Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 25

Thread: Toerisme in Marokko

Default Toerisme in Marokko

Toerisme in Marokko

Marokko heeft een kustlijn van ongeveer 3500 kilometer, berglandschappen met pieken van ruim 4000 meter en de Sahara als achtertuin. Kortom, verschillende landschappen met verschillende klimaten, het hele jaar door. In 1985 een heeft Marokko een minister van Toerisme benoemd om haar toeristische potentie beter te benutten.

Tussen de jaren ’80 en ’90 hebben tussen de 1 en 1,5 miljoen toeristen Marokko bezocht. In 2001 besloot koning Mohammed VI dat de ontwikkeling van het toerisme de hoogste prioriteit had. Als gevolg daarvan, zijn aan de hand van het overheidsprogramma Plan Azur zijn lange termijnplannen gemaakt. Het uiteindelijke doel van de koning is om ervoor te zorgen dat Marokko in 2015 in de top-20 op de wereldranglijst van vakantiebestemmingen staat. De andere doelstellingen voor 2015 zijn:

15 miljoen toeristen;
    11 miljoen toeristen die verblijven in erkende hotels;
    6 nieuwe badplaatsen;
    140.000 extra bedden;
    400.000 nieuwe banen;
    jaarlijkse groei van BNP met 8% tussen 2010 en 2015;
    een toeristische sector die 20% van BNP beloopt;
    € 25 miljard investeringen.

Hoewel het project Plan Azur enige vertraging heeft opgelopen, werpt het zijn vruchten af. Naast de 6 nieuwe badplaatsen zijn er 4 locaties toegevoegd, namelijk: Tan Tan, Tetouan, Al Hoceima en Dakhla. Ook de liberalisering van het luchtruim in 2004 heeft resultaat opgeleverd: Ruim dertig buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben Marokko sindsdien in hun aanbod opgenomen. Dit moet dat in 2015 zorgen voor 0,5 miljoen nieuwe arbeidsplaatsen.

Marokko neemt daarbij Turkije (link tic turkey - toerisme) als voorbeeld, dat in de jaren ’90 zichzelf op de kaart heeft gezet als toeristische bestemming. De ontwikkeling van deze sector heeft er toe geleidt dat in 2006 ruim 6 miljoen en in 2007 7.4 miljoen toeristen Marokko bezochten. Steden als Marrakesh en Agadir hebben ontwikkeld tot toeristische trekpleisters. Dat maakt toerisme de tweede inkomstenbron van het land.

De inkomsten uit reizen, die in 2001 stegen met 34,8 % tot 29,2 miljard Dirham, bleef in 2002 met 29,15 miljard Dirham nagenoeg stabiel. In 2002 beliepen de inkomsten uit toerisme 5,8 % van het Bruto Nationaal Product (BNP), een jaar eerder was dit nog 7%. In 2004 steeg het bezoekersaantal tot 5,5 miljoen. In 2010 steeg het bezoekersaantal tot 9,7 miljoen.
    ~~~~ Imam Malik, rahimahoeAllaah, heeft gezegd: “Als ik ooit in mijn leven zou roddelen, dan zou ik roddelen over mijn ouders. Zij hebben meer recht op (de beloning die van mij naar hun wordt toegeschreven wegens mijn roddel).” ~~~~

In 2009 toerisme in Marokko

Ruim 8.5 miljoen toeristen bezochten Marokko in 2009

Rabat, Marokko - In tegenstelling tot 2008 is het aantal toeristen met 6% gestegen in 2009. Het land zet steeds grotere stappen om de 10 miljoen toeristen in 2010 te behalen. Dit gaf de minister van Toerisme, Yassir Znaoui, donderdag aan tijdens het derde Moroccan Travel Market in Marrakech.

Hoewel er een stijging is van de toeristen aantal is een financiële daling van 5,7%. Vorige jaar was er een omzet 6,7 miljard dollar in de toerisme branche. De sector zorgt momenteel voor 420.000 werkplaatsen wat ruim 10.8 miljard MAD met zich mee brengt. De verwachtingen voor volgend jaar zijn dat er nog zeker 8.840 werkgelegenheden bij komen om de gehele branche te kunnen faciliteren.

