Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 31

Thread: - ' Nieuws uit NL & BE mbt SyriŽ.

Al qawlu, qawlu sawaarim. Umm_Imran's Avatar

Extremist uit Molenbeek komt om bij gevechten in Syrie.

RaphaŽl Gendron (38), de rechterhand van de beruchte extremistische imam sjeik Bassam Ayashi is om het leven gekomen bij zware gevechten in SyriŽ. De man was in ons land bekend om zijn activiteiten bij het radicale Centre Islamique Belge (CIB).

Rebellenbrigade

RaphaŽl Gendron streed in SyriŽ samen met Abdelraham Ayashi, een zoon van de imam, bij de valken van Sham. Dat is een extremistische rebellenbrigade die strijdt tegen het regime van Assad. Gendron zou vanochtend om het leven gekomen zijn bij zware gevechten tegen het regeringsleger.

Hij was informaticus en verspreidde nieuws over de gevechten in SyriŽ via het internet.

Aanzetten tot haat

RaphaŽl Gendron werd in 2009 in ons land veroordeeld tot een boete van 2.000 euro voor het aanzetten tot haat via het internet. Hij zat in ItaliŽ vier jaar in de cel wegens vermeende terroristische activiteiten. In beroep werd hij daarvoor vrijgesproken.

De man had de Frans-Algerijnse nationaliteit maar woonde praktisch heel zijn leven in BelgiŽ. (EE)

Bron.

Comitť van de Syrische Revolutie hekelt Belgische "hypocrisie"

maandag 15 april 2013 om 18u20

(Belga) Het Belgisch Comitť van de Syrische Revolutie hekelt maandag de recente verandering van toon in de berichtgeving over het geweld in SyriŽ. Vooral de "hypocrisie" van heel wat Belgische politici en media zit de organisatie hoog. Sinds ook jongeren uit ons land ten strijde trekken, krijgen de strijders plots "extreme termen" opgeplakt als terroristen, salafisten en jihadisten, klinkt het verwijtend.

"Langzaam maar zeker wordt de Syrische revolutie in de westerse media beschouwd als een teroristische rebellenbeweging", betreurt het comitť, dat kort na de start van de protesten tegen het regime van Bashar al-Assad werd opgericht. "De revolutie is zes maanden lang pacifistisch gebleven, maar de misdaden van het regime - mogelijk gemaakt door Iraanse en Russische wapens, maar ook door de hypocriete stilte in het westen - dwongen de SyriŽrs om zichzelf te verdedigen", aldus Hasan Addaher van het comitť. Hij neemt ook uitdrukkelijk buitenlandminister Didier Reynders op de korrel, omdat die volgens hem "de Belgen die de Syrische oppositie willen vervoegen behandelt als terroristen, terwijl andere Europese regeringen de vertegenwoordigers van diezelfde oppositie erkennen en met hen onderhandelen". Toch is de kritiek geen pleidooi voor extra westerse strijders. De Syrische revolutie heeft "geen nood aan strijders, maar aan wapens en medicijnen", onderstreept Addaher. Volgens hem vervallen de enkele jonge Belgen die naar SyriŽ trekken ook in het niets tegenover de "tweehonderdduizend doden" die het conflict al eiste. Addaher ontkent tot slot niet dat er strijders zijn die een echte jihad uitvechten in SyriŽ, maar wil hen niet veroordelen voor hun radicale opvattingen. "Zoals veel SyriŽrs steun ik het engagement van al wie mij ter hulp schiet tegen een regime dat mijn kinderen doodt, mijn dochters en zussen verkracht en hun lichamen in de vuilnisbak gooit", besluit hij. (Belga)

Bron.

Antwerpse moslimstrijder Brian is boos: ‘Jullie zijn geen familie meer’

Voor het eerst sinds hij naar SyriŽ vertrok, heeft de Antwerpse moslimstrijder Brian De Mulder (19) via mail contact gezocht met zijn familie. Om te melden dat hij geen contact meer wil.
    ‘De gelovigen zijn mijn echte familie geworden. Jullie zijn dat niet meer, tot jullie vergiffenis vragen aan Allah. Er zitten momenteel onschuldige moslims in de gevangenis en dat is jullie schuld. Ik heb ook gehoord dat jullie wegens mijn vertrek naar het Vlaams Belang zijn gestapt. Ik wil geen contact meer met jullie.’

