterover leunen he:lachen:

Ariffi
03-06-2010, 05:29
maar dan ook echt letterlijk achterover leunen he:lachen:

Anders zat ik niet hier op het forum he. Wollah als de co÷rdinator even een praatje aan mijn bureau komt maken ga ik gewoon door met de onzin waar ik mee bezig ben. Maar ja, hij zit constant op hyves enzo:lachen:

ayalou
03-06-2010, 05:30
Anders zat ik niet hier op het forum he. Wollah als de co÷rdinator even een praatje aan mijn bureau komt maken ga ik gewoon door met de onzin waar ik mee bezig ben. Maar ja, hij zit constant op hyves enzo:lachen:

ewa mlih
moet niet gekker daar worden op t werk:lachen:

Ariffi
03-06-2010, 05:34
ewa mlih
moet niet gekker daar worden op t werk:lachen:

:lachen:We werken wel hoor, maar is zeeŰn van tijd over om gewoon een beetje aan te kloten.

ayalou
03-06-2010, 05:36
:lachen:We werken wel hoor, maar is zeeŰn van tijd over om gewoon een beetje aan te kloten.

zeg eens eerlijk hoe lang zit je al op zoubida??? of te nietsen??:grinniken:

Ariffi
03-06-2010, 05:42
zeg eens eerlijk hoe lang zit je al op zoubida??? of te nietsen??:grinniken:

Heb vandaag alleen een half uur met een afdelingshoofd van een gemeente serieus gedaan. Meer niet, ik weet is eigenlijk schandalig:lachen:

ayalou
03-06-2010, 05:46
Heb vandaag alleen een half uur met een afdelingshoofd van een gemeente serieus gedaan. Meer niet, ik weet is eigenlijk schandalig:lachen:

:lol: idd schandalig gewoon

Ariffi
03-06-2010, 05:51
:lol: idd schandalig gewoon

Binnenkort krijgen we hier zelfs een groot lcd scherm om onder werktijd WK voetbal te kijken. Dat was echt het idee van mijn collega's. Dit vind ik zelf niet eens kunnen, maar kijk zeker wel mee :grinniken:

ayalou
03-06-2010, 05:54
Binnenkort krijgen we hier zelfs een groot lcd scherm om onder werktijd WK voetbal te kijken. Dat was echt het idee van mijn collega's. Dit vind ik zelf niet eens kunnen, maar kijk zeker wel mee :grinniken:

:lol: nu gaan jullie echt te ver

krijgen jullie ook borrelnootjes en wat lekkers te drinken???:lachen:

ewa dan maar gezellig mee kijken:D

allochtoontje
03-06-2010, 05:55
nou oke
de hadieth gaat als volgt

door moeslim is overgeleverd dat deprofeet mohammed vzmh heeft gezegd:
het bidden op tijd is een verplichting, een ieder die de oproep negeert is net een ongelovige..
een van de metgezellen vroeg, ya rasoloelah, en in tijden van oorlog, hoe moet dat dan,
waarop de profeet zei, na mij zal er een periode komen waarin geld het belangrijkste is, een tijd waarin mensen het geloof op de tweede plek zullen zetten.. maar onder deze mensen zijn er die het proberen maar niet kunnen..
Hoe bedoeld u, vroeg de metgezel..
de profeet antwoorde, deze mensen zullen in niet islamtische landen leven en zullen zich moeten aanpassen aan het land waarin ze leven..
en wanneer ze door middel van werk en andere bezigheden het gebed niet op tijd kunnen verrichten, zal allah, de almachtige, hen vergeven
maar onthoud alleen allah weet wat er in de harten van de mens omgaat..

moest effe een boek door zoeken:D

Ariffi
03-06-2010, 05:57
nou oke

het bidden op tijd is een verplichting, een ieder die de oproep negeert is net een ongelovige..
een van de metgezellen vroeg, ya rasoloelah, en in tijden van oorlog, hoe moet dat dan,
waarop de profeet zei, na mij zal er een periode komen waarin geld het belangrijkste is, een tijd waarin mensen het geloof op de tweede plek zullen zetten.. maar onder deze mensen zijn er die het proberen maar niet kunnen..
de profeet antwoorde, deze mensen zullen in niet islamtische landen leven en zullen zich moeten aanpassen aan het land waarin ze leven..
en wanneer ze door middel van werk en andere bezigheden het gebed niet op tijd kunnen verrichten, zal allah, de almachtige, hen vergeven