Marokko heeft een kustlijn van ongeveer 3500 kilometer, berglandschappen met pieken van ruim 4000 meter en de Sahara als achtertuin. Kortom, verschillende landschappen met verschillende klimaten, het hele jaar door. In 1985 een heeft Marokko een minister van Toerisme benoemd om haar toeristische potentie beter te benutten.
    Tussen de jaren ’80 en ’90 hebben tussen de 1 en 1,5 miljoen toeristen Marokko bezocht. In 2001 besloot koning Mohammed VI dat de ontwikkeling van het toerisme de hoogste prioriteit had. Als gevolg daarvan, zijn aan de hand van het overheidsprogramma Plan Azur zijn lange termijnplannen gemaakt. Het uiteindelijke doel van de koning is om ervoor te zorgen dat Marokko in 2010 in de top-20 op de wereldranglijst van vakantiebestemmingen staat. De andere doelstellingen voor 2010 zijn:
    10 miljoen toeristen;
    7 miljoen toeristen die verblijven in erkende hotels;
    6 nieuwe badplaatsen;
    160.000 extra bedden;
    600.000 nieuwe banen;
    jaarlijkse groei van BNP met 8,5% tussen 2000 en 2010;
    een toeristische sector die 20% van BNP beloopt;
    € 10 miljard investeringen.

Hoewel het project Plan Azur enige vertraging heeft opgelopen, werpt het zijn vruchten af. Naast de 6 nieuwe badplaatsen zijn er 4 locaties toegevoegd, namelijk: Tan Tan, Tetouan, Al Hoceima en Dakhla. Ook de liberalisering van het luchtruim in 2004 heeft resultaat opgeleverd: Ruim twintig buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben Marokko sindsdien in hun aanbod opgenomen. Dit moet dat in 2010 zorgen voor 1.2 miljoen nieuwe arbeidsplaatsen.
    Marokko neemt daarbij Turkije (link tic turkey – toerisme) als voorbeeld, dat in de jaren ’90 zichzelf op de kaart heeft gezet als toeristische bestemming. De ontwikkeling van deze sector heeft er toe geleidt dat in 2006 ruim 6 miljoen en in 2007 7.4 miljoen toeristen Marokko bezochten. Steden als Marrakesh en Agadir hebben ontwikkeld tot toeristische trekpleisters. Dat maakt toerisme de tweede inkomstenbron van het land.
    De inkomsten uit reizen, die in 2001 stegen met 34,8 % tot 29,2 miljard Dirham, bleef in 2002 met 29,15 miljard Dirham nagenoeg stabiel. In 2002 beliepen de inkomsten uit toerisme 5,8 % van het Bruto Nationaal Product (BNP), een jaar eerder was dit nog 7%. In 2004 steeg het bezoekersaantal tot 5,5 miljoen.
    Last edited by nerd; 31-07-2013 at 05:17.
    ~~~~ Imam Malik, rahimahoeAllaah, heeft gezegd: “Als ik ooit in mijn leven zou roddelen, dan zou ik roddelen over mijn ouders. Zij hebben meer recht op (de beloning die van mij naar hun wordt toegeschreven wegens mijn roddel).” ~~~~

Marokko begint grote campagne in Engeland

Engeland, Londen - Marokko maakt goed gebruik van de internet faciliteiten in Engeland. Het maakt gebruik van ruim 30 Engelse websites om het land te promoten. Dit meld de engelse website holidayhypermarket. Het Marokkaanse toeristen loket geeft daarbij gratis arrangementen weg en zelfs diverse vakanties.
    De website die zij hebben opgestart maakt onderdeel van een 300.000 engelse pond kostende campagne. In Engeland bevat dat de gehele media en ook de online promotie van het land. Ali el Kasmi, directeur van het loket, verteld "Vakantiegangers zoeken een goedkope bestemming dit jaar. Daarbij zijn vele manieren van goedkoper reizen, zoals reizen van korte duur of op minder luxe locaties, en dat proberen wij aan te bieden".

