Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 25

Thread: - ' Verloren Sunnan.

Al qawlu, qawlu sawaarim. Umm_Imran's Avatar

Goed en aardig gedrag tegenover de buren.

Allereerst moeten we ons duidelijk zijn welke rechten de buren op ons hebben en hoe belangrijk ze zijn. Daarnaast moet er ook duidelijk zijn welk effect slecht gedrag kan hebben en waar het toe kan leiden.

En aanbidt Allah en vereenzelvigt niets met Hem en bewijst vriendelijkheid aan ouders, verwanten, wezen, de behoeftigen en aan de nabuur, die een vreemdeling is en de nabuur die een bloedverwant is en aan de metgezel, de reiziger en aan degenen die onder uw macht zijn. Voorzeker, Allah heeft de pochers en de opscheppers niet lief.
    QS 4:36.

Abu Shuraih, radhiAllaahu ‘anh, levert over: De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “Bij Allaah, hij gelooft niet! Bij Allaah, hij gelooft niet! Bij Allaah, hij gelooft niet!” Er werd gezegd, “Wie is dat, oh Boodschapper van Allaah?” Hij zei: “De persoon wiens buren zich niet veilig voelen voor zijn slechtheid.”
    - Saheeh Bukhaari, Vol. 8, boek 73, nr. 45

Abu Huraira, radhiAllaahu ‘anh, levert over: Allaah’s Apostel zei: ““Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, dient het goede te zeggen of te zwijgen. En wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, dient zijn buurman op een goede wijze te behandelen. En wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, dient zijn gast op een goede wijze te behandelen.”
    - Saheeh Bukhaari, Vol. 8, boek 73, nr. 47 & 40 hadeeth Naawaawi, nr. 5

Betreffende de goede eigenschappen naar hen, zouden we aardig en gul naar hen zijn, hen niet schaden, aangezien het schaden van de buren een grote zonde is. Sterker nog, deze zonde is zo groot, dat hij gerelateerd is aan onze Imaan. Dus als je je buren niet goed of zorgeloos behandeld, dan zou het wel eens tijd kunnen zijn voor een zelf-check of een zelfreflectie.

‘Aaisha, radhiAllaahu ‘anha, levert over: De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “Gabriël heeft zo vaak het goede gedrag jegens de buren benadrukt, dat ik dacht dat h ij mij zou gaan bevelen hen het recht van ergenamen te geven.”
    - Saheeh Bukhaari, Vol. 8, boek 73, nr. 43

Hieraan toegevoegd zouden we ze cadeautjes kunnen geven of kleine gunsten verlenen als een deel van ons goede gedrag. Het hoeft niet gelijk overdreven en groot te zijn, maar zelfs het kleinste dingetjes is acceptabel.

Abu Huraira, radhiAllaahu ‘anh, levert over: De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zij vaak: “Oh Moslim vrouwen! Een (vrouwelijke) buur zou niet neer moeten kijken op een cadeau dat zij van haar (vrouwelijke) buur heeft gekregen, al waren het de hoeven van een schaap.
    - Saheeh Bukhaari, Vol. 8, boek 73, nr. 46

‘Aaisha, radhiAllaahu ‘anha, overlevert: Ik zei: “Oh Voodschapper van Allaah! Ik heb twee buren. Welke zal ik mijn cadeaus sturen?” Hij antwoordde: “Aan degene wiens poort het dichtst bij jou is.
    - Saheeh Bukhaari, Vol. 8, boek 73, nr. 49

Hoe moeten we dit implementeren?
    - Vertoon goed gedrag – respecter je buren, lach naar ze, groet ze met de salaam (indien het kuffaar zijn, groet ze met hallo) en wees altijd vrolijk rondom hen.

- Doe kleine aardige dingen voor ze – vraag ze hoe hun dag was, bied aan ze te helpen met boodschappen tillen, vuilnis weggooien etc.

- Schiet goed met ze op – bouw een relatie op met je buren als je dit nog niet hebt gedaan, en het is hier nooit te laat voor.

- Bespioneer je buren niet.

- Denk niet slecht over je buren.