Heel duidelijk! Shokran a outsma! Voor alle moeite die je hebt gedaan.:)

En inderdaad de intentie van een ieder is bij onze god bekend.

allochtoontje
03-06-2010, 05:59
Heel duidelijk! Shokran a outsma! Voor alle moeite die je hebt gedaan.:)

graag gedaan hoor
alles om een iemand op weg te helpen

maar als ik jou was zou ik toch nog wel met je baas praten
misschien doet hij er wel helemaal niet moeilijk om
en dan ben je ook van je probleem af
want het is echt niet leuk om bij thuiskomst alles in te halen

ayalou
03-06-2010, 06:01
nou oke

als ik eerlijk moet zijn vind ik dat dit niet geld voor mensen die het niet geprobeerd hebben, niet de werkgever hebben gevraagd...:)

bedankt voor t plaatsen:kusje:

Ariffi
03-06-2010, 06:01
graag gedaan hoor
alles om een iemand op weg te helpen

maar als ik jou was zou ik toch nog wel met je baas praten
misschien doet hij er wel helemaal niet moeilijk om
en dan ben je ook van je probleem af
want het is echt niet leuk om bij thuiskomst alles in te halen

Klopt ja, het sparen van het gebed voelt niet goed aan. Ik ga hier na jouw antwoord zeker werk van maken, tenminste ik ga het proberen. Komt vast goed insha'Allah.:vriendschap:

allochtoontje
03-06-2010, 06:02
Klopt ja, het sparen van het gebed voelt niet goed aan. Ik ga hier na jouw antwoord zeker werk van maken, tenminste ik ga het proberen. Komt vast goed insha'Allah.:vriendschap:

inshallah

allochtoontje
03-06-2010, 06:03
als ik eerlijk moet zijn vind ik dat dit niet geld voor mensen die het niet geprobeerd hebben, niet de werkgever hebben gevraagd...:)

bedankt voor t plaatsen:kusje:

nee maar daarom moet je het ook echt geprobeerd hebben
en er niet gewoon van uitgaan dat het niet mag
ik heb het meteen aan mn werkgever gevraagd en hij zei dat het wel oke was
dus dat was voor mij echt een opluchting

Ariffi
03-06-2010, 06:04

Sooo, echt mooi joh. Gefeliciteerd daarmee!

ayalou
03-06-2010, 06:05

zie je....Alhamdoelillaah:)

allochtoontje
03-06-2010, 06:20
weet je wat ik een moelijke kwestie vind
het laten groeien van een baard
heel vaak wordt je niet aangenomen als man wanneer je een baard hebt
maar die mensen zijn ook niet bereid om hun baard af te scheren
ze zeggen: de profeet heeft gezegd, laat je baard met rust.
maar dan heb ik zoiets van hoe wil je leven, trouwen en je gezin onderhouden
wanneer jij baan na baan weigert omdat je je baard niet wil afscheren

als ik er over begin met een paar klasgenoten
zeggen ze ja jij haalt toch ook niet je hijaab weg

Ariffi
03-06-2010, 06:22
weet je wat ik een moelijke kwestie vind
het laten groeien van een baard
heel vaak wordt je niet aangenomen als man wanneer je een baard hebt
maar die mensen zijn ook niet bereid om hun baard af te scheren
ze zeggen: de profeet heeft gezegd, laat je baard met rust.
maar dan heb ik zoiets van hoe wil je leven, trouwen en je gezin onderhouden
wanneer jij baan na baan weigert omdat je je baard niet wil afscheren

als ik er over begin met een paar klasgenoten
zeggen ze ja jij haalt toch ook niet je hijaab weg

Kan het verkeerd hebben hoor. Maar is het ene niet verplicht en het ander gewenst?

allochtoontje
03-06-2010, 06:23
Kan het verkeerd hebben hoor. Maar is het ene niet verplicht en het ander gewenst?

ik snap het effe niet:nut:
wat is gewenst en wat is verplicht

Ariffi
03-06-2010, 06:29
ik snap het effe niet:nut:
wat is gewenst en wat is verplicht

Hoofddoek verplicht en Baard gewenst?

allochtoontje
03-06-2010, 06:31
Hoofddoek verplicht en Baard gewenst?

nee een baard is ook een verplichting
je moet het op zn misnt net zo dik hebben als je wenkbrouwen

Ariffi
03-06-2010, 06:34

Oke, dat wist ik dus niet. Maar zoals je zegt op die manier breng je jouw baan wel echt in gevaar, want je wordt gelijk als extremistisch bestempeld.