Bruna, de oudere zus van de bekeerde Antwerpse jonge moslimstrijder Brian De Mulder (19), kreeg zondagochtend deze verontrustende e-mail van haar broer. Het is zijn eerste contact met het thuisfront sinds hij op 23 januari als een dief in de nacht met enkele bevriende bekeerlingen naar SyriŽ afreisde.

‘Het enige goede nieuws is dat we nu weten dat Brian nog leeft’, zegt zus Bruna. ‘Maar wat hij schrijft, is ronduit choquerend. Mama en ik hebben urenlang gehuild. We bestaan niet meer voor hem. Ze hebben hem compleet gebrainwasht.’

Dat de radicale spreekbuis van Sharia4Belgium, Fouad Belkacem, momenteel opnieuw in de cel zit, is volgens Brian De Mulder dus blijkbaar rechtstreeks de schuld van zijn familie.

Uit gesprekken met achtergebleven vrienden wordt afgeleid dat Brian zich in de buurt van de Syrische hoofdstad Damascus moet bevinden. ‘Hij zou het er goed stellen en zich bezighouden met het uitdelen van voedselpakketten’, zegt Bruna. ‘Maar of dat klopt, is absoluut niet zeker. We hebben alles wat we weten doorgegeven aan de Antwerpse politie.’

Bron.

Prediker in Zoetermeer inspireerde jihadisten

Minstens vier SyriŽstrijders zijn geÔnspireerd door de Zoetermeerse prediker Talbi. De mannen bezochten wekelijks zijn radicale lezingen in de Al-Qibla-moskee in Zoetermeer. Inmiddels is de prediker onder druk van de moskee vertrokken, schrijft NRC Handelsblad vandaag.
    De krant baseert zich op diverse bronnen rondom de moskee. De Marokkaanse Nederlander Talbi, ook wel ‘Abu Bashir’ genoemd, gaf jongeren koranles na het vrijdaggebed. Talbi hoorde bij het platform De Waarheid, opgericht door de radicale islamitische groepen Straat Dawah, Behind Bars en moslimjongeren uit Delft en Zoetermeer. Deze groepen spelen volgens de AIVD een rol in de toename van Nederlandse jihadisten die naar SyriŽ gaan. De groepen kwamen wekelijks bij elkaar in de Al-Qibla-moskee, waar zij onderricht kregen van Talbi. Minstens vier mannen zijn naar SyriŽ afgereisd: de gesneuvelde jihadist Mourad M., Selaheddine A. (23), Yassine B.(23) en zijn 50-jarige vader.

'ALLAH VERGEEFT HET NIET DAT JE MEEDOET MET DEMOCRATIE'
    In een preek die Talbi vorig jaar in de moskee uitsprak, riep hij bezoekers op niet te gaan stemmen. Dit is een teken dat hij de politieke islam aanhangt. Volgens Talbi hebben alle moslims een "contract" afgesloten met Allah dat zij niemand anders zullen volgen, dus ook politieke partijen niet. "Doe je dat wel, dan wordt je lijn met Allah verbroken", aldus Talbi. "Allah vergeeft het niet dat je meedoet met democratie."

PREDIKER ONDER DRUK GEZET OM LEZINGEN TE STOPPEN
    Het moskeebestuur bevestigt dat Talbi er onderricht gaf. "Als organisatie waren wij niet altijd blij met de lezingen van Talbi, maar wij hadden onvoldoende harde argumenten om ze te verbieden", aldus het bestuur. Sinds duidelijk is dat jongeren die les kregen van Talbi naar SyriŽ zijn gegaan, is de prediker onder druk gezet met zijn lezingen te stoppen. Hij zou zijn teruggekeerd naar Marokko. Binnen de moskee gaat het gerucht dat Talbi de jihad in SyriŽ zou hebben aanbevolen. Het moskeebestuur: "Voor zover wij weten heeft Talbi in zijn lezingen nooit opgeroepen tot strijd in SyriŽ. Wat er buiten de moskee is gebeurd, weten wij niet."

De omstreden imam Abdul-Jabbar van de Ven heeft vorig jaar ook een toespraak gehouden in de Al-Qibla moskee. Van de Ven was inspirator van terreurverdachte Jason W., een lid van de Hofstadgroep. Een bestuurslid van de moskee zegt dat de gemeente op de hoogte is gesteld dat "de situatie uit de hand is gelopen" en dat de jongerengroep rondom Talbi zou zijn geradicaliseerd. Gemeente en politie ontkennen dit.