- Als ze geen Moslims zijn, hoe ze dan ook mogen zijn en wat ze ook willen doen, blijf altijd netjes en beschaafd rondom hen en vertoon goed gedrag naar hen. Zelfs als zij de slechtste buren ooit zijn, laat nooit je slechte kant of je woede jegens hen zien, want het kan zijn dat zij jouw gedrag interpreteren alsof jij de Islaam op deze wijze presenteert en dat zij denken dat jouw gedrag een onderdeel is van de Deen.

Het geaccepteerde uur op vrijdag.

Yahya heeft aan mij van Maalik, van Yaazid ibn Abdullaah ibn al-Had van Muhammad ibn Ibrajim ibn al-Haarith at-Taymi van Abu Salamah ibn Abd ar-Rahmaan ibn Awf overgeleverd dat Abu Huraira, radhiAllaahu ‘anh, zei: “Ik ging naar at-Tûr (de berg Sinaï), ontmoette daar Kab al Ahbar en zat daar met hem. Hij leverde dingen aan mij over van de Tawrah en ik leverde dingen aan hem over van de Boodschapper van Allaah, mag Allaah hem vrede en zegeningen schenken. Een van de dingen die ik hem vertelde was dat de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “De beste dag waarop de zon op komt is de dag van Jumu’ah (vrijdag). Op deze dag werd Adam gecreëerd, werd hij uit het Paradijs verbannen, op deze dag werd hij vergeven en hij stierf op deze dag. Het Uur zal op deze dag plaatsvinden en elk levend wezen kijkt deze dag uit naar het Uur, behalve de Jinn en de mens. Tijdens deze dag is er een tijdstip waarop Allaah alles aan een Moslim geeft die in gebed staat wat hij wil. Kab zei: ‘Dat is slechts een dag in het jaar.’ Ik zei: ‘Nee, in elke Jumu’ah.’ Toen reciteerde Kab de Tawrah en zei: “De Boodschapper van Allaah heeft de waarheid gesproken.”
    Abu Huraira vervolgt: “Ik ontmoette Basra ibn Abi Basra al-Ghifari en hij zei: ‘Waar kom jij vandaan?’ Ik zei: ‘Van at-Tûr.’ Hij zei: ‘Als ik je had gezien voordat je weg zou zijn gegaan, dan zou je niet gegaan zijn. Ik hoorde de Boodschapper van Allaah, mogen Allaah’s vrede en zegeningen met hem zijn, zeggen: “Maak alleen een speciale reis naar een van de drie maasaajid: De Heilige Masjid (Mekkaah), deze Masjid (Medinah) en de Masjid van Ilya of de Bait al-Maqdis (twee namen van Jeruzalem.” (Hij was niet zeker welke uitdrukking werd gebruikt).
    Abu Huraira vervolgde: “Daarna ontmoette ik Abdullaah ibn Salam en ik vertelde hem dat ik had gezeten met Kab al-Abhar, en ik vertelde hem wat ik Kab had verteld over de dag van Jumu’ah en ik vertelde hem dat Kab had gezegd ‘Dat is slechts een dag in elk jaar.’. Abdullaah ibn Salam zei: ‘Kab loog,’ en ik voegde toe: ‘Kab reciteerde daarna de Tawrah en zei, “Nee, het is in elke vrijdag.” Abdullaah ibn Salam zei: ‘Kab sprak de waarheid.’ Daarna zei Abdullaah ibn Salam: ‘Ik weet welke tijd dat is.’ Abu Huraira vervolgde: ‘Ik zei tegen hem: “Laat het me weten – hou het niet weg van mij.’ Abdullaah ibn Salaam zei: ‘“Het is in de laatste tijdsperiode in de dag van Jumu’ah”. Abu Huraira vervolgt: “Ik zei: ‘Hoe kan het de laatste periode in de dag van Jumu’ah zijn, als de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, gezegd heeft: “Een Moslim die in gebed staat.” en dat is een tijdstip wanneer er geen gebed is?” Abdullaah ibn Salam antwoordde: ‘Zei de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, niet dat “Degene die zit, wachtend op het gebed is in gebed totdat hij bidt.”. Abu Huraira voegt toe: “Ik zei: ‘Natuurlijk.’ Hij zei: ‘Dan is dat het.’
    - Imaam Maaliks Muwattae