Wie weet, dat ik op een dag ook een baard laat groeien insha'Allah.

allochtoontje
03-06-2010, 06:36
Oke, dat wist ik dus niet. Maar zoals je zegt op die manier breng je jouw baan wel echt in gevaar, want je wordt gelijk als extremistisch bestempeld.

Wie weet, dat ik op een dag ook een baard laat groeien insha'Allah.
inshallah

maar dat klopt
een deel heeft het gewoon verpest voor de rest joh
mensen laten baarden staan maar stelen, drinken of liegen
of ze blazen vliegtuigen op in de naam van allah
das toch gewoon bullshit
dus nu heeft een ieder die niks van de islam afweet een angst gecreerd voor mannen met baarden

Ariffi
03-06-2010, 06:38
inshallah

maar dat klopt
een deel heeft het gewoon verpest voor de rest joh
mensen laten baarden staan maar stelen, drinken of liegen
of ze blazen vliegtuigen op in de naam van allah
das toch gewoon bullshit
dus nu heeft een ieder die niks van de islam afweet een angst gecreerd voor mannen met baarden

Volgens mij zal ik het vetgedrukte hierboven nooit begrijpen. Heel erg jammer van die acties.

allochtoontje
03-06-2010, 06:39
Volgens mij zal ik het vetgedrukte hierboven nooit begrijpen. Heel erg jammer van die acties.

ja maar je hebt van die debielen die zeggen jah das jihaad
en heb ik zoiets van ga aub de koran lezen en lees wat daarin staat over de jihaad
wolahila ze hebben het echt verpest voor de rest:moe:

Ariffi
03-06-2010, 06:41
ja maar je hebt van die debielen die zeggen jah das jihaad
en heb ik zoiets van ga aub de koran lezen en lees wat daarin staat over de jihaad
wolahila ze hebben het echt verpest voor de rest:moe:

Dat is dus wat ik niet begrijp dat ze het toeschrijven aan jihaad. Ergens wist ik dat het niet zo is bedoeld, jij bevestigd het.

allochtoontje
03-06-2010, 06:45
Dat is dus wat ik niet begrijp dat ze het toeschrijven aan jihaad. Ergens wist ik dat het niet zo is bedoeld, jij bevestigd het.

so ik heb je wel veel geleerd vandaag he
ik eis een vergoeding voor mijn lessen:grinniken:

nee joh, jihaad is zowiezo jezelf in leven proberen te houden
dus al die zelfmoord acties en in een gevecht een soldaat je rug toe keren zodatje sterf telt niet
daarnaast mag je geen kinderen en vrouwen vermoorden
en al helemaal geen onschuldige mensen..

over de kwestie die nu in palastina bezig is weet ik het eigenlijk niet
want die mensen hebben geen andere middelen om mee te vechten

Ariffi
03-06-2010, 06:52
so ik heb je wel veel geleerd vandaag he
ik eis een vergoeding voor mijn lessen:grinniken:

nee joh, jihaad is zowiezo jezelf in leven proberen te houden
dus al die zelfmoord acties en in een gevecht een soldaat je rug toe keren zodatje sterf telt niet
daarnaast mag je geen kinderen en vrouwen vermoorden
en al helemaal geen onschuldige mensen..

over de kwestie die nu in palastina bezig is weet ik het eigenlijk niet
want die mensen hebben geen andere middelen om mee te vechten

Dus uitsluitend voor zelfverdediging. Voor wat de situatie in Palestina betreft, msakin daar hebben het volste recht alles maar dan ook alles te doen wat in hun macht staat. Das mijn mening.

