Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 31

Thread: - ' Nieuws uit NL & BE mbt SyriŽ.

Al qawlu, qawlu sawaarim. Umm_Imran's Avatar

Eerste Belgische moslimstrijder in SyriŽ gesneuveld

BRUSSEL - De gruwelijke burgeroorlog in SyriŽ heeft een eerste Belgische dode strijder geŽist. De bekeerde moslim Sean Pidgeon (23), afkomstig uit Laken, stierf vorig weekend tijdens een vuurgevecht. Eťn van zijn Brusselse vrienden raakte ook gewond, ‘maar niet erg genoeg om de heilige strijd te staken'.
    Met nog drie andere vrienden uit het Brusselse vertrokken de Belgisch-Congolese vrienden Sean Pidgeon (23) en Sami Djedou (23) in november richting SyriŽ. Net op het ogenblik dat hun ouders even niet in het land waren, kozen ze het hazenpad en vertrokken ze oostwaarts. Om er te gaan strijden tegen het regime van president Bashar al-Assad. Al probeerden ze hun oorlogsplannen eerst te verdoezelen.

Gesneuveld op slagveld

Afgelopen weekend sneuvelde Sean Pidgeon op het slagveld. Dat slechte nieuws kreeg de moeder van Sami telefonisch te horen van haar zoon. Volgens Sami was Sean op slag dood en hadden hij en zijn moslimbroeders hem onmiddellijk ter plaatse begraven. Waar hij juist was gesneuveld, wilde de geradicaliseerde jongeman niet zeggen. Bij die zware aanvallen tegen het regime was ook Sami gewond geraakt aan zijn hoofd en schouder. ‘Maar niet erg genoeg om de heilige strijd te staken', zei hij tegen zijn moeder. Ze kreeg ook te horen dat haar zoon daar inmiddels getrouwd is met een Syrisch meisje.

In totaal zitten volgens gerechtelijke bronnen een kleine tweehonderd Belgische jongeren in SyriŽ om er mee te strijden. Velen onder hen sluiten zich aan bij de bekendste extremistische verzetsbeweging Jabhat al-Nusra.

Bron

Voor degene die het gemist heeft:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334338

Het gaat om deze broeder:

Niet de jihadisten, wij zijn het probleem.

Als je, zoals Bart Eeckhout schreef, de aangrijpende verhalen leest van machteloze Vlaamse ouders die van de ene dag op de andere hun zoon zien vertrekken naar de 'Heilige Oorlog' in SyriŽ, dan krijg je het beeld van enkele extreme uitzonderingen. Koert Debeuf reageert. Debeuf is vertegenwoordiger van de Europese liberalen in de Arabische wereld.

Enkele dagen terug belde een erg ongeruste Belgische moeder me op. Of ik contact zou kunnen opnemen met Jabhat Al Nusra, de jihadisten in SyriŽ. Haar zoon had hen anderhalve maand geleden vervoegd in hun strijd en sindsdien had ze niets meer van hem gehoord. Ik moest haar helaas ontgoochelen; ik heb geen contacten bij de jihadisten die ik steeds tracht te vermijden als ik in SyriŽ ben.

Ik hoorde de ontreddering in haar stem. En ook schaamte. Haar zoon zou waarschijnlijk sneuvelen in een strijd die zij, om het zacht te zeggen, niet ondersteunde en evenmin begreep. Het is een schaamte die ik, vreemd genoeg, goed begreep. Ik moest namelijk onvermijdelijk denken aan die ene oom over wie in onze familie ook nauwelijks gepraat werd. Hij sneuvelde aan het oostfront. Hij was gaan vechten met nazi-Duitsland tegen de communisten. Hij geloofde dat hij moest kiezen tussen Rome en Moskou, tussen God en de duivel. En dat die strijd zijn leven waard was.