Vragen om vergeving.
    عَنْ أَبِى بُرْدَةَ قَالَ سَمِعْتُ الأَغَرَّ وَكَانَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- يُحَدِّثُ ابْنَ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَا أَيُّهَا النَّاسُ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ فَإِنِّى أَتُوبُ فِى الْيَوْمِ إِلَيْهِ مِائَةَ مَرَّةٍ

Abu Burdah, radhiAllaahu ‘anh, zegt: “Ik hoorde Al-Agharr Al-Muzany, radhiAllaahu ‘anh, aan Ibn ‘Umar, radhiAllaahu ‘anh, overleveren dat RasoolAllaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “Oh mensen, vraag vergening aan Allaah, want ik vraag hem 100 keer per dag om vergeving.”
    - Muslim.

Dus de sunnah van deze hadith is dat iemand continu Istighfaar zou moeten verrichten..
    Als RasoolAllaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, die vrij van zondes was, 100 keer per dag vergeving vroeg aan Allaah, hoeveel keer meer zijn zondaren zoals ons in nood van het verrichten van Istighfaar! Deze hadith spreekt niet over een specifieke dua, dus het is voldoende om een simpele dua te zeggen of gewoon ‘AstaghfiruLlaah’ te zeggen, of een dua uit de Qûraan te gebruiken zoals:

لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
    Uitspraak: Laa illAllaah illAllaah, Subhanak, inni kunnt minna dhalimeen.
    Betekenis: Er is geen god dan Allaah, Verheven bent U, waarlijk ik behoor tot de onrechtplegers..
    QS 21:78 (de smeekbede van Yunus, ‘alayhi salaam).

Elke andere dua die je kent en goed is voor dit doel is goed, in-shaa Allaah, maar het belangrijkste is dat het vanuit het hart moet komen en dat de dua niet slechts woorden zijn die worden uitgesproken.
    Mag Allaah ons allen Tawfeeq geven om Hem om vergeving te vragen en mag Hij het van ons accepteren.
    - Ameen.

Vermijd het om boos te worden, behalve omwille van Allaah.

De Sahaba, radhiAllaahu ‘anhum, melden dat de Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, nooit boos werd om iets. Wanneer de heiligheid van Allaah aangetast werd, dan was er niets wat zijn woede kon verzachten.
    - Saheeh al-Bukhaari & Saheeh Muslim.

Daarnaast, verhaalt Abu Huraira, dat er een man naar de Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, ging en zei: “Geef mij advies.” De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “Wordt niet boos.” De man herhaalde deze vraag verschillende keren, maar de Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, bleef zeggen: “Wordt niet boos.”
    - Sahih al-Bukhaari.

Een uitleg van dit is dat er niet ontkend kan worden dat iemand boos is, maar dat men niet volgens zijn woede moet reageren.

Verschillende geleerden hebben verschillende manieren aangeraden om om te gaan met boosheid, dit zijn er een aantal van:

1. Het zich wenden naar Allaah, en toevlucht zoeken bij Allaah tegen de Shaytaan.
    Toen er een man boos werd in de buurt van de Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, vertelde hij zijn Sahaba dat hij een aantal woorden wist die, wanneer de man ze zou zeggen, dat zijn woede weg zou gaan. Deze woorden zijn:
    ‘A’udhu biLlaahi min al-Shaytaan ar-rajeem.’
    ’Ik zoek toevlucht bij Allaah tegen de boze Shaytaan.

2. Zwijg.
    De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, adviseerde ons om niet te spreken wanneer weboos zijn. Hij zei: “Als er iemand van jullie boos wordt, laat hem dan zwijgen.”
    - Musnaad van Imaam Ahmad.

3. Verander van fysieke positie
    “Indien iemand van jullie boos is, en hij staat, laat hem zitten totdat zijn boosheid weg trekt. Als hij dit niet doet, laat hem dan liggen.”
    - Sunnan Abu Daawud.