Safi, de zakenvrouw in jou komt zo te zien naar boven:lachen:

allochtoontje
03-06-2010, 06:54
Dus uitsluitend voor zelfverdediging. Voor wat de situatie in Palestina betreft, msakin daar hebben het volste recht alles maar dan ook alles te doen wat in hun macht staat. Das mijn mening.

Safi, de zakenvrouw in jou komt zo te zien naar boven:lachen:

:lol:
heeft lang geduurd he
nee ik doe het echt met plezier om mensen met vragen te helpen (over de islam he)

dus als je vragen hebt, vraag maar raak..

en dat over palastina, ja daar denk ik ook zo over

Ariffi
03-06-2010, 06:58
heeft lang geduurd he
nee ik doe het echt met plezier om mensen met vragen te helpen (over de islam he)

dus als je vragen hebt, vraag maar raak..

en dat over palastina, ja daar denk ik ook zo over

En ik ben je dankbaar voor de kennis die jij met ons deelt.
Zal proberen je niet te vaak lastig te vallen met vragen:lachen:

allochtoontje
03-06-2010, 07:00
En ik ben je dankbaar voor de kennis die jij met ons deelt.
Zal proberen je niet te vaak lastig te vallen met vragen:lachen:

graag gedaan

ja want je hebt maar 5vragen en na die 5 gaat het je geld kosten:grinniken:

allochtoontje
03-06-2010, 07:03
hey ik ga er vandoor
ik ga l'asar bidden

het was gezellig:)

Ariffi
03-06-2010, 07:03
graag gedaan

In dat geval zal ik ze wijs gebruiken:lachen:. Waar haaaal je die oneliners vandaan?
Vast gezellig met jou daar bij jullie thuis:lachen:.

Ariffi
03-06-2010, 07:04
hey ik ga er vandoor
ik ga l'asar bidden

het was gezellig:)

Is goed, moge Allah jouw gebed accepteren.

Vond het ook gezellig:)

allochtoontje
03-06-2010, 07:57
In dat geval zal ik ze wijs gebruiken:lachen:. Waar haaaal je die oneliners vandaan?
Vast gezellig met jou daar bij jullie thuis:lachen:.

bij mij thuis lijken we allemaal op elkaar
dus van gezelligheid is zeker sprake:lachen:

ayalou
03-06-2010, 09:44

wil je hier aub ook even een bewijsje van plaatsen
volgens mij zijn de meningen hier over verdeeld door verschillende geleerde

shokran a zin:)

ayalou
03-06-2010, 09:45
graag gedaan

:lachen:
je zjoe3 5 wehe...:grinniken:

allochtoontje
03-06-2010, 10:07
wil je hier aub ook even een bewijsje van plaatsen
volgens mij zijn de meningen hier over verdeeld door verschillende geleerde

shokran a zin:)

heel veel geleerden zeggen van ja het is geen verplichting

maar door muslim, bucharie en thirmidi is overgeleverd dat de profeet vzmh heeft gezegd: laat je baard groeien en haal je snor weg
ook is overgeleverd dat hij heeft gezegd: een man zonder baard is net een vrouw
of: als je je baard afscheert kan je net zo goed ook je wenkbrouwen afscheren

de baard van de man is zijn hijaab.

allochtoontje
03-06-2010, 10:08
:lachen:
je zjoe3 5 wehe...:grinniken:

ja hoeveelste vraag was dit van jou:grinniken:

ayalou
03-06-2010, 10:11
heel veel geleerden zeggen van ja het is geen verplichting

maar door muslim, bucharie en thirmidi is overgeleverd dat de profeet vzmh heeft gezegd: laat je baard groeien en haal je snor weg
ook is overgeleverd dat hij heeft gezegd: een man zonder baard is net een vrouw
of: als je je baard afscheert kan je net zo goed ook je wenkbrouwen afscheren

de baard van de man is zijn hijaab.

dus de helft zegt verplicht en de andere helft niet.
in dat geval kan je toch niet zeggen dat t verplicht is??

of heb ik t nou mis??:)

ayalou
03-06-2010, 10:11
ja hoeveelste vraag was dit van jou:grinniken:

de zoveelste:lachen:

allochtoontje
03-06-2010, 10:16
dus de helft zegt verplicht en de andere helft niet.
in dat geval kan je toch niet zeggen dat t verplicht is??

