PDA

View Full Version : Advies bij het kiezen van een geschikte huwelijkspartner

Amazigh
12-10-2010, 02:17
Een lijst van belangrijke punten om te overwegen, voor broeders en zusters die in de fase komen van het uitkiezen of uitgekozen worden
met als doel het huwelijk.

1* Du’a.: Vraag onophoudelijk de hulp en leiding van Allah , de verhevene,
voor het vinden en uitkiezen van een partner.
Zo vaak als je voelt dat het nodig is, bid je de salaat al-Istikhara.
al-Istikhara is een special gebed voor leiding, voor het bereiken van een passend besluit

2* Luister naar je hart: luister naar je innerlijke stem, de ‘radar’ die Allah jouw heeft gegeven om je te leiden, en wat je hart zegt over de toekomstige partner.
Het is aannemelijker om naar je hart te luisteren dan te luisteren naar je gedachte, die niet altijd juist informeert en eerder alles rationaliseert.
voor de meeste mensen, is de eerste indruk de meest nauwkeurige

3* Onderzoeken: probeer achter te komen waarom deze jongen met je wil trouwen.
is hij in je geïnteresseerd of wil hij gewoon trouwen?
Heeft hij een andere reden bijvoorbeeld (geld macht land etc )
ga voor degene die voor jouw gaat voor wat je bent, en niet om wat je hebt

4* Leer elkaar kennen: binnen de regels van de islam
voor dat je gaat trouwen probeer elkaar te ‘zien’ één of twee keer in het bijzijn van anderen .

5* Vragen: praat met mensen die je toekomstige partner kennen, en niet alleen eentje maar vraag meerdere
en als je dat niet durft laat iemand anders het voor je doen
stel ze vragen over zijn band met het geloof, achtergrond, werk.
Maar ook vragen over zijn karakter, is ie aardig, lief attent etc
vraag ook over zijn kijk op de toekomst hoeveel kinderen, waar wonen etc

6* Zijn/haar familie: zijn/haar relatie met haar ouders, broers en zussen.
Wat zijn/haar verplichtingen tegenover de familie in de toekomst?
Welk effect zal het hebben op jullie leven?
Wat zijn de karakter eigenschappen van de ouders?
Trek je in bij de ouders?
En zijn ze blij met de toekomstige huwelijk?
Hele belangrijke vragen voor een vreedzame huwelijksleven

7* Begrijp elkaars verwachtingen: probeer er achter te komen wat de verwachtingen zijn van de toekomstige partner
en hoe hij zal reageren in verschillende situaties
en nogmaals als je te verlegen ben om zulke vragen te stellen laat ze door iemand anders stellen
stel vragen over, of degene gaat helpen met huishouden en vragen over het nemen van de pil ?
Wel of niet naar school mogen?
De relatie met jouw of zijn familie?
Dit zijn belangrijke onderwerpen

8* Hoe is degene in bijzijn van anderen: let op hoe hij is en hoe hij zich gedraagt tegen over anderen

9* zijn/haar kennis van islam:
Probeer der achter te komen wat zijn/haar kennis is van de islam
Dit is heel belangrijk
Want de verwachting kan tegenvallen als zij /hij de druk legt op ‘haraam’
stel de één heeft net kennis opgedaan en wil het stap voor stap doen en de andere is al praktiserend en vind dat de ander ook zo moet zijn

10* Doe het rustig aan: zoveel huwelijken zijn gebroken omdat de partners zo veel haast hadden, dat ze de belangrijke dingen die hierboven staan zijn vergeten.
Een huwelijk is voor een leven lang dus besteed er extra aandacht aan

11* Vraag jezelf : wil ik deze jongen/meisje als de vader/moeder van onze kinderen?
als het niet zo goed voelt denk er dan goed over na.
en herinner, huwelijk is niet voor een dag of voor een week het is levenslang

Het is eerste instantie om een gezin op te bouwen.
en als je al denkt dat hij/zij geen goede vader/moeder zal zijn wordt het moeilijk om een gezin op te bouwen in de toekomst.