Bron.

'Jihadganger' opnieuw aangehouden

ROTTERDAM -
    De politie heeft zondag voor de tweede keer een 22-jarige man aangehouden, omdat hij plannen zou hebben zich aan te sluiten bij de jihad in SyriŽ. Dat deed de politie na informatie van de geheime AIVD dat de man op korte termijn Nederland zou hebben willen verlaten.

De arrestatie vond plaats in Doesburg*. Vorig jaar november werd de man ook al aangehouden omdat hij naar SyriŽ zou hebben willen reizen. De rechtbank liet hem in februari onder voorwaarden vrij. Het OM heeft maandag aan de rechtbank in Rotterdam gevraagd de schorsing op te heffen. De rechter neemt daar later deze week een besluit over.
    Uit de AIVD-informatie bleek ook dat de man niet verbleef op het adres, waarop hij volgens de voorwaarden van de rechtbank wel moest verblijven. De 22-jarige man moest een borgtocht betalen om vrij te komen. Zijn advocaat Ronald Zwiers zei destijds dat zijn cliŽnt de beschuldiging weersprak. Hij zou van plan zijn geweest om op vakantie te gaan naar Oost-Turkije. De man werd in november samen met twee anderen opgepakt. Ook een 33-jarige terreurverdachte kwam op vrije voeten.
    Volgens de AIVD strijden tientallen Nederlanders in SyriŽ. Volgens onbevestigde berichten zou een aantal van hen zijn gesneuveld.

* Doesburg ligt ergens in de buurt van Zutphen, Arnhem, Nijmegen enzeu.

Bron.

'Ronselen voor SyriŽ, dat is mijn djihad'.

Moslimprediker Izzet Al-Nour legt jongeren in Nederland uit wat een echte moslim te doen staat in SyriŽ. Maar hij roept niet op tot strijd - niet met zoveel woorden.

De 37-jarige Izzet Al-Nour heeft sinds het conflict in SyriŽ hoog opliep geen vaste verblijfplaats meer. 'Broeders en zusters' helpen de Turkse man - geboren in Oost-Turkije dicht bij SyriŽ - aan appartementen. Hij voelt zich opgejaagd, maar is niet voortvluchtig. Al-Nour lijkt paranoÔde; hij denkt dat veiligheidsdiensten hem volgen, omdat hij preekt voor 'vrome' jongeren.

Hij wordt gezien als iemand die jongeren ertoe aanzet om in SyriŽ te strijden. In Nederland wordt dat 'ronselen van djihadisten' genoemd, maar Al-Nour noemt het 'belijden van het ware geloof, de islam'. Hij preekt onder meer in Den Haag en Rotterdam, maar ook in het oosten en noorden van het land. Actief op het internet is hij niet, 'want dat is een plek van verderf'.

Reistips
    "Het verspreiden van het geloof behoort tot de taken van een moslim. Dat kan door het bekeren van ongelovigen. Voor velen is dat het creŽren van een zo groot mogelijke oemma, de islamitische gemeenschap. SyriŽ was al jaren overgeleverd aan de alawitische wolven van de familie Assad. Zij zeggen moslim te zijn, maar in werkelijkheid zijn ze verdwaald. Als we de oemma willen uitbreiden, is SyriŽ een van de landen waar ons een taak wacht. Daarom is het goed dat we gaan strijden tegen de ongelovigen.

"Maar ik heb nooit letterlijk gezegd tegen een jongere dat hij nu naar SyriŽ moet gaan. Ik heb altijd gezegd dat een gelovige er klaar voor moet zijn en dat je er echt voor moet gaan als het zover is. En als iemand echt wil weten hoe in SyriŽ te komen, dan kan ik ze daarbij helpen, via Duitsland en Turkije naar het grensgebied waar allerlei organisaties toegang tot de strijd verschaffen. Maar dat is niet meer dan het geven van reistips. Zelf ga ik ook niet. Ik heb een andere taak."

Geen afgoderij
    Wat de prediker zegt, toont de dubbele boodschap waar radicale salafistische voorgangers om bekendstaan: niet zeggen dat iemand moet gaan, maar wel laten weten dat je een goede gelovige bent Šls je gaat. Op die samenvatting reageert Al-Nour met een knik en een grijns: "Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Dat geeft blijk van kennis en geloof."