4. Verricht de wudhu.
    “Woede is van de Shaytaan en de Shaytaan is gemaakt van vuur. Vuur wordt uitgedoofd door water, dus wanneer er iemand van jullie boos wordt, laat hem dan de wudhu verrichten.
    - Sunnan Abu Daawud & Musnaad van Imaam Ahmad.

5. Onthoud de belonging voor het in bedwang houden van je woede.

6. Onthoud de verdienste van spirituele en morele kracht over de fysieke.

7. Onthoud de voorbeelden die ons getoond werden door de Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam.

8. Denk na over de consequenties die het reageren in boosheid met zich mee kan brengen.

Het hebben van een kunya.

Het is van de Sunnah om een Kunya te hebben, ook al heb je geen kinderen.

Van 'Aicha - radi Allaahu 'anha - dat ze zei tegen de Boodschapper van Allaah - sal Allaahou 'aleyhie wassallam:

"Ya Boodschapper van Allaah! Al jouw vrouwen hebben een Kunya, behalve ik."

De Boodschapper van Allaah antwoordde: "Jij bent Umm 'Abdillah." [1]

As Sheikh Al Albaani vermeldt in in Noudhoum l-farayd mima fi silsilatiy Al Albani min fawaïd [volume 2 p. 398]:

"Deze hadith vormt een bewijs dat aantoont dat het toegestaan is voor degene die geen kind heeft om een Kunya te hebben. Dit is inderdaad een deel van de Islamitische Adaab die niet vergelijkbaar is met de andere gemeenschappen. Het is aan de moslims dus - man en vrouw - om hier aan vast te houden."Hij zegt later:

"De muslimien, grotendeels de niet-arabieren onder hen, hebben deze Islamitische (arabische) gewoonte verlaten. Het is zeldzaam om tussen die mensen iemand te vinden die een kunya heeft, ook al heeft hij een aantal kinderen..."

Sheikh 'Abdel Mouhssin al 'Abbad, zegt in zijn uitleg van de '40 nawawy', bandje nummer 1, dat het toegestaan is voor degene die geen kinderen heeft om een Kunya te nemen, zoals Shaykhul Islam Ibn Taymiya, Abul 'Abbas was, ook al had hij geen kind, evenals Imam An Nawawy die Abou Zakariyya was en geen kind had.

---

Bewijzen uit de Adhaab al-Mufraad van Imaam Bukhaari.

373. De naam van de Profeet en zijn kunya, sallAllaahu ‘alayhi wasallam.

842. Jaabir, radhiAllaahu ‘anh, zei: “Een van onze mannen had een zoon en hij noemde hem al-Qaasim. De Ansar zeiden: “Wij zullen je niet de kunya van Abu Qaasim geven om je tevreden te stellen.” Hij ging naar de Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, en vertelde hem wat de Ansar tegen hem zeiden. De Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “De Ansar hebben er goed aan gedaan. Noem jullie met mijn naam, maar gebruik niet mijn kunya. Ik ben Qaasim (de verdeler)”.

843. Ibn al-Hanafiyya, radhiAllaahu ‘anh, hoorde zeggen: “Er werd een aanmerking gemaakt voor ‘Ali. Hij vroeg: “Boodschapper van Allaah, als ik een zoon na u krijg, kan ik hem dan uw naam geven en uw kunya gebruiken?” “Ja.” Antwoordde hij.

844. Abu Huraira, radhiAllaahu ‘anh, zei: “De Boodschapper van Allaah, mag Allaah zijn vrede en zegeningen op hem schenken, verbood het om iemand zowel zijn naam als zijn kunya te gebruiken. Hij zei: ‘Ik ben Abu l-Qaasim. Allaah geeft en ik verdeel.”

845. Zie hadith 837.

374. Is het toegestaan een veelgodenaanbidder een kunya te geven.

846. Usama ibn Zaid levert over dat de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, bij een bijeenkomst arriveerde waar ‘Abdhullaah ibn Ubayy ibn Salul bij was, voordat Abdullaah ibn Salul moslim werd. Hij zei: “Stoor ons niet tijdens onze bijeenkomst.” De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, ging naar Sa’d ibn ‘Ubada en zei: “Sa’d, hoorde je niet wat Abu Hubab zei?” Hij bedoelde ‘Abdullaah ibn Ubayy ibn Salul.

