Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 35

Thread: soennieten en shieten?

# Umm_Imran ♡. Tufa7e's Avatar

Wikipediaaaa: Sjiisme - Wikipedia
    Ik ben mijn appeljasje uitgegroeid. Ik ga in een nieuw jasje verder.

iek wikipedia niet echt betrouwbaar. maar thaaaankss.

broederrr's Avatar

IMO heb je je antwoorden omtrent sjieten gekregen of opgezocht? Anders ga ik insh'Allah proberen er een topic uit te trekken..

Laat maar weten..

het is zo wel duidelijk

Dankjewel!

*waarom is mijn reactie verwijderd??*

Administrator meicro's Avatar

Beste fatemah er is geen reactie verwijderd. Ik denk dat jij het niet goed hebt geplaatst!

Het lukte me steeds niet via de tablet om te posten en toen het eenmaal was gelukt, kon ik m later niet meer terug vinden... ik had nog gecontroleerd dat het was gepost... maar bij deze nog een poging dan :)

Shia betekend volgeling/lid van een groep. Het woord op zich zegt dus niet veel, maar belangrijk is wie er gevolgd wordt.

Het woord staat ook in de Qoran. Er staat bijvoorbeeld dat Ibrahim een shia was van Nuh. (37:83)

Ook zijn er meerdere hadiths waarin de profeet saws spreekt over de shia van ali.

The Messenger of Allah said to Ali: "Glad tiding O Ali! Verily you and your companions and*your shia will be in Paradise."
    (Fadha'il al-Sahaba, by Ahmad Ibn Hanbal, v2, p655Hilyatul Awliyaa, by Abu Nu'aym, v4, p329Tarikh, by al-Khateeb al-Baghdadi, v12, p289al-Awsat, by al-TabaraniMajma' al-Zawa'id, by al-Haythami, v10, pp 21-22al-Darqunti, who said this tradition has been transmitted via numerous authorities.al-Sawa'iq al-Muhriqah, by Ibn Hajar Haythami , Ch. 11, section 1, p247)

De term shia die wordt gebruikt, is hier een afkorting van (shia van ali).

Al qawlu, qawlu sawaarim. Umm_Imran's Avatar

Ben jij een shi'ia?

Administrator meicro's Avatar

Quote Originally Posted by fatemeh View Post
    Het lukte me steeds niet via de tablet om te posten en toen het eenmaal was gelukt, kon ik m later niet meer terug vinden... ik had nog gecontroleerd dat het was gepost... maar bij deze nog een poging dan :)

Shia betekend volgeling/lid van een groep. Het woord op zich zegt dus niet veel, maar belangrijk is wie er gevolgd wordt.

Het woord staat ook in de Qoran. Er staat bijvoorbeeld dat Ibrahim een shia was van Nuh. (37:83)

Ook zijn er meerdere hadiths waarin de profeet saws spreekt over de shia van ali.

The Messenger of Allah said to Ali: "Glad tiding O Ali! Verily you and your companions and*your shia will be in Paradise."
    (Fadha'il al-Sahaba, by Ahmad Ibn Hanbal, v2, p655Hilyatul Awliyaa, by Abu Nu'aym, v4, p329Tarikh, by al-Khateeb al-Baghdadi, v12, p289al-Awsat, by al-TabaraniMajma' al-Zawa'id, by al-Haythami, v10, pp 21-22al-Darqunti, who said this tradition has been transmitted via numerous authorities.al-Sawa'iq al-Muhriqah, by Ibn Hajar Haythami , Ch. 11, section 1, p247)

De term shia die wordt gebruikt, is hier een afkorting van (shia van ali).
    Met word Shia is niks mis. Er zijn ook shijeten die niet veel verschillen van de soenieten (deze groep praten wij niet over), Deze zijn vaak mensen die niet weten wat hun geleerden allemaal zeggen over de sahaba en ahl albayt.

Maar op moment dat Ali wordt gezien als de gekozen profeet in plaats van Mohamed (Salla allaho alayhi wasalam), dan ben je aan het afdwalen. Fout neerleggen bij de engel Jabrieel en zeggen hij had bij ali moeten komen! dan ben je bezig met Shirk en dat is helaas wat nu overheerst bij Shijeten. In de Shia zijn er na deze grote afdwalingen meerdere afdwalingen en zo is het anno nu bijna een nieuwe geloof te noemen die niks met islam te maken heeft! Dus Moge allah Alle broeders en zuster uit SHIA die worden meegesleurd zonder weten van wat ze aan het doen zijn Hidaya geven en leiden naar het goede Islam zoals Profeet Mohamed (SAWS) dat heeft voorgedragen.

Punten die ik erg vind van SHIA:
    - Ze beledigen Ahl Albayt (vrouwen, kinderen van profeet) en zijn sahaba (zijn metgezellen);
    - Ze zeggen Ali had profeet moeten zijn, in de plaats van profeet Mohamed salla allaho alayhi wasalam;
    - Ze zeggen Quran is niet compleet;
    - Ze hebben 12 afdwalende Imams (Hun woord is boven quran en sunnah!!!)
    - Ze haten Mekkah mokarama
    - Hebben de profeet mohamed salla allaho allayhi wasalam getekend die op een vrouw lijkt!! Moge allah de tekenaar vervloeken.
    - Ze geloven niet dat allah 1 is (ze gaan zelfs zo ver dat ze de christenen imiteren)
    Etc.

Genoeg!!! want ik word er ziek bij het opnoemen van deze punten en dat iemand die in deze afdwalingen gelooft zich moslim noemt.
    Last edited by meicro; 11-08-2013 at 01:03.

Al qawlu, qawlu sawaarim. Umm_Imran's Avatar

Ben ik het niet mee eens. Hun 'aqeedah is heel verschillend dan die van de Ahlul-Sunnaah wal-Jamaa'ah.

Topic over Shia en hun dwalingen.