Het adres van het appartementje mag niet bekend worden, alleen de plaats waar dit gesprek plaatsheeft: Capelle aan den IJssel. "Ik ben straks toch weer ergens anders. En, nee, u mag het gesprek niet opnemen, want ik weet niet waar die opname uiteindelijk terechtkomt. Foto's, daar doen echte moslims ook niet aan. We doen niet aan afgoderij. Dan zou het lijken alsof ik mezelf voorop stel en dat is niet zo."

In een kleine kring is de naam die hij draagt wel bekend. Maar hij zegt dat dit niet de naam is die op zijn Nederlandse paspoort staat. "Ik werk al jaren onder verschillende namen. Toen ik in Medina in Saoedi-ArabiŽ afstudeerde, nam ik de naam Al-Madinah aan. Nu noem ik mij Al-Nour, naar de salafistische politieke partij in Egypte na de revolutie. Izzet is mijn echte voornaam, daaraan kun je zien dat ik Turk ben."

Sprekende boodschap
    Tot ongeveer anderhalf jaar geleden gaf Al-Nour lezingen in kleinere moskeeŽn door heel het land. "De kleine moskeeŽn hebben geen geld om vaste imams in dienst te nemen en maken gebruik van freelancers, zoals ik. Daar is gemakkelijker tussen te komen."

Maar de moskeeŽn lusten hem niet meer. Hij had het vaak over SyriŽ en werd steeds radicaler. Ze beschuldigden hem van het aannemen van geld uit Saoedi-ArabiŽ, waardoor hij niet onafhankelijk zou zijn.

"Maar bij elke moskee waren er wel jongeren die thuis verder wilden praten. Mijn boodschap trekt ze kennelijk aan. Ik ben open, direct en ben niet zo politiek correct als andere imams. Sindsdien ga ik dus van huis naar huis bij vooral jonge mensen. Dat betekent dat ik moet rondzwerven met mijn boodschap. Dat is mijn djihad. En dat Arabische geld, dat klopt. Ik krijg cash. Ja, een uitkering is niet altijd genoeg om van te leven in Nederland. Meer zeg ik er niet over."

Waarom wel naar SyriŽ en niet naar Mali?
    De onderzoekers Sergei Boeke en Daan Weggemans van het International Centre for Counter Terrorism in Den Haag beschrijven in een artikel de redenen waarom Europese djihadisten niet naar Mali gaan, maar wel naar SyriŽ.

Een vlucht naar Turkije is goedkoop en eenvoudig, 'EasyJet naar Turkije is de eerste stap naar Easy Jihad'. Via Istanbul bijvoorbeeld kun je met de bus verder reizen naar de grens met SyriŽ. Mali is lastiger te bereiken. Vluchten gaan alleen naar de hoofdstad Bamako en het is moeilijk om naar het strijdveld in het noorden van Mali te gaan.

Ook de media-aandacht is van belang. SyriŽ krijgt veel meer publiciteit dan Mali. Journalisten zien 'Mali' als een conflict 'achter deuren', gezien de moeilijkheid in het strijdgebied te komen. Verder wordt de Syrische strijd ook wel de YouTube-oorlog genoemd, omdat de sociale media een belangrijke rol spelen. Het Malinese conflict is klein op het internet.

Het Syrische conflict wordt gezien als een strijd tussen de 'seculiere' dictator Assad en soennitische moslims. In combinatie met de ernstige beelden en het gevoel als moslim gediscrimineerd te worden, wakkert dat de drang om te gaan helpen aan.

In Mali is ingegrepen door het Westen, in SyriŽ doet de internationale gemeenschap dat niet. Dan doen we het zelf wel, redeneren djihadstrijders.

Arabische en Turkse moslims identificeren zich veel meer met SyriŽrs dan met de volkeren uit de sub-Sahara. SyriŽ ligt in het hart van het Midden-Oosten en de Arabische wereld. De meeste djihadisten uit Europa zijn van Arabische afkomst.

Bron.

'SyriŽgangers, dat zijn pas echte helden'

Hij geeft geen interview en neemt niet deel aan debatten, maar Abou Moussa - beschuldigd van het ronselen van SyriŽgangers - slaat terug met een weerwoord op de Nederlandstalige ultra-orthodoxe islamitische website DeWareReligie.nl.

