Results 1 to 2 of 2

Thread: Appelboom vergeving

Default Appelboom vergeving

Er was eens heel lang geleden een man die bekend stond als een aardige en rustig persoon. Op een dag verliet deze man zijn huis op weg naar een bekende die zo’n 30 kilometer van zijn dorp woont. Hij liep en liep……totdat hij bij een dorpje aankwam waar een appelboom zijn hoofd op hol deed slaan. Hij had zo’n honger…hij had tenslotte een halve dag gelopen, hij had zo’n honger.De appelboom wist hem te verleiden, hij klom de boom in en plukte een appel. Na deze gegeten te hebben begon hij na te denken. Wat heb ik gedaan…ik heb gezondigd, ik heb gestolen, ik heb andermans bezit gegeten. Hij had zo’n spijt en kon de spijt niet meer verdragen, hij kon zijn reis niet meer voltooien, voordat hij vergevenis zou krijgen van de eigenaar van de appelboom.
    Hij besloot de eigenaar van de appelboom te zoeken, in de verte zag hij een moskee,dit was de plaatselijke moskee, iedereen kende elkaar en hij dacht zo sneller succes te boeken. Eenmaal daar aangekomen vroeg hij aan de mensen of zij wisten van wie die appelboom was. Hij kreeg meteen antwoord op zijn vraag, de boom behoorde toe aan een oude man die niet ver van de appelboom een huisje had.

Nu hij wist van wie de appelboom was, was de volgende stap vergevenis vragen. Hij had nog steeds het schuldgevoel, en hij moest het kwijtraken. Hij liep naar het klein armoedig huisje dat gemaakt was van klei en zink. Hij klopte aan en een oud man deed de deur open. Salaam ou aleikum zij de oude man, ou aleikumu a salaam antwoordde de man. Wat kan ik voor je doen? vroeg de oude man. Hij antwoordde en zei: ik kom mijn schuld bekennen en om vergevenis vragen. Wat heb je gedaan, dan? Vroeg de oude man. Ik heb een appel uit je appelboom gegeten zei hij.

Hoe kan je mij voor mijn daad vergeven. De oude man antwoordde: ik ben oud en kan niet meer op het land werken, ik heb een stukje land 5 kilometer hier vandaan, werk op mijn land en ik zal je vergeven. Als ik dit moet doen om van jou vergevenis te krijgen, dan doe ik dat, antwoordde de man. Zo gezegd zo gedaan. Acht lange jaren waren voorbij….en de oude man was de oude niet meer, hij begon sterk achteruit te gaan in zijn gezondheid. Op een normale dag klopte de man, na 10 uur op het land te hebben gewerkt, aan de deur van de oude man. De oude man deed de deur open, en nodigde hem naar binnen, marhaba.
    De man liep naar binnen en nam plaats op een klein zelfgemaakte stoel. Hij vroeg de oude man hoelang hij nog op het land moest werken, voordat hij vergeven zou worden. De oude man antwoordde: ik vergeef je als je met mijn dochter trouwt. De man antwoordde: als dit de enige manier is om vergevenis van jou te krijgen dan trouw ik met je dochter. Maar…..wacht er is nog iets mijn dochter is blind, stom, doof en kan niet lopen, zei de oude man. De man zei als het echt moet, als ik hierdoor van jou vergevenis krijg dan trouw ik met haar.

Alles was geregeld de oude man nodigde hem bij hem thuis uit, en ze zaten aan tafel. De oude man zei: dit is mijn dochter met wie je gaat trouwen.Waarop de man antwoordde, hoe kan dit jou dochter zijn als ze gewoon kan zien, want ze kijkt recht in je ogen. Als ze gewoon kan horen want ze reageerde toen je haar net riep. Als ze gewoon kan praten want ze gaf jou antwoordt. Als ze gewoon kan lopen want ik zie haar nu lopen. Was jou dochter niet doof, blind, stom en kon ze niet lopen?
    De man antwoordde hierop: Ja,…..mijn dochter is blind, want zij ziet alleen wat goed is, hetgeen wat slecht is ziet zij niet, mijn dochter hoort niets, want ze hoort alleen wat goed is, hetgeen wat slecht is hoort zij niet. Mijn dochter is stom, want ze praat alleen over goede dingen, hetgeen wat slecht is praat zij niet. Mijn dochter kan niet lopen, want ze loopt van huis naar de moskee en van de moskee naar huis..……verder loopt zij niet.

mooi!

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Bladwijzers

Bladwijzers