PDA

View Full Version : de hidjri

IMO
22-12-2010, 01:48
De Hidjri Voor de geboorte van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) had de Kaba een rechthoek vorm. Tijdens een verbouwing heeft de stam Quraisje, het verkort tot een vierkant gebouw. De reden daarvan was dat zij geld of giften tekort kwamen. Het stukje dat niet is mee gebouwd is niet totaal verdwenen. Er is in plaats van dat stukje een muurtje neergezet in de vorm van een halve cirkel van 1,5 meter hoog en 1 meter breed. Het gebied tussen die muren wordt de Hidjri genoemd. De Hidjri is dus eigenlijk een deel van de Kaba. Het gebed in de Hidjri is als het gebed in de Kaba.

Aisjah (r.a) leverde over:
Ik vroeg aan de Boodschapper van Allah: „Hoort de Hidjri ook bij de Kaba?"
Hij zei: „Ja"
Ik vroeg: „Waarom is het dan niet aan de Kaba gebouwd?"
Hij zei: „Omdat de giften(geld) van jouw volk niet genoeg waren."
Ik vroeg: „Waarom staat de Kabadeur zo hoog?"
Hij zei: „Jouw volk heeft dat gedaan om ongewenste personen buiten te houden. Als jouw volk niet pas van onwetendheid bevrijd was en als ik niet zou vrezen dat ongeloof in hun harten kan sluipen, zou ik overwegen om de Kabadeur naar de grond te laten zakken."
(Moeslim hadj 405, Ibni Madja mensaik 31)

Aisjah leverde over:
Ik vroeg aan de Boodschapper van Allah: „Mag ik in de Baitoellah?". Hij zei: „Ga in de Hidjri, want dat is een deel van de Baitoellah."
(Nesai, hadj 129)

Aisjah leverde over:
Ik wilde graag in de Kaba bidden. De Boodschapper van Allah pakte mij bij m'n hand en nam mij mee naar de Hidjri. Hij zei: „Wanneer je in de Kaba wil bidden, ga dan in de Hidjri bidden. De Hidjri is ongetwijfeld een deel van de Kaba. De Quraisj stam waar je bij hoort, heeft tijdens de verbouwing van de Kaba de Hidjri erbuiten gelaten."
(Aboe Dawoed mensaik 94)