Ouders van jongeren die naar SyriŽ trokken voor de gewapende strijd deden aangifte tegen Abou Moussa wegens ronselen voor de djihad. De Marokkaan uit de Haagse Schilderswijk - die in werkelijkheid de voornaam Azeddine heeft - vraagt zich in het artikel af of de ouders het niet helemaal mis hebben. "Er zijn ruim honderd mensen vertrokken uit Nederland, minder dan 3 procent heeft aangifte gedaan. Zal het dan niet zijn, o beste ouders, dat jullie zoon ook vrijwillig is vertrokken, net als die andere 97 procent?"

Daarmee bepleit hij zijn onschuld. Hij schrijft dat ronselen volgens de Van Dale 'met list of geweld aanwerven' betekent. Hij vraagt zich af wat voor bewijs er tegen hem is.

Anne Frank
    Ondertussen verheerlijkt hij de jongeren die zijn gaan strijden tegen Assad. "In het afgelopen driekwart jaar zijn (...) moslims vertrokken om ten strijde te trekken tegen het regime van Assad. De een in vluchtelingenkampen, de andere met het opzetten van infrastructuur en weer een ander om de wapens op te pakken. Ik denk dat iedereen die helder nadenkt alleen maar lof kan uiten voor deze jongens."

Vervolgens maakt Abou Moussa, bekend als Nederlandse woordvoerder van de radicaal-islamitische Behind Bars-beweging, een vergelijking tussen de SyriŽgangers en Nederlandse helden. "Anne Frank wordt tot de dag van vandaag geŽerd, de boom in haar achtertuin mag niet worden aangetast en menig school en musea zijn naar haar vernoemd. Dit allemaal omdat zij een boek heeft geschreven over een achterhuis. Hardop denk ik dan bij mij zelf; wat als zij een verzetsheldin was, wat als zij de treinen had opgeblazen van de bezetter, of de soldaten die haar kwamen verkrachten zou vergiftigen, wat dan?"

"En dan heb je de bekende tunnel en haven die vernoemd zijn naar Jan Pieterszoon Coen. Hij heeft Oost-IndiŽ geplunderd, maar ook een hoop moslims vermoord. En dit zijn dus de mensen die een standbeeld of een monument verdienen. Een volk dat enig schaamte kent en enig grote figuren in de geschiedenis heeft, zou personen als deze niet eens terug laten keren in de geschiedenisboeken!"

Zijn conclusie is duidelijk: "Maar wat hebben zij gedaan? De ene heeft een dagboek geschreven en is ondergedoken terwijl de ander volkeren heeft afgeslacht. Onze jongens zijn vertrokken om de bezetters van islamitische landen te verdrijven, om de mensen te bevrijden van de onderdrukking van de tirannen, op weg naar de vrijheid die God ons heeft gegeven in de koran en soenna. DŠt zijn de vrijheden die wij koesteren en liefkozen."

Ouders zijn schuldiger dan ronselaars
    Over de ouders van djihadstrijders schrijft hij bovendien: "De ouders verkeren op dit moment in een emotionele achtbaan. Het spijt denk ik iedereen om een moeder zo verdrietig te zien. Hun verklaringen en beweringen zijn dan ook vol van emotie. Het feit dat zij iedereen om zich heen de schuld geven is ťťn ding. Maar een klein beetje eigen verantwoordelijkheid en zelfreflectie zou hen beter staan. Treft hen dan geen blaam? Treft hun kinderen die gegaan zijn ook geen blaam? Waar zijn zij de controle verloren? Wanneer hadden zij geen grip meer? Is hun zoon niet volwassen genoeg om zelf te bepalen wat hij doet? Zo maar wat vragen die heel erg gevoelig zijn, maar die aantonen dat de ouders wellicht meer schuld dragen dan de 'ronselaars'."

Abou Moussa stelt dat de families 'heilig geloven dat de politie, AIVD of welke organisatie hen zal helpen met hun zoon of broer'. Maar hij gelooft daar niets van: "Als hun kinderen terug komen en het OM hen wil vervolgen, omdat men beweert dat zij bij Al Noesra (een met Al-Kaida sympathiserende djihadistische strijdgroep, red.) hebben gestreden, zie ik graag hoe de politie en AIVD deze gezinnen zal bijstaan."

Bron.

SyriŽ-strijder (19) uit Delft terug bij gezin in Nederland

Een 19-jarige jongen uit Delft die begin februari naar SyriŽ was vertrokken om daar te strijden in de burgeroorlog is terug in Nederland. Dat meldt De Telegraaf vrijdag.