375. Een kunya voor een kind.

847. Anas, radhiAllaahu ‘anh zei: “De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, bezocht ons. Ik had een jonger broertje die de kunya van Abu ‘Umayr gebruikte. Hij had een mus waar hij normaal gesproken mee speelde en deze was dood gegaan. De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, kwam en zag dat hij verdrietig was. Hij vroeg: “Wat is er aan de hand met hem?” Er werd hem verteld: “Zijn mus is gestorven.” De Profeet sallAllaahu ‘alayhi wasallam , zei: “Abu ‘Umayr, wat is er gebeurd met de kleine mus?”

376. Het hebben van een kunya voordat je kinderen hebt.

848. ‘Abdullaah, radhiAllaahu ‘anh, gaf ‘Alqama, radhiAllaahu ‘anh de kunya Abu Shibl toen hij geen kinderen had.

849. ‘Alqama, radhiAllaahu ‘anh, zei: “Abdullaah gave me a kunya voordat ik een kind had.”

377. Kunyaat voor vrouwen.

850. ‘Aaisha, radhiAllaahu ‘anha, zei: “Ik ging naar de Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, gaf hem de salaam en zei: “Oh Boodschapper van Allaah, jij geeft jouw vrouwen kunyaat, dus geef mij een kunya. Hij zei: “Neem de kunya van jouw neefje ‘Abdullaah.”

851. Aaisha, radhiAllaahu ‘anha, zei: “Profeet van Allaah, zou je mij geen kunya willen geven?” Hij zei: “Gebruik de kunya van jouw zoon” (Hier werd ‘Abdullaah ibn az-Zubayr mee bedoeld). Ze kreeg de kunya Umm ‘Abdillaah.

378. Iemand die een persoon een kunya geeft vanwege iets wat hij doet of met een van zijn namen.

852. Sahl ibn Sa’d, radhiAllaahu ‘anh, verhaalt dat de naam waar ‘Ali, radhiAllaahu ‘anh, van hield ‘Abu Thuraab’ was en dat hij blij was wanneer hij zo werd genoemd. Alleen de Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, noemde hem zo. Op een dag was ‘Ali boos op Faatimah en hij ging even weg om tegen de muur van de moskee te leunen. De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, ging naar hem toe en vond dat zijn rug bedekt was met stof. De Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, begon het stof van zijn rug af te kloppen en zei: “Ga zitten Abu Thuraab.” (Vader van het stof).

[1] Hadith is sahih verklaard door shaikh al albaani in 'as sahiha' number 132.

Het schudden van de handen wanneer je elkaar ontmoet.

De Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “Er zijn niet twee moslims die elkaar ontmoeten en elkaars handen schudden, zonder dat hun zondes vergeven worden voordat ze van elkaar vertrekken.”
    - Abu Daawud 5212, saheeh geclassificeerd door al-Albaani in Saheeh Abu Daawud.

Het schudden van de handen was iets dat wel bekend was bij de Sahaba (radhiAllaahu ‘anhum).
    Abu Dharr, radhiAllaahu ‘anh, legt uit: “Er was nooit een moment waarin iemand van ons de Profeet ontmoette en niet zijn handen schudde. Hij zou ons groeten en onze handen schudden voor elke keer dat we ontmoetten. Op een dag zond de Profeet iemand naar me toe, maar ik was niet thuis. Toen ik thuis kwam, vertelden ze mij dat de Profeet mij had geroepen, dus ik ging onmiddellijk naar hem toe. De Profeet zat op een kussen en toen ik binnen kwam stond de Profeet op en omhelsde me. Dit was voor mij een van de meest emotionele momenten uit mijn leven.
    - Musnaad.

Het is overgeleverd dat Qataadah, radhiAllaahu ‘anh, zei: “Ik zei tegen Anas ibn Maalik: “Schudden de metgezellen van de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, handen met elkaar?” Hij zei: “Ja.”
    - Al-Bukhaari 6263.