Telkens ik naar SyriŽ reisde de afgelopen maand, zag ik de jihadisten. Ze zitten op hetzelfde vliegtuig, dezelfde bus en gaan op dezelfde illegale manier als ik Noord-SyriŽ binnen. Wat me telkens opvalt, en ook schrik aanjaagt, is de zelfverzekerdheid in hun ogen. Alsof ze zich er allang op voorhand hebben bij neergelegd dat ze in SyriŽ zullen sterven en daar bovendien ook fier op zijn. Ze weten dat ze naar de frontlinie gaan en dat ze daarvoor door sommigen bewonderd worden. En voor de meesten van hen is het net dat wat ze in heel hun leven misten, bewondering, richting, heroÔek.

Wat mij het meeste stoort, is niet dat ik die jihadisten in SyriŽ zie binnengaan. Ik kan ze toch niet tegenhouden. Het ergste is dat ik behalve jihadisten niemand anders de grens zie oversteken. Geen hulpverleners, geen dokters, geen vrachtwagens met ondersteuning voor die veel grotere groep van rebellen die helemaal niets moeten weten van dit jihadistische verhaal. Terwijl de vrienden van Al Qaida wapens hebben en geld om uit te delen aan hun soldaten en de bevolking, sterven mensen in vluchtelingenkampen georganiseerd door het Vrije Syrische Leger (FSA) van de honger.

We zijn in het Westen dermate gebiologeerd door die relatief kleine groep van extremisten dat we elk perspectief verliezen. Uit schrik voor het spook van Afganistan, besluiten we dan maar om niets te doen. Want wie niets doet, kan ook niets verkeerds doen. Net dit is de grote denkfout die we vandaag met zijn allen maken. Want door niets te doen, maakt het Westen net Assad ťn de jihadisten sterker. Terwijl we diegenen die wel onze waarden delen, gewoon in de kou laten staan.

Het grote argument is dan dat we evenmin weten wat die FSA nu eigenlijk is en wat zij willen. Als we het niet weten, dan is dat eenvoudig weg omdat we geen moeite doen om het te willen weten. Ik had enkele dagen geleden een diner met de stafchef van de FSA, Salim Idriss, en de bevelhebbers van vier van de vijf fronten. In Turkije. Wie naar Antakya (AntiochiŽ) gaat, kan er elke generaal zien die hij of zij maar wil. Dan kun je uit eerste hand horen dat zij wel vrijheid en democratie willen, dat ze er alles aan doen om de mensenrechten te respecteren, de minderheden te beschermen en de vluchtelingen te helpen. Maar ook dat ze te weinig middelen hebben om dat naar behoren te doen.

Wie moeite doet, kan erg gemakkelijk naar de vluchtelingenkampen in SyriŽ gaan om er zelf te zien hoe dramatisch en onmenselijk de situatie is. Hoe kinderen soms dagen geen eten hebben en weken geen melk. Hoe ze sterven aan wonden van granaatscherven wegens gebrek aan medische verzorging. Omdat wij al onze hulp aan SyriŽ via Assad laten verdelen en er daarom in rebellengebied zo goed als niets aankomt. En wie een klein beetje moeite doet, kan zien dat het het leger van Assad is en niemand anders dat permanent de Syrische bevolking bombardeert en terroriseert.

Maar blijkbaar is dat te veel moeite en doen we liever niets 'omdat we toch niet weten wat er na Assad komt'. Het is hetzelfde alsof de Verenigde Staten en Groot-BrittanniŽ uit schrik voor de communisten niets zouden gedaan hebben in de Tweede Wereldoorlog omdat ze ook niet goed wisten 'wat er na Hitler zou komen'.

Moeten we verwonderd zijn dat zij die wel een beter SyriŽ voor ogen hebben, meer en meer kwaad worden op het inerte Westen? Zij moeten met lede ogen aanzien hoe wel jihadisten uit het Westen naar SyriŽ komen - hoe klein en onbelangrijk dat aantal ook is - maar dat de seculiere krachten en de lijdende bevolking aan hun lot worden overgelaten.

Het is gerechtvaardigd om geschokt te zijn dat enkele van 'onze jongens' in het verre en onbekende SyriŽ gaan vechten voor de totstandkoming van een islamitische staat. Maar we zullen dat probleem niet oplossen door weeral eens aan 'zelfonderzoek' te doen. We moeten de problemen aanpakken in SyriŽ zelf. En dat is niet eens zo moeilijk. We moeten gewoon wat moeite doen.