of heb ik t nou mis??:)

een baard is zowiezo sunnah
maar nou is het niet duidelijk of het nou sunnah moeakada is(verplicht om op te volgen) en de andere helft zegt nee het is gewoon sunnah..

maar aan de hand van deze overleveringen van de 3meest betrouwbare bronnen kan je gewoon weten dat het een verplichting is

de mensen die zeggen nee, wijzen naar de overlevering, dat de profeet heeft gezegd laat je baard groeien om te laten zien dat je moslim bent, maar aangezien ook niet moslims een baard laten groeien is het niet meer van belang om het op die manier te laten zien..

het is maar of je wilt geloven in deze overlevering of in de voorgaande

tis eigenlijk een hele moeilijke kwestie maar voor een ieder die de regels van de sunnah wil na leven moet zn baard laten staan

ayalou
03-06-2010, 10:21
een baard is zowiezo sunnah
maar nou is het niet duidelijk of het nou sunnah moeakada is(verplicht om op te volgen) en de andere helft zegt nee het is gewoon sunnah..

maar aan de hand van deze overleveringen van de 3meest betrouwbare bronnen kan je gewoon weten dat het een verplichting is

de mensen die zeggen nee, wijzen naar de overlevering, dat de profeet heeft gezegd laat je baard groeien om te laten zien dat je moslim bent, maar aangezien ook niet moslims een baard laten groeien is het niet meer van belang om het op die manier te laten zien..

het is maar of je wilt geloven in deze overlevering of in de voorgaande

tis eigenlijk een hele moeilijke kwestie maar voor een ieder die de regels van de sunnah wil na leven moet zn baard laten staan

dat is wat ik minder vind van mezelf, zolang niet merendeels het met elkaar eens is geloof ik nog altijd dat t sunnah is..

maar bedankt voor je uitleg meid:kusje:

allochtoontje
03-06-2010, 10:24
dat is wat ik minder vind van mezelf, zolang niet merendeels het met elkaar eens is geloof ik nog altijd dat t sunnah is..

maar bedankt voor je uitleg meid:kusje:

graag gedaan hoor schat:kusje:

tis maar goed dat wij geen baarden moeten laten staan:grinniken:

ayalou
03-06-2010, 10:25
graag gedaan hoor schat:kusje:

tis maar goed dat wij geen baarden moeten laten staan:grinniken:

Alhamdoelillaaah:lachen:

allochtoontje
03-06-2010, 10:26
ik vind dit zo een mooie zin

De Profeet zei: "Als jullie wisten wat ik wist, dan zouden jullie veel huilen en weinig lachen."

ayalou
03-06-2010, 10:28
ik vind dit zo een mooie zin

De Profeet zei: "Als jullie wisten wat ik wist, dan zouden jullie veel huilen en weinig lachen."

ja hij is prachtig, moet dan ook meteen huilen(het lachen vergaat je dan gewoon)

allochtoontje
03-06-2010, 10:29
ja hij is prachtig, moet dan ook meteen huilen(het lachen vergaat je dan gewoon)

ja man
heb ooit een boek gelezen genaamd, de dood het graf en wat erna komt
vreselijk gewoon voor een ieder die niets goeds in zn leven heeft gedaan

ayalou
03-06-2010, 10:34
ja man
heb ooit een boek gelezen genaamd, de dood het graf en wat erna komt
vreselijk gewoon voor een ieder die niets goeds in zn leven heeft gedaan

ik zal niet tegen je liegen, durf een boek dat over de dood en t graf gaat niet te lezen.....ik weet moet t juist wel doen:(

allochtoontje
03-06-2010, 10:41
ik zal niet tegen je liegen, durf een boek dat over de dood en t graf gaat niet te lezen.....ik weet moet t juist wel doen:(

dat had ik ook echt waar, maar in heel veel gevallen is het ook een opluchting
voor mij dan, want je leest heel vaak in dat soort boeken hoe vergevingsgezind allah is en dan heb je toch nog hoop dat het goed komt inshallah

ik heb een keer een verhaal gelezen over een man die heel veel zondes heeft begaan en op zijn sterfbed zei hij tegen zijn zoons dat ze hem moesten verbranden en zijn as in de oceaan gooien
zijn zoons hadden dat gedaan..