Hij vermeld verder dat het doel van deze campagne om te laten zien dat Marokko zeer authentiek is en dat het een hoge culturele waarde heeft. "Wij zijn dan ook opzoek naar die toerist die de normen en waarden van Marokko respecteert."

Bron: Welkom bij MarocNews

Nieuwe budgetvlieger naar Marokko, Valencia - Marrakech

Spanje, Madrid - Marokko heeft er een nieuwe budgetmaatschappij bij, meld het MAP. Het Spaanse Air Nostrum heeft een nieuwe vliegroute vanuit Valencia naar Marrakech. De eerste vluchten starten vanaf 24 maart. Het zal om een wekelijkse zaterdag vlucht gaan.
    Air Nostrum heeft eerder vanaf Valencia vliegroutes naar Casablanca, Malaga en Tanger. Daarnaast gaat er een vlucht vanuit Barcelona naar Casablanca. Zo maakt de budgetmaatschappij goed gebruik van het openlucht overeenkomst van Marokko. Air Nostrum valt onder de franchise van Iberia.

Bron: Marocnews

Marokko als vakantiebestemming

Marokko is een prachtig land, dat nog maar relatief weinig mensen echt goed kennen. Juist daarom is het heel interessant om een keer naar dit land op vakantie te gaan en er op die manier voor te zorgen dat u het beter leert kennen. Op die manier kunt u ervoor zorgen dat u in aanraking komt met de lokale bevolking, maar daarnaast ook kennis kunt maken met een cultuur waarin veel dingen op een totaal andere manier geregeld zijn dan dat we dat hier gewend zijn. Wat dat betreft zorgt het voor een absolute verrijking van de denkbeelden en is de vakantie naar Marokko niet allen ontspannend, maar ook zeer leerzaam.
    Allereerst zal u in Marokko veel te zien krijgen van de zandduinen en de oases. Het land ligt in het noorden van Afrika, waardoor er ook diverse woestijngebieden te vinden zijn. Door hier een keer doorheen te trekken krijgt u een beter beeld bij wat een woestijn nu eigenlijk inhoudt. U zal de zandduinen en de oases zelf gaan ontdekken, om op die manier een prachtige en leerzame reis te kunnen maken. De kans is groot dat u zich maar moeilijk voor kunt stellen wat u daar zal gaan zien, waardoor de reis zeer indrukwekkend zal zijn en u er bij terugkomst ontzettend veel over kunt vertellen.
    Daarnaast is het een goed idee om tijdens uw verblijf in Marokko een bezoek te brengen aan de verschillende koningssteden die er liggen. Hierbij kunt u uiteraard denken aan Marrakech, maar ook Fès en Meknès zijn steden die er werkelijk schitterend uitzien. Deze steden zorgen ervoor dat u het idee krijgt dat u in een sprookje leeft, waardoor het zal zorgen voor een heerlijke tijd tijdens uw vakantie. Het is verder een goed idee om de verschillende markten een keer te bezoeken en daar op zoek te gaan naar de typische souvenirs die men in veel gevallen helemaal zelf heeft gemaakt.
    Ten derde kunt u op verschillende manieren op reis gaan naar Marokko, waardoor u er ook met verschillende verwachtingen naartoe kunt gaan. Zo kunt u er bijvoorbeeld een rondreis maken, waarbij u meegaat met een groep en u op die manier de mooiste plekken zal zien. Aan de andere kant kunt u er ook voor kiezen om individueel op reis te gaan. In dat geval is het verstandig om van tevoren zelf te kijken naar de verschillende bezienswaardigheden. Zo krijgt u in ieder geval de mooiste plekken van het land te zien en heeft u er een geweldige vakantie.

Marrakech in top 10 beste wereldbestemmingen

Marrakech is de zesde beste toeristische bestemming ter wereld, na Londen, New York, Rome, Parijs en San Francisco. Dat meldt reissite TripAdvisor in een ranking waar Marrakech voor Istanbul, Barcelona en Berlijn staat.