Bron.

Haagse jihaadstrijdster tegengehouden op vliegveld.

Een 16-jarig Koerdisch meisje uit Den Haag is op het laatste moment tegengehouden toen zij samen met haar vriend uit Utrecht naar SyriŽ wilde afreizen om daar ‘op jihad’ te gaan. Dat meldt De Volkskrant.

Het meisje, die islamitisch getrouwd is met haar vriend, verdween vorige week plotseling uit haar ouders huis. Die deden onmiddelijk aangifte van vermissing. De politie kon de twee op een Belgisch vliegveld tegenhouden en terugsturen naar Den Haag en Utrecht.

Volgens de AIVD strijden tientallen Nederlanders in SyriŽ. Ze komen onder meer uit Delft, Zoetermeer, Den Haag en Rotterdam. Volgens onbevestigde berichten zijn al minstens twee Nederlandse jihadstrijders omgekomen in SyriŽ.

In SyriŽ en Nederland hebben imams de jongeren opgeroepen niet naar SyriŽ te komen. Imam Rachid Nafi van de Haagse as-Soennah-moskee zegt zelfs dat de jeugdige radicalen “meerdere religieuze overtredingen begaan”.

Bron.

Radicalen in SyriŽ vinden steun in Tilburg

De Tilburgse islamitische liefdadigheidsorganisatie SOS-Stichting, die zegt geld in te zamelen voor humanitaire hulp aan SyriŽ, heeft banden met twee zeer radicale strijdgroepen in het noorden van dat land. Zij vechten voor de oprichting van een islamitische staat in SyriŽ.

De Tilburgse organisatie opereert onder een Nederlandse en een Arabische naam. De Nederlandse naam luidt SOS-Stichting, niet te verwarren met SOS SyriŽ, de recente tv-inzamelingsactie voor SyriŽ. De Arabische naam is 'Ansar al-Shaam' - 'Bondgenoten van SyriŽ'- en dat is tevens de naam van een van de bewuste Syrische strijdgroepen.

Volgens goed ingevoerde bronnen onderhoudt de geestelijke vader van de Syrische strijdgroep, sjeik Adnan al-Aroer, warme relaties met de in Tilburg werkzame imam Ahmad Salam, wiens zoon de voorzitter is van SOS-Stichting. Zij zijn allen salafistische moslims en SyriŽrs.

Aroer, die in Saoedi-ArabiŽ woont, was zaterdag 2 maart via een live-stream te gast in de wekelijkse benefietuitzending op de website van SOS-Stichting. Hij collecteert via verschillende kanalen ook voor zijn strijdgroepen, liet hij vorig jaar op Twitter weten. Op de Arabische satellietzender Al-Arabiya noemde hij het vermoorden van VN-waarnemers in SyriŽ legitiem.

Aroer is eveneens geestelijk leidsman van nog een tweede vechtgroep, 'Ahrar al-Shaam' (De vrije SyriŽrs'). Volgens een rapport van de Jamestown Foundation, een denktank in Washington, riep hij in het verleden moslims op om in SyriŽ te vechten. De soenniet Aroer haat sjiieten en vooral alawieten. De alawieten, waartoe de Syrische president Assad behoort, vormen een religieuze minderheid binnen de sjiitische islam. In een live-uitzending op het Saoedische Wesal TV van 26 juni 2011 riep Aroer zijn soennitische landgenoten op om alawieten in de 'gehaktmolen te stoppen' en hun 'vlees aan de honden te voeren'.

Ook SOS-Stichting is fel anti-sjiitisch. In een benefietuitzending van afgelopen zaterdag op de website werd flink gescholden op sjiieten. Uiteindelijk zei de spreker dat zijn luisteraars niet in SyriŽ moesten gaan vechten. Dezelfde dubbele boodschap bevatte een filmpje van SOS-Stichting. De eerste helft toont de bij humanitaire inzamelingsacties gebruikelijke beelden van menselijke ellende, maar daarna komen 'heldhaftige strijders' in beeld. Dat laatste doet denken aan rekruteringsfilmpjes van extremisten in Afghanistan of TsjetsjeniŽ. Zie hieronder:

Tekst uitzending 30 maart:

"Willen wij de situatie in SyriŽ zo ver uit de hand laten lopen? ... Dat het net als Irak gaat worden? In Irak worden op dit moment onze soennitische broeders en zusters afgeslacht...van huis tot huis...alleen maar omdat we ze daar in de steek hebben gelaten, beste broeders en zusters.

