Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 25 of 25

Thread: - ' Verloren Sunnan.

Al qawlu, qawlu sawaarim. Umm_Imran's Avatar

Dua tijdens regen.

Het is overgeleverd op het gezag van ‘Aaisha, radhiAllaahu ‘anha, die zei dat wanneer de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, regen zag, hij het volgende zou zeggen:

اللّهُمَّ صَيِّـباً نافِـعاً
    Allaahumma sayyiban naafi’an
    Oh Allaah, laat de regen nuttig voor ons zijn.
    - Bukhaari 1032.

Het behoort ook tot de Sunnah om smeekbedes tot Allaah te verrichten wanneer het regent, aangezien dit een van de momenten is waarop de smeekbedes het vaakst worden verhoord.
    Sahel Ibn Sa’ad, radhiAllaahu ‘anh, levert over dat de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “Twee worden niet geweigerd, de smeekbede wanneer de Adhaan (gebedsoproep) wordt gedaan en wanneer het regent.
    - Al-Hakim 2: 114, Abu Dawud nr. 2540 & ibn Majah

“Zoek het antwoord op je ad’iyae wanneer de legers elkaar treffen en de oproep tot het gebed klinkt en wanneer de regen valt.
    - Vermeld door Imaam ash-Shaafi’i in al-Umm, Al-Sahihah, nr. 1469.

Slapen met Wudhu & Dua.

Al-Baraa ibn ‘Aazib radhiAllaahu ‘anhu, levert over:
    De Profeet, sallAllaahu ‘alayi wasallam, zei tegen me: “Wanneer eenieder van jullie naar bed gaat zou hij wudhu moeten verrichten zoals die voor het gebed, op zijn rechterzij gaan liggen en het volgende zeggen:

Allaahumma aslamtu nafsi ilayk. Wa faawadhtu amri ilayk. Wa wajahtu wajhi ilayk. Wa l-jaatu thahri ilayk. Raghbatan wa ra’batan ilayk la maalja wa la manja minka illa ilayk. Amantu bi kitabika alladhee anzalta wa bi nabee-ika alladhee arsalta.

Oh Allaah! Ik geef mij over aan U en ik vertrouw al mijn zaken toe aan U en ik ben afhankelijk van U voor Uw Zegeningen, beiden met hoop en angst voor U. Er is geen vluchtweg van U en er is geen plaats van bescherming of een veiligere plaats, behalve bij U. Ik geloof in Uw boek (De Qûraan) die U heeft geopenbaard en in Uw Profeet (Mohammed) die U gezonden heeft.

Hij, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: “Degene die dit zegt en sterft in zijn slaap, is gestorven in een staat van natuurlijk monotheïsme (fitrah).
    - Al-Bukhaari, Al Asqalani, Fathul Baari 11/113, Muslim, 4/2081
    Last edited by Umm_Imran; 11-02-2013 at 12:41.

Bescherming zoeken tegen 4 zaken.

Anas ibn Maalik en Abu Hurairah, radhiAllaahu ‘anhum, leveren over dat de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, het volgende zou zeggen:
    ”Allaahumma inni a’udhu bika min ‘ilmin la yanfa’ wa min qalbin lae yakhsa, wa min du’ae-in lae yusma’ wa min nafsin la tashba’.”
    “Oh Allaah! Ik zoek toevlucht bij U tegen kennis die mij niet van nut is, een hart dat niet gematigd en bescheiden is, een smeekbede die niet verhoord wordt en een nafs die nooit genoeg heeft.”

En daarna zou hij, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zeggen: ”Oh Allaah! Ik zoek toevlucht bij U tegen deze vier dingen.”
    - An-Nasaa’i (5470, 5536 & 5537) & Abu Daawud (1548). Hadeeth Saheeh.

De badkamer en het toilet in- en uitgaan.

Ga de ruimte binnen met het linkerbeen en zeg dan de volgende dua:
    ”(BismiLlaah) Allaahumma inni a’udhubika min al-khubthi wa l-khaabaa-ith.”
    “Ik zoek toevlucht bij Allaah tegen het kwaad en de boosdoeners.”

Het is van Ali ibn Abi Taalib, radhiAllaahu ‘anh, overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: ”Een afscheiding zal tussen de ogen van de Jinn en de ‘awrah van de zoon van Adam geplaatst worden wanneer hij het toilet binnen gaat en hij “BismiLlaah (in de naam van Allaah) zegt”
    - Door al-Albaani in at-Tirmidhi, 496, als saheeh geclassificeerd.

En wanneer je de ruimte verlaat, verlaat je deze met je rechterbeen en dien je ”Ghufranak” (”Ik vraag om Uw vergiffenis.”) te zeggen.

Zie http://www.duakracht.nl/alledaagseza...et-toilet-gaan voor meer informatie.

Met drie vingers eten.

Ka’b ibn Maalik radhiAllaahu ‘anh, levert over: ”Ik zag de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zijn drie vingers aflikken na het eten.”
    - Saheeh Muslim, 5296

Dus, de beste manier om te eten werd door de door de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, laten zien, welke het eten met drie vingers was. Er is ook een hadeeth die de voortreffelijkheid van het aflikken van de vingers benoemt, waarin op het eind gezegd wordt: ”Je weet niet in welk deel de zegening zit.”
    - Saheeh Muslim, 5300
    Dus, als we de volledige beloning van een maaltijd willen ontvangen, zouden we onze vingers moeten aflikken na de laatste hap.

Daarnaast is het van de Sunnah om met de rechterhand te eten, aangezien de Profeet, sallAllaahu ‘alayhi wasallam, zei: ”Als iemand van jullie eet, moet hij met zijn rechterhand eten. En als hij drinkt, zou hij met zijn rechter hand drinken. Want waarlijk, shaytaan drinkt met zijn linkerhand.”
    - Saheeh Muslim, 2020

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Bladwijzers

Bladwijzers