De peiling uitgevoerd bij duizenden reizigers door TripAdvisor, is een gigantische publiciteitsstunt voor Marrakech, dat al meer dan een jaar probeert te herstellen van de aanslag op café Argana.

In de Rode Stad blijven professionals verdeeld. Sommigen geloven dat de tijd dat de stad een bezettingsgraad van 95% had, definitief voorbij is. Een mening dat wordt bevestigd door de cijfers. Zo is de bruto marge van de toerismesector gehalveerd en zijn de aankomsten van toeristen gedaald met 64% in 2011.

Op nationaal niveau werd het jaar 2011 afgesloten met een daling van meer dan 10% toeristische aankomsten. Voor 2012 verwachten de professionals ook geen wonderen.

Bron: Bladna

Marokko wil aantal toeristen verdubbelen in 2020

Marokko hoopt meer toeristen te trekken naar de Middelandse Zee en Atlantische gebieden.
    Het is de bedoeling is dat de omzet met 100 procent stijgt in tien jaar.

Het aantal toeristen verdubbelen is een grote uitdaging en ambitieus maar de cijfers spreken in het voordeel van de plannen. In 2001 kwamen er 4,4 miljoen toeristen naar Marokko tegen 9,2 miljoen in het jaar 2010. Een prestatie van formaat. Zeker met de wereldwijde financiele crisis en toenemende zorgen over een bezoek aan een islamitisch land zijn de cijfers wat toerisme betreft uiterst positief. Marokko lijkt steeds een geliefder bestemming te worden van de toerist en schudt daarme de concurrentie vaak van zich af. Echter, de Marokkanen willen geen genoegen nemen met deze groei. Er is geld beschikbaar en de wil is er om in 2020 het aantal te verdubbelen.

Marokko krijgt daarvoor ook de steun van veel Arabische landen en er zijn geen tekenen dat deze trend zich niet zal doorzetten. Koning Mohammed VI is in zijn nopjes met de bekendmaking van de cijfers. Hij heeft altijd duidelijk gemaakt dat toerisme en promotie topprioriteit is voor het land in de komende jaren. Afgezien van financiele voordelen zou een toename van inkomend toerisme Marokko naar een hoger niveau tillen en daarbij het cultureel bewustzijn verhogen.

De arbeidsmarkt zou ook profiteren bij een verdubbeling van het aantal toeristen. Zoals veel landen is ook Marokko deels afhankelijk van toerisme. De intentie is er om met toenemende toerisme en promotie ongeveer 147.000 extra banen te creeeren. Klachten dat het volk te weinig profiteert van de toerisme worden daarmee uit de wereld geholpen. Dankzij het succes van afgelopen jaren zijn de doelen van Marokko allerminst onrealistisch.

Bron: Tourism-Review

Klimaat en seizoenen in Marokko

Strand of bergen: het is belangrijk te weten welke temperaturen en weersomstandigheden u kunt treffen, afhankelijk van het seizoen.

Uw reis in het voorjaar
    Marokko biedt gedurende een groot deel van het jaar een zonnig klimaat. Het voorjaar is bijzonder zacht en aangenaam. De temperaturen liggen tussen 23 en 26°C in Agadir en Marrakech. De bomen staan in bloei en er ligt nog sneeuw op de bergtoppen. Ideaal voor uw foto's!

Uw reis in de zomer
    De hoge temperaturen in het zomerseizoen worden aan de kust getemperd door de zeewind. Ten zuiden van de Hoge Atlas is het warm (gemiddeld 38°C). Profiteer dan van de koele temperaturen en het heerlijke klimaat in de bergen. Zoals bijvoorbeeld in Val d'Ifrane (op 1650 m hoogte), met zijn weiden, bossen en watervallen. In Marokko vindt ieder het klimaat dat bij hem past, ongeacht het seizoen!