Willen wij onze broeders en zusters in SyriŽ in de steek laten? Zij staan daar nu als een hele sterke, grote, dikke muur...tegenover de sjiieten, die daar doorheen willen komen, met hun prostitutie...hun dwaalleren, die ze bij de mensen willen inplanten als gif... Laten we niet het vergeten schaap zijn, dat het andere schaap maar aan de wolven overlaat om zelf te kunnen overleven. Want w-Allahi (bij Allah), die wolf heeft nog steeds honger en die komt jou oppakken. Die komt ons oppakken. Dus blijf ťťn kudde, we blijven ťťn lichaam, van de profeet..., die ons heeft vergeleken met een lichaam waarbij ťťn orgaan die ziek is, als die pijn heeft, de rest van het lichaam koorts lijdt."

Bron.

VADER NAAR SYRIň OM ZOON TE ZOEKEN

De vader van Jejoen Bontinck is zelf naar SyriŽ getrokken om zijn zoon te gaan zoeken. Jejoen is ťťn van de Vlamingen die er mee vecht als moslimstrijder. Hij wil Jejoen overtuigen om weer naar huis te komen, op welke manier dan ook. Het is een levensgevaarlijke missie want het geweld in SyriŽ woedt heviger dan ooit.

Bron + video.

Vlaamse SyriŽ-strijder zwaargewond terug thuis.

Eťn jonge Vlaamse moslim die naar SyriŽ trok om mee te vechten tegen het Syrische regime, zou daarbij zwaargewond zijn geraakt. Houssien E. (21) uit Vilvoorde wordt nu in een Brussels ziekenhuis verzorgd voor een schotwonde. Houssien E. verdween in augustus spoorloos uit BelgiŽ. De autoriteiten die hem in het oog hielden, waren het spoor bijster. Ze hadden interesse in hem, omdat hij in juni vorig jaar tijdens rellen in de Brusselse gemeente Sint-Jans-Molenbeek een drietal agenten verwondde. Houssien E. zou toen lid geweest zijn van Sharia4Belgium. Hij werd opgepakt, en een maand later al door een Brusselse rechter veroordeeld tot 200 uur werkstraf. Het gerecht liet hem daarop vrij. Enkele weken later was Houssien E. uit BelgiŽ verdwenen.

Verschillende bronnen menen dat hij al die tijd in het buitenland zat. Zijn ouders zouden gedacht hebben dat hij in Marokko was, maar de politiediensten dachten dat hij naar SyriŽ was getrokken. Onder meer enkele boodschappen die hij op het internet naliet, wijzen daarop.

15 maanden cel

Onlangs keerde Houssien E. naar BelgiŽ terug. Ook zijn broer zou onlangs vanuit SyriŽ naar ons land teruggereisd zijn.

Als Houssien E. weer aan de beterhand is, wacht hem niet alleen een stevige ondervraging door de autoriteiten. Een rechter zette zijn veroordeling in februari al om in vijftien maanden cel, omdat hij niet opdaagde om zijn taakstraf uit te voeren. Wellicht moet Houssien E. nu naar de gevangenis.

Bron.

Nederlandse meisjes in SyriŽ

door Bart Olmer
    AMSTERDAM -
    Nederlandse moslimmeisjes – tieners van rond de achttien jaar oud – nemen in SyriŽ deel aan de gewapende strijd tegen het Assad-regime.