Stadsgenoten zouden de jongen hebben gezien samen met zijn vrouw en kind. De jongen bevestigde telefonisch tegenover De Telegraaf dat hij weer terug is, maar wil verder geen pers te woord staan. Hij zei weer een gezin te willen vormen met zijn vrouw en zoontje, die hij 2 weken na de bevalling had verlaten.

Bron.

Vanavond in/op Nieuwsuur:

Nederlander verdacht van ronselen.
    De Marokkaanse Nederlander Alhassan Aacuk zit al vijf weken vast in een cel in Marokko. Aacuk zegt dat hij is opgepakt op verdenking van ronselpraktijken voor de strijd in SyriŽ. Hij ontkent. In Nederland voert Aacuk actie bij de islamitische beweging Behind Bars.

Ronselpraktijken

De 28-jarige man was voor familiebezoek in het noorden van Marokko. Op 16 april werd hij opgepakt. Nieuwsuur had telefonisch contact met Aacuk: "Ik ben tien dagen verhoord en zwaar onder druk gezet. Ze wilden me linken aan Al-Qaida. Ik zou in alle media verschijnen als terrorist. Ik heb na vele bedreigingen bekend."

Behind Bars
    De Amsterdammer maakt in Nederland deel uit van Behind Bars. Een van de islamitische bewegingen die de AIVD scherp in de gaten houdt. Volgens de AIVD is Behind Bars betrokken bij de jihadgang naar SyriŽ. Verschillende leden zouden daar op dit moment strijden.

"Deze bewegingen hebben een omgeving gecreŽerd waar gelijkgestemden elkaar ontmoeten en waar radicale ideeŽn zich hebben kunnen ontwikkelen tot jihadistische denkbeelden. Groepsdynamiek heeft geleid tot snelle radicalisering van vele individuen en concrete pogingen om in SyriŽ aan de jihad deel te nemen." schrijft de AIVD in haar meest recente jaarverslag.

Actiegroep
    Azzedine Choukoud, een van de initiatiefnemers van Behind Bars zegt over de beweging: "Het is een actiegroep die opkomt voor de islamitische zaak. Dat kunnen de rechten van islamtisich gevangenen zijn in Marokko, maar ook de rechten van vrouwen die een niqaab willen dragen."

Inlichtingendiensten
    De Marokkaanse inlichtingendienst is ook actief in Europese landen waar mensen van Marokkaanse afkomst wonen. Paolo De Mas, directeur van het Marokko Instituut, denkt dat Alhassan Aacuk interessant is omdat hij informatie kan verschaffen over Behind Bars. Aacuk vertelt hierover uitvoerig te zijn ondervraagd.

Geen toegang
    Ondertussen ontkennen de Marokkaanse autoriteiten de aanhouding van een Nederlander van Marokkaanse afkomst. Daardoor heeft de Nederlandse Ambassade geen toegang tot Aacuk en kan er geen consulaire bijstand worden verleend.

Het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse zaken spant zich in om met behulp van documenten te bewijzen dat de man over de Nederlandse nationaliteit beschikt.

Islamitisch extremisme
    Marokko is sinds de aanslagen in Cassablanca (2003) en Marrakech (2011) zeer alert op islamitisch extremisme. Volgens Human Rights Watch zijn er sinds de eerste aanslagen grote aantallen mensen gearresteerd op verdenking van radicalisering of terrorisme. Velen zijn volgens de mensenrechtenorganisatie veroordeeld na een oneerlijk proces.

Bron.

Opnieuw tien jongeren uit Vilvoorde naar SyriŽ

Het lukt de Belgen maar niet om de uittocht naar BelgiŽ te stoppen. Vlak voor het einde van de zomervakantie zijn er wederom tien moslimjongeren uit Vilvoorde vertrokken naar SyriŽ. De burgemeester, Hans Bonte, zegt dat er zelfs vijf minderjarigen tussen zitten. Van vijftien anderen, die al een paar dagen niet meer thuisgekomen zijn, wordt vermoed dat ze eveneens onderweg zijn naar de strijd of op het punt staan om te vertrekken.

Lokale Marokkanen meldden het vertrek bij de burgemeester. Hoeveel er precies zijn vertrokken is nog onzeker. ”Pas op 2 september zullen we echt de balans kunnen opmaken. De kans is groot dat er heel wat banken leeg blijven”, aldus de burgemeester. Naar schatting zijn er al zo’n 200 Belgische jongeren in SyriŽ om te vechten tegen het regime van Assad.

Bron: Dewarereligie.nl

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Bladwijzers

Bladwijzers