Ibn Battaal zei: “Het schudden van de handen is goed volgens de meeste geleerden.
    An-Naawaawi zei: “Het schudden van de handen wanneer men elkaar ontmoet is een Sunnah waar een consensus over is, zoals vermeld wordt in Fath al-Baari (11/55)

Dit is een Sunnaah die we, AlhamdoliLlaah, makkelijk in ons leven kunnen implementeren. Maar onthoud: Het is niet toegestaan voor mannen om de hand te schudden van een niet-mahram vrouw en visa versa:
    Er werd overgeleverd dat Ummayah, de dochter van Raqeeqa, radhiAllaahu ‘anha, zei: “De Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “Ik schud geen handen van vrouwen.”
    - An-Nasaa’i (4181) & Ibn Maa’jah (2874). Saheeh geclassificeerd door Al-Albaani in Saheeh al-Jaamee’ 2513.

Het was overgeleverd dat Ma’qil ibn Yassaar zei: “De Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi sallam, zei: “Het is beter voor een van jullie om met een ijzeren naald in zijn hoofd geslagen te worden, dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan voor hem is.
    - At-Tabaraani in al-Kabeer 486. Saheeh geclassificeerd door al-Albaani in Saheeh al-Jamee’, 5045.

Je mond spoelen na het drinken van melk.

عن ابنِ عَبَّاسٍ : أنَّ النَّبِيَّ (صلى الله عليه و سلم ) شَرِبَ لَبَناً فَدَعاَ بِمَاءٍ فَتَمَضْمَضَ ثُمَّ قَالَ : إِنَّ لَهُ دَسَمًا .

Ibn 'Abbaas, radhiAllaahu 'anh, levert over dat de Profeet, sallAllaahu 'alayhi wasallam, wat melk dronk en daarna om wat vroeg. Toen hij het water kreeg spoelde hij zijn mond, daarna zei hij: "Er zit vet in."
    - Bukhaari 211 & Muslim 358.

Voordelen van dit onderwerp:
    Imaam an-Nawaawi zei: "Deze hadeeth bevestigd dat het aangeraden is om de mond te spoelen na het drinken van melk".
    - Sharh Saheeh Muslim.

Abu Daawud heeft deze hadeeth opgenomen in zijn Sunnan. Hij schreef het hoofdstuk 'Wudhu van Melk. Het was echter niet zijn bedoeling om de precieze betekenis van het woord te gebruiken, maar hij bedoelde de figuurlijke betekenis van het woord wudhu.
    - Bathul Majhud Fi Halee Sunnan Abu Dawuud.

Shaykh al-'Uthaymeen zei: "De reden dat de Profeet, sallAllaahu 'alayhi wasallam, zijn mond spoelde was vanwege het vet. Het kan worden opgevat dat het wettig is om de mond te spoelen na alles wat vet bevat, of het nou gedronken of gekauwd wordt. Het behoort tot de goede manieren om hierna de mond te spoelen om het vet te verwijderen. Als de substantie veel vet bevat, dan is het beter om een siwaak te gebruiken. Dit is de reden dat de geleerden zeggen: "Het behoort tot de Sunnaah om een siwaak te gebruiken om elk vet te verwijderen na het eten van vet, wanneer de geur van de mond veranderd.
    - Sharh Saheeh al-Bukhaari.

Qiyaam al-Layl.

Slechts zij geloven in Onze tekenen, die, wanneer zij er aan herinnerd worden, zich met het gelaat ter aarde werpen en hun Heer verheerlijken met de lof die Hem toekomt, en die niet hoogmoedig zijn. Zij verwijderen zich van hun bed, hun Heer in vrees en hoop aanroepende en zij doen wel met hetgeen Wij hun hebben geschonken. Maar niemand weet welke verkwikking der ogen voor hen verborgen is gehouden als beloning voor wat zij hebben gedaan.
    QS 32:15 - 17.

De Profeet, sallAllaahu 'alayhi wasallam, zei: "Het beste gebed na het verplichte gebed is het gebed 's nachts.
    - Muslim, 1163.

