PDA

View Full Version : Vogue begrijpt ophef over olieramp reportage

IMO
15-08-2010, 01:39
Vogue begrijpt ophef over olieramp-reportage
Uitgegeven: 13 augustus 2010 17:40
Laatst gewijzigd: 13 augustus 2010 20:14

AMSTERDAM - Modeland werd aardig opgeschrikt door de controversiële fotoreportage van Vogue Italia. Model Kristin McMenamy werd hiervoor, besmeurd met olie, als dode vogel gefotografeerd. Inspiratie voor de shoot is de recentelijke olieramp in de Golf van Mexico.

© AFPDe titel van de fotospread is ‘Water & Oil’, en werd geschoten door de bekende modefotograaf Steven Meisel. Het 45-jarige grijs-harige model McMenamy is onder meer te zien als een ‘dood zeedier op met olie doordrenkte rotsen’. Ook wekt één foto de indruk dat McMenamy stikt in de olie.

Bloggers en Twitteraars zetten al snel hun vraagtekens bij de fotospread, die in het augustus-nummer van het modeblad te zien is. Franca Sozzani, hoofdredacteur van de Italiaanse Vogue, verdedigt de reportage nu echter.

“Ik snap de discussie rond de fotoshoot," zegt ze. "Maar er zit wel degelijk een boodschap achter de spread. We moeten allemaal wat meer zorgen voor de natuur. Maar ik begrijp dat het shockerend is om dit soort beelden te zien.”

Vrij zijn

Miranda Lash, curator van het New Orleans Museum of Art, vindt dat kunstenaars vrij moeten zijn in hun visie op het onderwerp. “Als ik er naar kijk, voel ik pijn. Het veroorzaakt een gevoel van pijn, leegte en droefheid omdat het onze omgeving voor een lange tijd pijn zal doen,” zegt ze desgevraagd tegen MSNBC.

Haar collega Beth Batton schreef in een e-mail dat de spread de conditie van de golfkust menselijk maakt: “Als je kijkt naar Steven Meisels foto’s, weet je dat er iets vreselijk mis is omdat, sensueel als de beelden zijn, het menselijk brein de giftigheid begrijpt van de olie waarmee McMenamys huid, haar en verenhandschoenen besmeurd zijn.”