Dit zegt prof. dr Edwin Bakker, hoogleraar (Contra-)Terrorisme aan de Universiteit Leiden en directeur van het Centre for Terrorism & Counterterrorism in Den Haag. Het vertrek van tienermeisjes naar de Syrische jihad wordt ook bevestigd door achterblijvende families, Haagse jeugdhulpverleners en andere wetenschappers.
    „Het aantal is klein, ze vormen de uitzondering, maar ze zijn er wel degelijk”, zegt Bakker over de Hollandse jihadmeiden. „Ik ken het voorbeeld van een meisje dat naar het buitenland ging om te trouwen om vervolgens met haar man naar SyriŽ te reizen om deel te nemen aan de jihad. Maar ze werden onderschept op het Belgische vliegveld Zaventem.”

Bron.

Wooow, maa-shaae Allaah O_O.

'Beste jihadist, ik heb bewondering voor je.'

Hoi jihadstrijder,

Hoewel je misschien een baard hebt en in een jurk loopt, en hoewel veel mensen op je spugen omdat je gelooft in Allah, wil ik je vertellen dat ik bewondering voor je heb. Mensen vinden mij raar als ik dat zeg. Beter niets doen dan een jihadstrijder die iets doet, lijkt het onuitgesproken credo. Tussen al die struisvogels kijk jij om je heen en trekt je eigen conclusies. Ik vind dat dapper.

Steun geven mag wel in Nederland, maar alleen met woorden in discussies aan tafel bij Pauw & Witteman. Mondelinge steun kost immers niets en het levert je nog goodwill op ook. Selectieve mondelinge steun, dat wel. Religieuze strijders krijgen geen grammetje. Dat zal ze leren. Geld geven? Ben je bedonderd! Als je die moslims financieel ondersteunt dan kun je net zo goed direct doneren op Giro al-Qaida. Daarbij: geld geven kost geld, het blijft een heet hangijzer in Nederland. Toch is iedereen het er wel over eens, die Assad moet zo snel mogelijk zijn biezen pakken. Geef dat regeringsleger op z’n sodemieter en maak een einde aan die onzin. Tja, jihadstrijder, dat probeer jij dus. Chapeau!

Helaas. Geen chapeau’s voor jou, want jij gelooft in Allah en je hebt een baard. Bovendien ben je vanuit Nederland naar SyriŽ gereisd en dat is niet de bedoeling. De SyriŽrs moeten zelf vechten en als ze dat niet doen, dan gaan ze dus dood. Als ze niet genoeg wapens hebben gaan ze ook dood. En als ze manschappen tekort komen dan maken ze eveneens een enkeltje paradijs. Ik snap wel dat jij jouw broeders wilt helpen.

For your information: mochten je Nederlandse strijdmakkers die kant uit willen komen, dan kan het zomaar zijn dat de inlichtingendienst hen voortijdig van hun bed licht en ze van ‘voorbereidingen van een terroristisch misdrijf’ beschuldigt. Want dat is dus wat jij bent, een terrorist, terwijl je vecht tegen een regeringsleger waarvan jouw eigen overheid heeft gezegd dat het legitiem is om er tegen te strijden. Heel verwarrend allemaal…

Ze denken hier ook dat jij de behoefte voelt om aanslagen te plegen als je eenmaal bent teruggekeerd. Zelfs ons fantastische terrorismealarm is een kleurtje opgeschroefd. Voor jou! Maar ze vergeten, jij bent geen monster. Slechts een individu die vecht voor zijn ideologie in een land dat door de rest van de wereld genegeerd wordt. Jij bent een vrijheidsstrijder, een hedendaagse Che Guevara. Helaas is de ťťn z’n vrijheidsstrijder de ander z’n terrorist. In een gepolariseerde samenleving kon het niet anders dan dat jij de nieuwe dreiging was. Al-Qaida ben je, maar ook kanonnenvlees, want dat degradeert je status van heldhaftigheid en glorie zo lekker. ‘Kanonnenvlees’, alsof je een volslagen debiel bent die nooit heeft geleerd rationele keuzes te maken. Toegegeven, je overlevingskansen in SyriŽ zijn niet heel groot, maar al zou je het overleven, bij thuiskomst zullen we je alsnog slachtofferen voor het Oorlogstribunaal in Den Haag. Geen medailles voor jou, geen rondje door de grachten. Bereid je maar vast voor op een ijskoud welkom.

Bron.

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Bladwijzers

Bladwijzers