De Boodschapper van Allaah, sallAllaahu 'alayhi wasallam, zei: "Degene die qiyaam bidt en tien verzen reciteerd, zal niet worden opgeschreven als een van de nalatigen. Degene die qiyaam bidt en honderd verzen reciteerd, zal worden opgeschreven als een van de devoten. Degene die qiyaam bidt en duizend verzen reciteerd zal worden opgeschreven als een van de muqantireen.
    - Abu Daawud, 1398. Saheeh geclassificeerd door Al-Albaani in Saheeh Abi Dawuud.

Mag Allaah ons doen behoren tot hen die regelmatig qiyaam al-Layl bidden. Ameen.

Eerst je rechterschoen aantrekken.

'Aaisha, radhiAllaahu 'anha, levert over de Profeet, sallAllaahu 'alayhi wasallam, het volgende over: "De Profeet begon meestal met de rechterkant wanneer hij wudhu deed, wanneer hij zijn haar kamde en wanneer hij zijn schoenen aan deed.
    - Bukhaari. Book 7, Volume 72, Hadith 745

Er is op het gezag van Abu Hurairah, radhiAllaahu 'anh, overgeleverd dat hij zei dat de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu 'alayhi wasallam, zei: "Als iemand van jullie zijn schoenen aan doet, laat hem dan beginnen met de rechter. En wanneer hij ze uittrekt laat hem dan met de rechterschoen beginnen. En laat hem ze allebei aanhouden of allebei uit doen."
    - Bukhaari. Book 2, Volume 72, Hadith 747

Op het gezag van Abu Hurairah, radhiAllaahu 'anh, is ook overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu 'alayhi wasallam, zei: "Geen van jullie zou slechts met een schoen moeten rondlopen; hij zou of beide schoenen aan moeten doen, of helemaal geen schoenen moeten dragen."
    - Bukhaari. Book 7, Volume 72, Hadith 746

Antwoorden op degene die niest.

Abu Hurairah, radhiAllaahu 'anh, heeft overgeleverd dat de Profeet, sallAllaahu 'alayhi wasallam zei: "Wanneer een van jullie niest, zou hij 'AlhamdoliLlaah' (alle lof behoort Allaah) moeten zeggen, en zij (Moslim)broeder of vriend zou 'Yarhamuk Allaah' (mag Allaah jou Zijn Genade schenken) tegen hem moeten zeggen. Hierna moet de eerste terug antwoorden met: 'YahdikumuLlaah wa yuslih bilakum' (mag Allaah je leiding schenken en je positie verbeteren)."
    - Bukhaari, boek 8, volume 73, nr. 243.

Abuu Hurairah, radhiAllaahu 'anh, heeft in een andere overlevering overgeleverd dat de Profeet, sallAllaahu 'alayhi wasallam, gezegd heeft:
    De rechten van een moslim over de andere moslim zijn zes:
    1- Wanneer je hem tegenkomt groet hem dan.
    2- Als hij jou uitnodigt, beantwoord hem dan.
    3- Als hij jou om advies vraagt, geef hem dan advies.
    4- Als hij niest en Allah prijst (door te zeggen van Alhamdoelilah), zeg dan "yarh'amoek allah" (moge Allah jou genadig zijn)".
    5- En als hij ziek is, bezoek hem dan.
    6- En als hij sterft volg hem d...an (d.w.z. zijn begrafenis stoet).

- Muslim, Boek 26, Hadith 5379

De Profeet, sallAllaahu 'alayhi wasallam zei: "Allaah houdt van niezen en verafschuwt het gapen. Dus als iemand niest en Allaah prijst, dan is het verplicht voor elke Moslim die hem gehoord heeft om 'Mag Allaah genadig met je zijn' (Yarhamuk Allaah) te zeggen. Maar betreffende het gapen, het is van shaytaan. Dus iemand moet zijn best doen dit tegen te houden. Wanneer iemand 'Ha' zegt tijdens het gapen zal door shaytaan uitgelachen worden."

- Bukhaari Boek 8, Volume 73, Hadith 24

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Bladwijzers

Bladwijzers