Uw reis in de winter
    Het klimaat aan de Atlantische en de Middellandse Zeekust biedt aangename temperaturen, het hele jaar door. In de bergen is de winter koud en vochtig. U kunt dan genieten van de sneeuw en skiën in de Midden Atlas terwijl anderen in zee zwemmen in Agadir!

Uw reis in het najaar
    Het najaar is het rustige seizoen: de nachten zijn langer en de temperaturen zijn zachter in het binnenland. Het regenseizoen is nog niet begonnen en u kunt nog heerlijk zwemmen in zee.

De typen accommodatie in Marokko

Marokko biedt een grote keuze aan accommodatiemogelijkheden. Kamperen of een 5-sterren hotel, Bed & Breakfast of een riad, overal vindt u een hartelijk onthaal.

Hotels en riads

In de belangrijkste steden van het land zijn de grote internationale hotelketens al sinds lange tijd aanwezig. De vele etablissementen in alle prijsklassen bieden een ruime keus. Overal vindt u comfort en uitstekende service. En vergeet de riads niet, die traditionele huizen met hun patio, ingericht als hotels, waar u het beste van de Marokkaanse levenskunst vindt. In dit land van tradities is gastvrijheid een constante waarde.

Een authentiek verblijf

De Marokkaanse gastvrijheid is te merken aan de hartelijke ontvangst in de pensions en Bed & Breakfast. Zowel in de stad als op het platteland biedt deze formule de mogelijkheid om beter kennis te maken met het plaatselijke leven. Het eenvoudige comfort van de pensions en Bed & Breakfast legt de nadruk op authenticiteit. Een nacht of enkele nachten doorbrengen in dit soort accommodatie is altijd een onvergetelijke ervaring.

Kamperen in Marokko
    Kamperen in Marokko is een unieke ervaring: van de spot voor surfers tot het ongerepte natuurlijke strand, overal vindt u het hartelijke contact met de plaatselijke bevolking. Er zijn bijna 90 kampeerterreinen in Marokko. De meeste zijn gelegen in een natuurlijke omgeving: strand, een open plek in het bos, een bosrijke omgeving. Sommige bieden bungalows en traditionele tenten. U vindt er dikwijls een klein restaurant en een kruidenier.

Gezondheid en veiligheid in Marokko

Marokko is een gemakkelijke bestemming. Op het gebied van hygiëne en veiligheid zijn de voorzorgsmaatregelen dezelfde als bij u thuis.

Hygiëne
    Op reis kan het lichaam gevoeliger zijn, vooral in het begin. Vergeet niet uw handen dikwijls te wassen, drink alleen gebotteld water dat in uw bijzijn wordt opengemaakt en vermijd ijsblokjes. Zoals overal in de wereld, worden darmproblemen veroorzaakt door het water of door onvoldoende gekookte of slecht gewassen producten.

Verantwoord toerisme
    Marokko heeft zich resoluut op de weg naar vooruitgang begeven, maar jongeren moeten zich in alle gevallen beleefd en met respect gedragen. Contacten moeten getuigen van openheid van geest en respect voor gewoontes en tradities.

Eenvoudige regels
    Zoals bij elke reis verdient het aanbeveling om van tevoren fotokopieën te maken van uw identiteitspapieren en deze apart te bewaren. Maak ook een lijstje met nuttige telefoonnummers, voor het geval van verlies van uw creditcard bijvoorbeeld. Het is altijd nuttig de adressen en telefoonnummers te kennen van uw diplomatieke vertegenwoordigingen. Ambassade of consulaat kunnen u verwijzen naar een medische dienst. Respecteer de gewoontes en, natuurlijk, de geldende wetten en voorschriften.

Oplettende vakantie
    De regels voor uw veiligheid spreken vanzelf: bewaar uw waardevolle zaken en uw geld bij voorkeur in een tasje of zakje dicht op het lichaam. De veiligheid van toeristen is hier een prioriteit. De waakzaamheid van de politie en de zware straffen zijn doeltreffend en afschrikkend. Marokko weet voor zijn gasten te zorgen.