allah swt beval zijn engelen om de man weer heel te maken (klinkt beetje dom ik weet)
toen de man voor allah stond vroeg allah aan hem, waarom heb je jezelf laten verbranden..

de man antwoorde: ik heb veel slechts in mijn leven gedaan en ik was bang om voor u te staan

allah zei toen tegen de man, maar weet jij niet dat ik de almachtige ben en dat ik jou zo weer mens kan maken

de man durfde geen antwoord te geven, hij bleef alleen maar huilen van angst en schaamte

en toen zei allah, jij zal het paradijs betreden vanwege jou angst voor mij

Ariffi
03-06-2010, 10:46
Heb toch liever dat ik Allah lief heb i.p.v. te vrezen. Dat je puur uit angst voor Allah het paradijs zal betreden zal volgens mij niet of nauwelijks voorkomen.

allochtoontje
03-06-2010, 10:47
Heb toch liever dat ik Allah lief heb i.p.v. te vrezen. Dat je puur uit angst voor Allah het paradijs zal betreden zal volgens mij niet of nauwelijks voorkomen.

doe eens niet zo pessimistisch:D

ayalou
03-06-2010, 10:48
dat had ik ook echt waar, maar in heel veel gevallen is het ook een opluchting
voor mij dan, want je leest heel vaak in dat soort boeken hoe vergevingsgezind allah is en dan heb je toch nog hoop dat het goed komt inshallah

ik heb een keer een verhaal gelezen over een man die heel veel zondes heeft begaan en op zijn sterfbed zei hij tegen zijn zoons dat ze hem moesten verbranden en zijn as in de oceaan gooien
zijn zoons hadden dat gedaan..

allah swt beval zijn engelen om de man weer heel te maken (klinkt beetje dom ik weet)
toen de man voor allah stond vroeg allah aan hem, waarom heb je jezelf laten verbranden..

de man antwoorde: ik heb veel slechts in mijn leven gedaan en ik was bang om voor u te staan

allah zei toen tegen de man, maar weet jij niet dat ik de almachtige ben en dat ik jou zo weer mens kan maken

de man durfde geen antwoord te geven, hij bleef alleen maar huilen van angst en schaamte

en toen zei allah, jij zal het paradijs betreden vanwege jou angst voor mij

ah wouwww

ik ben gewoon bang voor die boeken:nut:

allochtoontje
03-06-2010, 10:50
ah wouwww

ik ben gewoon bang voor die boeken:nut:

als je ergens bang voor bent moet je uitzoeken waar die vrees vandaan komt

je weet toch beetje psygologisch doen enzo:grinniken:

ayalou
03-06-2010, 10:59
als je ergens bang voor bent moet je uitzoeken waar die vrees vandaan komt

je weet toch beetje psygologisch doen enzo:grinniken:

mevr, de psychologe ik weet wel waar t vandaan komt.

ben nog niet helemaal op de goede weg vandaar:(

allochtoontje
03-06-2010, 11:02
mevr, de psychologe ik weet wel waar t vandaan komt.

ben nog niet helemaal op de goede weg vandaar:(

niemand is helemaal op de goede weg schat
zolang je maar een beetje op de weg zit
inshallah zullen we het paradijs betreden

ayalou
03-06-2010, 11:07
niemand is helemaal op de goede weg schat
zolang je maar een beetje op de weg zit
inshallah zullen we het paradijs betreden

zit zeker beetje op de goede weg Incha'Allah

Amien:kusje:

allochtoontje
03-06-2010, 11:11
zit zeker beetje op de goede weg Incha'Allah

Amien:kusje:

amien:kusje:

IMO
24-08-2010, 01:22
Zeeer en zeer interessante topic , van begin tot eind (van de reacties:lachen:)
Dus als je kan bidden op het werk, dan bid je, kan dat niet, dan niet.
Dit scheelde veel hoofdpijn werk voor mij.

En ik las paar dagen geleden in de koran, dat baard verplicht is. als jullie willen zal ik het opzoeken

Bedankt alle 3:D