12* Nooit onder druk trouwen: laat nooit toe dat je onder druk wordt gezet om te trouwen.
Jij moet er een goed gevoel over hebben, niet iemand anders.
Het bezit hebben van genegenheid en Rahmah (genade) wat islam beveelt in een huwelijk, en zijn belangrijk voor het slagen van een huwelijk

13* Tijdelijk huwelijk: nooit ingaan op een tijdelijke huwelijk voor een geld bedrag
Zulke huwelijken zijn streng verboden (Mut’a huwelijk)
Een huwelijk wordt voltrokken met een heldere intentie en is levenslang en niet tijdelijk

Met deze adviezen Insha’ Allah verklein je de fouten die kunnen worden gemaakt.
Het kiezen voor een huwelijkspartner is heel erg belangrijk, misschien wel de belangrijkste beslissing in je leven
Het kan je leven succesvol of ellendig maken, in de test van dit leven en daarop volgend het leven hiernamaals
De keuze die je maakt moet dus met alle voorzichtigheid worden gemaakt
En vraag onophoudelijk leiding aan Allah

By Rabi’ah Hakeem
vertaald door abdelAziz ezhar

Tufa7e
12-10-2010, 08:20
Dankje =) Check je hoekje =).

Carpe Diem
14-10-2010, 06:27
Je ouders die houden van je en willen alleen het beste voor je dus wanneer ze jou toekomstige partner niet goedkeuren doen ze dat niet zomaar.
Luister daarom ook naar de mening van je ouders.

En trouw met iemand die Allah vreest..want iemand die Allah vreest zal jou nooit slecht behandelen

Trouw ook nooit omdat je het huis uit wilt..

Ik_Enzo
20-10-2010, 07:28
Top !

tamazight_girrl
25-10-2010, 05:33
Zijn zeker goede punten toppi

Tufa7e
25-11-2010, 10:00
omhoogje =)

Safa
06-12-2010, 02:14
Je ouders die houden van je en willen alleen het beste voor je dus wanneer ze jou toekomstige partner niet goedkeuren doen ze dat niet zomaar.
Luister daarom ook naar de mening van je ouders.

En trouw met iemand die Allah vreest..want iemand die Allah vreest zal jou nooit slecht behandelen

Trouw ook nooit omdat je het huis uit wilt..

gelijk heb je. veel mensen trouwen omdat ze dan van huis zijn. maar vergeet niet dat trouwen een moeilijke zaak is. je moet heeel veel opgeven ervoor.
je kunt niet alles meer doen als je toen kon.

Nihad23
06-12-2010, 06:35
Jah dat zou vanzelfsprekend moeten gaan, Ik zou mijn kinderen ook het beste adviseren, Mijn moeder was ook tegen mijn huwelijk ze wilde het beste voor me en achteraf had ik naar haar moeten luisteren, :huilen:

Een moeder zal nooit zomaar NEE zeggen, Of tegen een huwelijk willen zijn...

Maar we hebben ook de racistische moeders die persee willen dat je huwt vanuit de zelfde stam,arabier met een arabier, Eker3ie met een
teker3eacht, ait touzine met een ait touzine en ait waygeer met een ait waygeerm En tegen vrouwen of mannen die zulke moeders hebben, Ondanks dat je moeder belangerijk is en dat ze alles is voor je is, kan je haar duidelijk aangeven dat het hartstikke haram is om wegens die reden tegen een huwelijk te kunnen zijn!

Carpe Diem
06-12-2010, 08:48
Jah dat zou vanzelfsprekend moeten gaan, Ik zou mijn kinderen ook het beste adviseren, Mijn moeder was ook tegen mijn huwelijk ze wilde het beste voor me en achteraf had ik naar haar moeten luisteren, :huilen:

Een moeder zal nooit zomaar NEE zeggen, Of tegen een huwelijk willen zijn...

Maar we hebben ook de racistische moeders die persee willen dat je huwt vanuit de zelfde stam,arabier met een arabier, Eker3ie met een
teker3eacht, ait touzine met een ait touzine en ait waygeer met een ait waygeerm En tegen vrouwen of mannen die zulke moeders hebben, Ondanks dat je moeder belangerijk is en dat ze alles is voor je is, kan je haar duidelijk aangeven dat het hartstikke haram is om wegens die reden tegen een huwelijk te kunnen zijn!

ja ik had oon naar mn ouders moeten luisteren maar dat heb ik niet gedaan..Ik was blind en zag niet in dat ze alleen het beste met me voor wou...en uiteindelijk heb ik geboet voor die domme fout:huilen:

ja die mensen zijn er helaas ook..maar hun straf zal nog wel komen..hoe kan je in vredes naam het geluk van je kind in de weg staan alleen maar omdat de afkomst jou niet bevalt:jammer: