PDA

View Full Version : Kunnen jullie mij helpen

tamazight_girrl
04-01-2011, 10:26
Ik moet voor school een moreel dillemma hebben en dat verder uitwerken. Kenne jullie een leuke moreel dilemma.

Alvast dank :P

Safa
04-01-2011, 10:28
ik zal thuis kijken of ik wat voor je kan vinden. heb dit twee jaar geleden ook moeten doen. ik zalhet opzoeken voor je.mocht ik wat vinden dan mail ik je.

tamazight_girrl
04-01-2011, 10:37
ik zal thuis kijken of ik wat voor je kan vinden. heb dit twee jaar geleden ook moeten doen. ik zalhet opzoeken voor je.mocht ik wat vinden dan mail ik je.

Okej meid dat zou echt heel fijn zijn.

Pm mij maar als je wat hebt gevonden dank je wel. x

X-Meisjj-X
04-01-2011, 10:39
Ik moet voor school een moreel dillemma hebben en dat verder uitwerken. Kenne jullie een leuke moreel dilemma.

Alvast dank :P

Er staan genoeg op internet...

http://www.stamper.nl/dilemma.htm

X-Meisjj-X
04-01-2011, 10:40
http://www.scholieren.com/werkstukken/1271

X-Meisjj-X
04-01-2011, 10:40
http://forum.viva.nl/forum/list_message/6073492

X-Meisjj-X
04-01-2011, 10:41
http://www.paboforum.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=16730

tamazight_girrl
04-01-2011, 10:41
dank je wel meid even kijken x Maar moet niet echt eentje van internet zijn omdat die echt snel terrug te vinden is. Je moest za3ma zelf eentje verzinnen.

X-Meisjj-X
04-01-2011, 10:43
dank je wel meid even kijken x Maar moet niet echt eentje van internet zijn omdat die echt snel terrug te vinden is. Je moest za3ma zelf eentje verzinnen.

Je kan het gwn bewerken met gemak

X-Meisjj-X
04-01-2011, 10:44
http://www.ceg.nl/data/file/Dilemma's%20van%20verpleegkundigen%20en%20verzorge nden.pdf

tamazight_girrl
04-01-2011, 10:45
ahaha die morelle dillemas die je stuurde hebben mijn klasgenoten al ahah.

X-Meisjj-X
04-01-2011, 10:47
ahaha die morelle dillemas die je stuurde hebben mijn klasgenoten al ahah.

Ow oke.. Kijk gwn even op google.nl... Ik weet niet wat precies je wilt.. En kijk op scholieren.com.. Ik kan niet weten wat je klasgenoten hebben..

tamazight_girrl
04-01-2011, 10:51
Ow oke.. Kijk gwn even op google.nl... Ik weet niet wat precies je wilt.. En kijk op scholieren.com.. Ik kan niet weten wat je klasgenoten hebben..

Nee inderdaad maar bedankt. Ik moet zeg maar een zelf verzonnen hebben. 1 van internet kunnen ze makkelijk opsporen.

X-Meisjj-X
04-01-2011, 10:53
Nee inderdaad maar bedankt. Ik moet zeg maar een zelf verzonnen hebben. 1 van internet kunnen ze makkelijk opsporen.

Oke oke... Waar wil je dat het over gaat

X-Meisjj-X
04-01-2011, 10:55
http://www.scholieren.com/werkstukken/1271

Ik vind dit een goeie, dan moet je wat aanpassen.. Qua namen en beroep..

Safa
04-01-2011, 10:58
je met het inderdaad gewoon bewerken, of als voorbeeld nemen. stel het gaat over A dan maak je B.snap je?

X-Meisjj-X
04-01-2011, 11:41
je met het inderdaad gewoon bewerken, of als voorbeeld nemen. stel het gaat over A dan maak je B.snap je?

Ja dat kan.. Het kan ook iets over vreemdgaan gaan, een afspraak, brand in huis.. Verzin iets en kijk of je moet kiezen, grote gevolgen of grote gevolgen voor anderen..

Morele dilemma’s

Bijna elke dag komen we in aanraking met beslissingen en keuzes, of die nou groot of klein zijn. We moeten dan zelf bepalen wat goed is, minder goed of helemaal niet goed, slecht dus. Die belangrijke beslissingen kan je morele dilemma’s noemen. In morele dilemma’s gaat het vaak om twee waardengebieden, die met oplossingen komen als bijvoorbeeld:

Mag je liegen om iemands leven te redden? of
Mag je beloftes breken als je iemand moet helpen?

X-Meisjj-X
04-01-2011, 11:41
Kenmerken van een moreel dilemma
Er zijn verschillende kenmerken voor een moreel dilemma. Je kan een moreel dilemma herkennen aan de volgende kenmerken:

1- Soms is er geen sprake van keuzevrijheid, je zal moeten kiezen. De persoon waar het om gaat voert een strijd met zichzelf, met zijn betere ‘ik’. Dat is het superego heet dat, zijn geweten. Een tussenmogelijk is niet mogelijk, de persoon zal moeten kiezen. Als je niet kiest worden er voor jou
misschien nadelige beslissingen genomen.

2-Een moreel dilemma heeft grote gevolgen. De gevolgen kunnen zo groot zijn dat ze de rest van je hele leven kunnen beďnvloeden. De gevolgen zullen nog lang door blijven werken.

3-De genomen beslissing in het moreel dilemma heeft grote gevolgen voor anderen.

X-Meisjj-X
04-01-2011, 11:53
http://forums.zoubida.nl/showthread.php?8914-*-Boosheid-*

Tufa7e
04-01-2011, 12:59
Moreel dilemma:

K. is een vrouw van 25. Ze heeft het zwaar, want ze is een alleenstaande moeder met een kind van 8 maanden. Haar man is van haar gescheiden, want hij ging er vandoor met een ander. Ze kan nét niet rondkomen, en haar kindje moet eten hebben. Daarom steelt ze het uit de winkel.
Mag dit?

Stelen mag niet, maar haar kindje moet wel eten.
Dusss....?

X-Meisjj-X
04-01-2011, 03:36
Moreel dilemma:

K. is een vrouw van 25. Ze heeft het zwaar, want ze is een alleenstaande moeder met een kind van 8 maanden. Haar man is van haar gescheiden, want hij ging er vandoor met een ander. Ze kan nét niet rondkomen, en haar kindje moet eten hebben. Daarom steelt ze het uit de winkel.
Mag dit?

Dusss....?

Zij zal straf krijgen.. En kind word de dupe ervan..

tamazight_girrl
04-01-2011, 04:05
Moreel dilemma:

Mag dit?

Dusss....?

Dit is een hele goede bedankt. Kan hier veel over vermelden heb je die zelf verzonnen :blozen:

tamazight_girrl
04-01-2011, 04:06

dank je wel meid zie je hoekje

Tufa7e
04-01-2011, 04:45
Zij zal straf krijgen.. En kind word de dupe ervan..

Maar zij steelt niet voor zichzelf, maar voor haar kind. ze kan geen eten kopen :P

Dit is een hele goede bedankt. Kan hier veel over vermelden heb je die zelf verzonnen :blozen:
Yepss,, ik heb een grote fantasie haha :P
als je iets nodig hebt, dan roep je maar ;)

X-Meisjj-X
04-01-2011, 07:55
dank je wel meid zie je hoekje

Heb helaas niks kunnen betekenen

X-Meisjj-X
04-01-2011, 07:55
Maar zij steelt niet voor zichzelf, maar voor haar kind. ze kan geen eten kopen :P

Yepss,, ik heb een grote fantasie haha :P
als je iets nodig hebt, dan roep je maar ;)

Strafbaar.. Kind kan niks aandoen

Tufa7e
04-01-2011, 10:49
Maar moet het kind dan verhongeren?

X-Meisjj-X
05-01-2011, 12:11
Maar moet het kind dan verhongeren?

Nee zij kan hulp vragen I.P.V. dat... Buren/Familiee..Gemeente. Moet je van tevoren allemaal rekening meehouden.. Anders komt het met verwaarlozing.. KInd word miss afgepakt door jeugd zorg etc... Wie zou voor dat kind gaan zorgen dan? Een keer gestolen, meestal doen.. Word straks normaal voor haar.. En dat kind dan??..

tamazight_girrl
06-01-2011, 05:22
Dank jullie wel ik zal mijn verslag plaatsen als die af is.

X-Meisjj-X
06-01-2011, 06:06

Inshallah

Tufa7e
06-01-2011, 09:51

is goed, i'm curius :D

tamazight_girrl
14-01-2011, 10:00
Zoals beloofd de opdracht

Het moreel dilemma
Karin is een vrouw van 25 jaar. Zij heeft het zwaar, want zij is een alleenstaande moeder met een kind van 8 maanden. Haar man is van haar gescheiden, want hij ging er vandoor met een ander. Ze kan net niet rondkomen, en haar kindje moet eten hebben. Daarom steelt zij het uit de winkel.
Mag dit?

Stele mag niet, maar haar kindje moet wel eten.

Kijken
Uit dit moreel dilemma begrijp ik dat Karin het op dit moment heel erg moeilijk heeft. Zij heeft het emotioneel en financieel zwaar omdat haar man haar verlaten heeft. Dus mist zij nu ook een bron van inkomen. Zij heeft een jong kind en dat moet gevoed worden. Uit alle frustraties steelt zij dingen om haar kind te kunnen voeden. Zij weet in zulke momenten niet wat zij doet omdat zij kiest voor het welzijn van haar kind. Maar kan dit want stelen is niet toegestaan, zijn er geen andere mogelijkheden om Karin te helpen. Zij moet dus kiezen tussen haar kind te laten verhongeren of te gaan stelen. Wat tegen de wet ingaat en riskeert opgepakt te kunnen worden en dan helemaal niet voor haar kind kan zorgen. Er zijn genoeg instanties in Nederland die jou kunnen helpen. Bijvoorbeeld een uitkering of kinderzorgtoeslag. Er is dus altijd een instantie in Nederland die jou kan helpen met jouw financiën. Waar je eventueel terecht kunt.

Morele waarden
Waarden die van belang zijn voor de samenleving:
In de grondwet staat vermeld dat jij niet mag stelen. Dus de samenleving heeft als belang dat men niet steelt.

Morele actoren
Dit zijn degene die de keuze moeten maken:
Karin kan kiezen of zij steelt of niet dit is geheel haar eigen keuzen. En de samenleving is ook een morele actor omdat zij ervoor kunnen zorgen dat Karin een tijdje niet meer kan gaan stelen door haar bijvoorbeeld op te pakken.

Stakeholders
Zijn belanghebbende die geen keuze kunnen maken in dit geval het kind. Het kind kan niet kiezen maar heeft wel belangstelling dat hij gevoed wordt.

Nadenken
Beginselenperspectief
Vanuit het beginselenperspectief mag Karin niet stelen omdat dit tegen de regels van ons wetgeving is.

Gevolgenperspectief
Volgens het gevolgenperspectief mag jij stelen als jij daar een ander leven mee kan redden. In noodweer steelt Karin om haar kind te kunnen voeden.

Dus:
Jij mag niet stelen want dit is tegen onze wetgeving en er zijn genoeg instanties die jou kunnen helpen in de samenleving. Maar jij mag wel stelen als het gaat om noodweer om jouw kind te kunnen voeden anders sterft die van de honger.
Oordelen
Ik snap dat Karin steelt om haar kind te kunnen voeden, dat zal elk mens doen om zijn kind te kunnen redden. Maar er zijn genoeg instanties in Nederland die jou hiermee kunnen helpen. Zoals de voedselbank of een uitkering voor alleenstaande ouders. Dus ik vind dat zij eerst bij allerlei instanties moet aankloppen om help. En als dit te lang duurt wel af en toe op allerlei manieren ervoor zorgen dat haar kind te eten kan krijgen.

tamazight_girrl
14-01-2011, 10:01
Ik zal later het cijfer vermelden.

Tufa7e
14-01-2011, 10:37
Zoals beloofd de opdracht

Het moreel dilemma
Karin is een vrouw van 25 jaar. Zij heeft het zwaar, want zij is een alleenstaande moeder met een kind van 8 maanden. Haar man is van haar gescheiden, want hij ging er vandoor met een ander. Ze kan net niet rondkomen, en haar kindje moet eten hebben. Daarom steelt zij het uit de winkel.
Mag dit?

Stele mag niet, maar haar kindje moet wel eten.

Kijken
Uit dit moreel dilemma begrijp ik dat Karin het op dit moment heel erg moeilijk heeft. Zij heeft het emotioneel en financieel zwaar omdat haar man haar verlaten heeft. Dus mist zij nu ook een bron van inkomen. Zij heeft een jong kind en dat moet gevoed worden. Uit alle frustraties steelt zij dingen om haar kind te kunnen voeden. Zij weet in zulke momenten niet wat zij doet omdat zij kiest voor het welzijn van haar kind. Maar kan dit want stelen is niet toegestaan, zijn er geen andere mogelijkheden om Karin te helpen. Zij moet dus kiezen tussen haar kind te laten verhongeren of te gaan stelen. Wat tegen de wet ingaat en riskeert opgepakt te kunnen worden en dan helemaal niet voor haar kind kan zorgen. Er zijn genoeg instanties in Nederland die jou kunnen helpen. Bijvoorbeeld een uitkering of kinderzorgtoeslag. Er is dus altijd een instantie in Nederland die jou kan helpen met jouw financiën. Waar je eventueel terecht kunt.

Morele waarden
Waarden die van belang zijn voor de samenleving:
In de grondwet staat vermeld dat jij niet mag stelen. Dus de samenleving heeft als belang dat men niet steelt.

Morele actoren
Dit zijn degene die de keuze moeten maken:
Karin kan kiezen of zij steelt of niet dit is geheel haar eigen keuzen. En de samenleving is ook een morele actor omdat zij ervoor kunnen zorgen dat Karin een tijdje niet meer kan gaan stelen door haar bijvoorbeeld op te pakken.

Stakeholders
Zijn belanghebbende die geen keuze kunnen maken in dit geval het kind. Het kind kan niet kiezen maar heeft wel belangstelling dat hij gevoed wordt.

Nadenken
Beginselenperspectief
Vanuit het beginselenperspectief mag Karin niet stelen omdat dit tegen de regels van ons wetgeving is.

Gevolgenperspectief
Volgens het gevolgenperspectief mag jij stelen als jij daar een ander leven mee kan redden. In noodweer steelt Karin om haar kind te kunnen voeden.

Dus:
Jij mag niet stelen want dit is tegen onze wetgeving en er zijn genoeg instanties die jou kunnen helpen in de samenleving. Maar jij mag wel stelen als het gaat om noodweer om jouw kind te kunnen voeden anders sterft die van de honger.
Oordelen
Ik snap dat Karin steelt om haar kind te kunnen voeden, dat zal elk mens doen om zijn kind te kunnen redden. Maar er zijn genoeg instanties in Nederland die jou hiermee kunnen helpen. Zoals de voedselbank of een uitkering voor alleenstaande ouders. Dus ik vind dat zij eerst bij allerlei instanties moet aankloppen om help. En als dit te lang duurt wel af en toe op allerlei manieren ervoor zorgen dat haar kind te eten kan krijgen.

er zitten aantal spel- en stijlfouten in, miss moet je die er eerst uithalen :kweetnie:

# niet lullig bedoeld!

tamazight_girrl
14-01-2011, 02:11
er zitten aantal spel- en stijlfouten in, miss moet je die er eerst uithalen :kweetnie:

# niet lullig bedoeld!

Nee hoor helemaal niet ahah je kon dan ook meteen aangeven welke. Maar heb het al ingeleverd en gecontroleerd.

Tufa7e
14-01-2011, 02:15
oh sorry :P

haha okeejj,, let's hope voor een voldoende :appel:

tamazight_girrl
14-01-2011, 02:17
oh sorry :P

haha okeejj,, let's hope voor een voldoende :appel:

Inshallah amin x

tamazight_girrl
14-01-2011, 02:24
Ik wil zo nog iets plaatsen wat ik heb kun je even kijken op spelfouten 4 ogen zien meer dan twee :lol: xx

Tufa7e
14-01-2011, 02:26
haha is goed :P

tamazight_girrl
14-01-2011, 02:35
Het feit dat de prijzen van de inkoop van de verhandelen goederen in de loop van de tijd niet gelijk blijven, levert een probleem op. Namelijk bij het bepalen van het bedrag in de journaalpost.

14.1 Algemeen
Op het begin hebben wij al kennis gemaakt met het begrip brutowinst. Om de brutowinst en omzet te bereken gebruiken wij de volgende rekeningen:
800 inkoopprijs verkopen
840 opbrengst verkopen
Het verschil tussen 800 inkoopprijs verkopen en 840 opbrengst verkopen is de brutowinst (op verkopen).

Voorbeeld 1.
Stel wij kopen fietsen in voor een bedrag van €2000 (inkoopprijs verkopen) en verkopen een bedrag van €3000 (opbrengst verkopen) aan fietsen. Dan is onze brutowinst op verkopen €3000-€2000= €1000.
In het grootboek rekening kun jij een bezit, schuld of resultaat terug vinden.
Als het saldo in de grootboekrekening een bezit, schuld of resultaat is spreken wij van zuivere grootboekrekening.

Het saldo van een zuivere grootboekrekening die naar een balans gaat noemen wij een balansrekening.

Maar als het saldo van de zuivere rekening een resultaat is spreken wij van een hulp van het eigen vermogen of een resultaatrekening.
Als wij in het grootboek alleen werken met zuivere rekeningen spreken wij van het toepassen van de permanence.
Met behulp van de permanence kun jij over een korte periode en vlak hierna een winst- verlies en balans opstellen. Ook kun jij met behulp van de permanence controle uitvoeren.

14.2 Administratie van de voorraad tegen fifo-prijzen
Bij het fifo systeem First in First out begint men als inkoopprijs van de verkopen te nemen de inkoopprijs van de eerst ingekochte (oudste) partij. Als deze producten helemaal verkocht zijn neemt men als inkoopprijs van de verkopen, de inkoopprijs van de tweede inkoop tot deze weer helemaal verkocht is en zo verder.
Je kunt dus concluderen dat bij het fifo- systeem de partij die het eerst het bedrijf binnenkomt ook als eerst het bedrijf weer verlaat.

14.3 Administratie van de voorraad tegen vaste verrekenprijzen
Een bedrijf met dit systeem schat voor elk artikel afzonderlijk de verwachte gemiddelde inkoopprijs voor de komende periode.
In deze periode debiteren en crediteren wij de rekening 700 voorraad goederen steeds tegen deze verwachte gemiddelde inkoopprijs= (de vaste verrekenprijs VVP) van dit artikel.

Verschil tussen vaste verrekenprijs en werkelijke inkoopprijzen (zonder OB) van een bepaald artikel boeken wij de inkoop onmiddellijk op rekening 720 prijsverschillen bij inkoop.
Het heeft als voordeel om te werken met vaste verrekenprijzen dat de inkoopprijs van de verkochte goederen zeer eenvoudig te bereken is.
Zoals:
Het verkochte aantal van een bepaald artikel x VVP van het artikel.

Als handelsondernemingen in een niet-geautomatiseerde omgeving van hun verkopen uitsluitend de opbrengsten registreren en niet de verkochte hoeveelheden, kan er alleen een globale controle plaats vinden op de totale voorraad, op basis van de verkoopcijfers.

15.1 De rekening 700 voorraad goederen wordt bijgehouden tegen verkoopprijzen
Dus wanneer men de verkochte hoeveelheden niet administreren is het onmogelijk een voorraadadministratie in hoeveelheden bij te houden.
Want wanneer de hoeveelheidadministratie ontbreekt, vervalt ook de mogelijkheid tot hoeveelheidcontrole.
Wel is het mogelijk om controle uit te voeren op het totale bedrag van de voorraden tegen verkoopprijzen (inclusief OB).
Om een totaal controle op de voorraden mogelijk te maken dienen wij de rekening 700 voorraad goederen bij te houden tegen verkoopprijzen. De verkoopprijs wordt ook wel bruto verkoopprijs genoemd.

15.2 Enkele bijzonderheden bij de administratie van de voorraad tegen verkoopprijzen
Voorraadverschillen
Wij hebben dus geconcludeerd dat het onmogelijk is om de hoeveelheidcontroles uit te voeren wanneer wij de verkochte hoeveelheden niet administreren.
Hierdoor kun je alleen een controle uitvoeren op het totale bedrag van de voorraad tegen de verkoopprijzen.
Wanneer blijkt dat er bij een controle sprake is van een voorraadverschil, moet men dit aangeven in de boekhouding.
Kortingen

Wanneer een onderneming besluit bij verkoop aan de afnemers korting te verlenen moeten wij rekening 700 voorraad goederen, toch crediteren tegen de oorspronkelijke vastgestelde verkoopprijzen (inclusief OB). Dit is belangrijk om de voorraadcontrole te kunnen toepassen. De gegeven kortingen bij verkoop zoals de kwantumkorting en beschadiging korting moeten afzonderlijk worden vastgelegd.
Dit vanwege de berekening van de korting als percentage van de verkoopprijs inclusief OB. Het kortingbedrag bestaat uit twee componenten.

1. Het eigenlijke kortingbedrag
Dit bedrag debiteren wij in het grootboek meestal op de rekening 830 kortingen bij verkoop.
2. De omzetbelasting over dit kortingbedrag
Dit bedrag boeken wij als minpost op de rekening 181 te betalen OB.
Scanner
Door de automatisering op het verkooppunt (= afrekenpunt) is het vastleggen van de verkochte hoeveelheden bij winkelbedrijven veel gemakkelijker geworden. Door bijvoorbeeld de invoering van barcodescanners (die de streepjescode op de artikelen kunnen lezen).

Tot nu toe zijn wij er steeds van uitgegaan, dat zowel de ontvangst van goederen als de bijbehorende facturen tegelijkertijd plaatsvinden. Dat geld ook voor de afgifte van goederen die van de bijbehorende facturen.
Wij zullen in dit hoofdstuk uitleggen dat dit niet het geval is.

16.1 De ontvangst van goederen en facturen op verschillende tijdstippen
Wanneer de afgifte van de goederen en de bijbehorende facturen op verschillende momenten plaatsvinden, hebben wij ook te maken met de vraag op welk moment wij de brutowinst moeten boeken.
Wanneer de ontvangst van goederen op een anders tijdstip valt als de ontvangst van bijbehorende factuur, moeten wij deze journaalpost vervangen in twee journaalposten. Er wordt gebruik gemaakt van een tussenrekening.

Er zijn 3 mogelijkheden:
1. De facturen van de ingekochte goederen arriveren steeds enige tijd voor de ontvangst van de goederen.

Wanneer de onderneming bij de ontvangst van de facturen al een aantekening willen maken in het grootboek, moet de onderneming afzonderlijke boekingen maken van:
1. De ontvangst van de facturen.
2. De ontvangst van de goederen (aan de hand van gegevens die zijn vastgelegd op magazijn ontvangstbonnen).

Daarbij maken wij gebruik van de tussenrekening 710 nog te ontvangen.

2. De facturen van de ingekochte goederen arriveren steeds enige tijd na de ontvangst van de goederen.
In dit geval worden de facturen in het grootboek afzonderlijk vastgelegd.
1. De ontvangst van de goederen (aan de hand van magazijn ontvangstbonnen).
2. De ontvangst van de facturen.
Daarbij maken wij gebruik van de tussenrekening 145 nog te ontvangen facturen.

3. Tussen de ontvangst van de facturen en de ontvangst van de goederen bestaat geen vaste tijdsvolgorde.
1. De ontvangst van facturen.
2. De ontvangst van goederen.
3. De gegevens voor die partijen waarvan in de betrokken periode is bereikt dat zowel de facturen als de goederen in het bedrijf zijn ontvangen.

16.2 De afgifte van goederen en facturen op verschillende tijdstippen
Steeds hebben wij vernomen dat bij aflevering van de verkochte partijen goederen, tegelijkertijd de factuur werd verzonden die op deze partij betrekking had.
Voor dat wij ingaan op de drie mogelijkheden van de boekingen, kijken wij eerst nog even naar:

1. Het realisatiebeginsel
Dit beginsel heeft betrekking op de vraag op welk moment wij de brutowinst op verkochte goederen als gerealiseerd (= verdiend) kunnen beschouwen.
Hiervoor komt het moment waarop;
- De koopovereenkomst afgesloten is.
- De goederen afgeleverd worden.
- De verkoopfactuur verzenden.
- Het geld van de afnemer ontvangen is.
in aanmerking.

2. Matchingbeginsel
Dit beginsel geeft aan dat de onderneming voor een juiste berekening van de verdiende brutowinst moet uitgaan van gelijke aantallen goederen. Dit geldt voor de rekeningen 840 en 800.

Je hebt 3 mogelijkheden van de boekingen hiervan:
1. De facturen van de verkochte goederen worden steeds verzonden voordat de goederen zijn afgeleverd.
Hierbij dient de onderneming afzonderlijke bepaalde boekingen te maken:
1. Het verzenden van de facturen.
2. Het afleveren van de goederen (aan de hand van gegevens die zijn vastgelegd op magazijn afgiftebonnen).

2. De facturen van de verkochte goederen worden steeds verzonden nadat de goederen zijn afgeleverd.
Hierbij maakt de onderneming afzonderlijke boekingen van;
1. Het afleveren van de goederen (aan de hand van magazijn afgiftebonnen).
2. Het verzenden van de facturen.

3. Tussen het verzenden van de facturen van de verkochte goederen en het afleveren van de goederen bestaat geen vaste tijdsvolgorde.
In dit geval maakt de onderneming in een bepaalde boekingsperiode gescheiden boekingen van;
2. De aflevering van de goederen.
3. De gegevens voor die partijen waarvan in de betrokken periode is bereikt dat zowel de facturen als de goederen het bedrijf hebben verlaten.

tamazight_girrl
14-01-2011, 02:36
mijn dank is groot xxx zou je snel even kunnen kijken zodat ik em nu ga inleveren.

Tufa7e
14-01-2011, 02:52
Het feit dat de prijzen van de inkoop van de verhandelen goederen in de loop van de tijd niet gelijk blijven, levert een probleem op. Namelijk bij het bepalen van het bedrag in de journaalpost.

14.1 Algemeen
Op het begin hebben wij al kennis gemaakt met het begrip brutowinst. Om de brutowinst en omzet te bereken gebruiken wij de volgende rekeningen:
800 inkoopprijs verkopen
840 opbrengst verkopen
Het verschil tussen 800 inkoopprijs verkopen en 840 opbrengst verkopen is de brutowinst (op verkopen).

Voorbeeld 1.
Stel wij kopen fietsen in voor een bedrag van €2000 (inkoopprijs verkopen) en verkopen een bedrag van €3000 (opbrengst verkopen) aan fietsen. Dan is onze brutowinst op verkopen €3000-€2000= €1000.
In het grootboekrekening kun jij een bezit, schuld of resultaat terug vinden.
Als het saldo in de grootboekrekening een bezit, schuld of resultaat is spreken wij van zuivere grootboekrekening.

Het saldo van een zuivere grootboekrekening die naar een balans gaat noemen wij een balansrekening.

Maar als het saldo van de zuivere rekening een resultaat is spreken wij van een hulp van het eigen vermogen of een resultaatrekening.
Als wij in het grootboek alleen werken met zuivere rekeningen spreken wij van het toepassen van de permanence.
Met behulp van de permanence kun jij over een korte periode en vlak hierna een winst- verlies en balans opstellen. Ook kun jij met behulp van de permanence controle uitvoeren.

14.2 Administratie van de voorraad tegen fifo-prijzen
Bij het fifo systeem, First in First out, begint men als inkoopprijs van de verkopen te nemen de inkoopprijs van de eerst ingekochte (oudste) partij. Als deze producten helemaal verkocht zijn neemt men als inkoopprijs van de verkopen, de inkoopprijs van de tweede inkoop tot deze weer helemaal verkocht is en zo verder.
Je kunt dus concluderen dat bij het fifo- systeem de partij die het eerst het bedrijf binnenkomt ook als eerst het bedrijf weer verlaat.

14.3 Administratie van de voorraad tegen vaste verrekenprijzen
Een bedrijf met dit systeem schat voor elk artikel afzonderlijk de verwachte gemiddelde inkoopprijs voor de komende periode.
In deze periode debiteren en crediteren wij de rekening 700 voorraad goederen steeds tegen deze verwachte gemiddelde inkoopprijs= (de vaste verrekenprijs VVP) van dit artikel.

Verschil tussen vaste verrekenprijs en werkelijke inkoopprijzen (zonder OB) van een bepaald artikel boeken wij de inkoop onmiddellijk op rekening 720 prijsverschillen bij inkoop.
Het heeft als voordeel om te werken met vaste verrekenprijzen dat de inkoopprijs van de verkochte goederen zeer eenvoudig te bereken is.
Zoals:
Het verkochte aantal van een bepaald artikel x VVP van het artikel.

Als handelsondernemingen in een niet-geautomatiseerde omgeving van hun verkopen uitsluitend de opbrengsten registreren en niet de verkochte hoeveelheden, kan er alleen een globale controle plaats vinden op de totale voorraad, op basis van de verkoopcijfers.

15.1 De rekening 700 voorraad goederen wordt bijgehouden tegen verkoopprijzen
Dus wanneer men de verkochte hoeveelheden niet administreren is het onmogelijk een voorraadadministratie in hoeveelheden bij te houden.
Want wanneer de hoeveelheidadministratie ontbreekt, vervalt ook de mogelijkheid tot hoeveelheidcontrole.
Wel is het mogelijk om controle uit te voeren op het totale bedrag van de voorraden tegen verkoopprijzen (inclusief OB).
Om een totaal controle op de voorraden mogelijk te maken dienen wij de rekening 700 voorraad goederen bij te houden tegen verkoopprijzen. De verkoopprijs wordt ook wel bruto verkoopprijs genoemd.

15.2 Enkele bijzonderheden bij de administratie van de voorraad tegen verkoopprijzen
Voorraadverschillen
Wij hebben dus geconcludeerd dat het onmogelijk is om de hoeveelheidcontroles uit te voeren wanneer wij de verkochte hoeveelheden niet administreren.
Hierdoor kun je alleen een controle uitvoeren op het totale bedrag van de voorraad tegen de verkoopprijzen.
Wanneer blijkt dat er bij een controle sprake is van een voorraadverschil, moet men dit aangeven in de boekhouding.
Kortingen

Wanneer een onderneming besluit bij verkoop aan de afnemers korting te verlenen moeten wij rekening 700 voorraad goederen, toch crediteren tegen de oorspronkelijke vastgestelde verkoopprijzen (inclusief OB). Dit is belangrijk om de voorraadcontrole te kunnen toepassen. De gegeven kortingen bij verkoop zoals de kwantumkorting en beschadiging korting moeten afzonderlijk worden vastgelegd.
Dit vanwege de berekening van de korting als percentage van de verkoopprijs inclusief OB. Het kortingbedrag bestaat uit twee componenten.

1. Het eigenlijke kortingbedrag
Dit bedrag debiteren wij in het grootboek meestal op de rekening 830 kortingen bij verkoop.
2. De omzetbelasting over dit kortingbedrag
Dit bedrag boeken wij als minpost op de rekening 181 te betalen OB.
Scanner
Door de automatisering op het verkooppunt (= afrekenpunt) is het vastleggen van de verkochte hoeveelheden bij winkelbedrijven veel gemakkelijker geworden. Door bijvoorbeeld de invoering van barcodescanners (die de streepjescode op de artikelen kunnen lezen).

Tot nu toe zijn wij er steeds van uitgegaan, dat zowel de ontvangst van goederen als de bijbehorende facturen tegelijkertijd plaatsvinden. Dat geld ook voor de afgifte van goederen die van de bijbehorende facturen.
Wij zullen in dit hoofdstuk uitleggen dat dit niet het geval is.

16.1 De ontvangst van goederen en facturen op verschillende tijdstippen
Wanneer de afgifte van de goederen en de bijbehorende facturen op verschillende momenten plaatsvinden, hebben wij ook te maken met de vraag op welk moment wij de brutowinst moeten boeken.
Wanneer de ontvangst van goederen op een anders tijdstip valt als de ontvangst van bijbehorende factuur, moeten wij deze journaalpost vervangen in twee journaalposten. Er wordt gebruik gemaakt van een tussenrekening.

Er zijn 3 mogelijkheden:
1. De facturen van de ingekochte goederen arriveren steeds enige tijd voor de ontvangst van de goederen.

Wanneer de onderneming bij de ontvangst van de facturen al een aantekening willen maken in het grootboek, moet de onderneming afzonderlijke boekingen maken van:
1. De ontvangst van de facturen.
2. De ontvangst van de goederen (aan de hand van gegevens die zijn vastgelegd op magazijn ontvangstbonnen).

Daarbij maken wij gebruik van de tussenrekening 710 nog te ontvangen.

2. De facturen van de ingekochte goederen arriveren steeds enige tijd na de ontvangst van de goederen.
1. De ontvangst van de goederen (aan de hand van magazijn ontvangstbonnen).
2. De ontvangst van de facturen.
Daarbij maken wij gebruik van de tussenrekening 145 nog te ontvangen facturen.

3. Tussen de ontvangst van de facturen en de ontvangst van de goederen bestaat geen vaste tijdsvolgorde.
1. De ontvangst van facturen.
2. De ontvangst van goederen.
3. De gegevens voor die partijen waarvan in de betrokken periode is bereikt dat zowel de facturen als de goederen in het bedrijf zijn ontvangen.

16.2 De afgifte van goederen en facturen op verschillende tijdstippen
Steeds hebben wij vernomen dat bij aflevering van de verkochte partijen goederen, tegelijkertijd de factuur werd verzonden die op deze partij betrekking had.
Voor dat wij ingaan op de drie mogelijkheden van de boekingen, kijken wij eerst nog even naar:

1. Het realisatiebeginsel
Dit beginsel heeft betrekking op de vraag op welk moment wij de brutowinst op verkochte goederen als gerealiseerd (= verdiend) kunnen beschouwen.
Hiervoor komt het moment waarop;
- De koopovereenkomst afgesloten is.
- De goederen afgeleverd worden.
- De verkoopfactuur verzenden.
- Het geld van de afnemer ontvangen is.
in aanmerking.

2. Matchingbeginsel
Dit beginsel geeft aan dat de onderneming voor een juiste berekening van de verdiende brutowinst moet uitgaan van gelijke aantallen goederen. Dit geldt voor de rekeningen 840 en 800.

Je hebt 3 mogelijkheden van de boekingen hiervan:
1. De facturen van de verkochte goederen worden steeds verzonden voordat de goederen zijn afgeleverd.
Hierbij dient de onderneming afzonderlijke bepaalde boekingen te maken:
2. Het afleveren van de goederen (aan de hand van gegevens die zijn vastgelegd op magazijn afgiftebonnen).

2. De facturen van de verkochte goederen worden steeds verzonden nadat de goederen zijn afgeleverd.
Hierbij maakt de onderneming afzonderlijke boekingen van;
1. Het afleveren van de goederen (aan de hand van magazijn afgiftebonnen).
2. Het verzenden van de facturen.

3. Tussen het verzenden van de facturen van de verkochte goederen en het afleveren van de goederen bestaat geen vaste tijdsvolgorde.
In dit geval maakt de onderneming in een bepaalde boekingsperiode gescheiden boekingen van;
2. De aflevering van de goederen.
3. De gegevens voor die partijen waarvan in de betrokken periode is bereikt dat zowel de facturen als de goederen het bedrijf hebben verlaten.

de verhandelen goederen = de verhandelde goederen
niet gelijk blijven is. die moet er nog achter.
Op het begin = In het begin
niet gelijk blijven = berekeningen
kun jij = kunt u
van een zuivere grootboekrekening
begint men als inkoopprijs van de verkopen te nemen de inkoopprijs van de eerst ingekochte (oudste) partij. = dient men als inkoopprijs van de verkopen de inkoopprijs van de eerst ingekochte (oudste) partij te nemen.
boeken wij de inkoop onmiddellijk op rekening 720 prijsverschillen bij inkoop. = deze zin snap ik niet:nut:
Het heeft als voordeel om te werken = het voordeel van werken met vaste..
niet administreren is = niet administreert is
van = voor

klaar :o

tamazight_girrl
14-01-2011, 03:06
de verhandelen goederen = de verhandelde goederen(dit heb ik letterlijk uit het boek)
niet gelijk blijven is. die moet er nog achter. (dank je)
Op het begin = In het begin (dank je)
niet gelijk blijven = berekeningen (nee het zijn rekeningen van rekening nummers journaal posten)
kun jij = kunt u (dank je)
van een zuivere grootboekrekening (dank je wel)
begint men als inkoopprijs van de verkopen te nemen de inkoopprijs van de eerst ingekochte (oudste) partij. = dient men als inkoopprijs van de verkopen de inkoopprijs van de eerst ingekochte (oudste) partij te nemen. (dank je)
boeken wij de inkoop onmiddellijk op rekening 720 prijsverschillen bij inkoop. = deze zin snap ik niet:nut:(ba shit :lol:)
Het heeft als voordeel om te werken = het voordeel van werken met vaste..(dank je)
niet administreren is = niet administreert is (dank je)
van = voor (dank je)

klaar :o

dank je wel schat

Tufa7e
14-01-2011, 03:07
geen dank ;)
:sjans:

tamazight_girrl
14-01-2011, 03:07
zie je hoekje ziet het er verder goed uit.

Tufa7e
14-01-2011, 03:08
yeps, voor de rest is het goed, ook wat betreft de stijl.

shoukran:sjans: Barakallahu fiek

tamazight_girrl
14-01-2011, 03:11
yeps, voor de rest is het goed, ook wat betreft de stijl.

shoukran:sjans: Barakallahu fiek

Ja op word ziet het er anders uit dan hier nog mooier ahaha

Tufa7e
14-01-2011, 03:12
hahahaha dat geloof ik best:stout:

tamazight_girrl
14-01-2011, 06:42
ahah jaa

IMO
16-01-2011, 10:35

En wat doe jij:lol:
Jij vraagt mensen op internet hihihhih

tamazight_girrl
19-01-2011, 01:03
En wat doe jij:lol:
Jij vraagt mensen op internet hihihhih

Ja of zij eentje hebben die zij zelf ooit verzonnen hebben of er eentje kunnen verzinnen want had totaal geen inspiratie. :smile: