Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 26

Thread: Ik heb een vraagje omtrent bekering

Question Ik heb een vraagje omtrent bekering

Hallo,

Ik heb een vraagje. Stel ik besluit mij te gaan bekeren tot de Islam, Ben ik dan als man verplicht een baard te laten groeien?
    En wat zijn er nog meer zaken bijvoorbeeld qua kleding? Moet ik mijn muziek volledig in de ban doen?

Dank voor het lezen en voor het eventuele antwoord.

als jij gelooft dat Allah de enige god is en de Muhammed vrede zij met hem zijn profeet is dan ben je een moslim. Het begint vanuit het hart. de islam moet je zo accepteren. alles wat je ervoor hebt gedaan (zondes) zal je in sha allah worden vergeven en je start een nieuw leven.

je moet niets gelijk. ik luister met spijt ook nog naar muziek etc. kijk maar om je heen, geboren moslims zondigen elke dag. begin met de basis. begin met bidden en te lezen

alles moet je stapje voor stapje doen

denk je erover om moslim te worden?

always112's Avatar

Zie reactie van IMO... Baard laten staan is Soenah maar is niet verplicht
    Een dichter zei:
    "Net alsof het kloppen van het hart tegen de persoon zegt: ,,Waarlijk het leven bestaat slechts uit minuten en seconden. Zorg er dus voor dat je voor jouw ziel bekendheid werft voordat je sterft. Want bekendheid onder de mensen (na jou dood) is als een tweede leven.

Ok Dank voor de reacties. Nou misschien wel, ik vind de religie wel steeds interessanter (dank u meneer wilders)
    Maar IMO als je zegt met spijt naar muziek te luisteren waarom doe je het dan, Als ik dat mag vragen :)

Quote Originally Posted by Kaaskop1981 View Post
    Ok Dank voor de reacties. Nou misschien wel, ik vind de religie wel steeds interessanter (dank u meneer wilders)
    Maar IMO als je zegt met spijt naar muziek te luisteren waarom doe je het dan, Als ik dat mag vragen :)
    het is een soort verslaving waar ik maar niet van af kom. soms zit ik achter mijn laptop te werken en hoe zwak het ook klinkt, ik vind het te stil dus zet ik een muziekje op. Ik kan ook de koran opzetten natuurlijk maar op de een of andere manier houdt iets mij tegen. ze zeggen dat de shaytaan, de duivel dat met je doet. maar bij mij is het zo dat als ik aan het werk ben bv ik constant omringd wordt door muziek en ook als ik het een tijdje niet luister en ik hoor een nieuw nummer dan moet ik er gewoon naar luisteren. ik probeer wel steeds te minderen en het lukt ook wel aardig maar 100% ervan af gaat nog niet.

mag ik je wat zeggen, hoe jij praat over de islam en hoe jij reageert op de topics getuigt echt van veel respect naar ons toe. dat waardeer ik echt enorm. wij kunnen niemand dwingen natuurlijk om moslim te worden want het moet vanuit je hart komen en je moet erin geloven maar wat je keus ook zal zijn, heb er respect voor.

Quote Originally Posted by IMO View Post
    het is een soort verslaving waar ik maar niet van af kom. soms zit ik achter mijn laptop te werken en hoe zwak het ook klinkt, ik vind het te stil dus zet ik een muziekje op. Ik kan ook de koran opzetten natuurlijk maar op de een of andere manier houdt iets mij tegen. ze zeggen dat de shaytaan, de duivel dat met je doet. maar bij mij is het zo dat als ik aan het werk ben bv ik constant omringd wordt door muziek en ook als ik het een tijdje niet luister en ik hoor een nieuw nummer dan moet ik er gewoon naar luisteren. ik probeer wel steeds te minderen en het lukt ook wel aardig maar 100% ervan af gaat nog niet.

mag ik je wat zeggen, hoe jij praat over de islam en hoe jij reageert op de topics getuigt echt van veel respect naar ons toe. dat waardeer ik echt enorm. wij kunnen niemand dwingen natuurlijk om moslim te worden want het moet vanuit je hart komen en je moet erin geloven maar wat je keus ook zal zijn, heb er respect voor.
    Dank ik ben respectvol naar een ieder. En inderdaad je kan niemand iets dwingen want dat leidt alleen maar tot verkeerde keuzes en daar wordt niemand beter van.

Maar wat ik me afvraag h ik hoorde wel eens muziek van Maher Zain en nu zag ik dat hij Albums heeft uitgebracht waarvan een met muziek instrumenten en de ander is zonder. Is daar een verschil tussen? Mag bijvoorbeeld de versie zonder instrumenten wel of is dat ook niet toegestaan? Ik vind zelf het nummer "Thank you Allah" erg mooi terwijl ik zelf juist vanaf ik denk mijn 13 juist van Hardcore hou (Sorry niet echt geliefd maar ja)

always112's Avatar

Sommige zeggen dat muziek in de Islam niet toegestaan is en andere zeggen dat wanneer je muziek gebruikt om dichtbij Allah te komen en de goede boodschap overbrengt zoals Maher Zain en Sami Yusuf het wel toegestaan is. Ik raad je aan om de bekeringsverhaal van Yusuf Islam (voorheen een grote artiest Cat Stevens) te bekijken. Wellicht heb je er wat aan
    Een dichter zei:
    "Net alsof het kloppen van het hart tegen de persoon zegt: ,,Waarlijk het leven bestaat slechts uit minuten en seconden. Zorg er dus voor dat je voor jouw ziel bekendheid werft voordat je sterft. Want bekendheid onder de mensen (na jou dood) is als een tweede leven.

Zal ik zeker bekijken. Ik vond ook het verhaal van ex pvv'er Arnaud van Doorn interessant.

En bedankt voor de tip omtrent Sami Yusuf. Overigens had ik ook een keer een nummer van Ahmed Bukhatir gehoord namelijk "Al Quran" kreeg een rustig gevoel erdoor

Al qawlu, qawlu sawaarim. Umm_Imran's Avatar

Quote Originally Posted by always112 View Post
    Zie reactie van IMO... Baard laten staan is Soenah maar is niet verplicht
    Niet waar. Baard is verplicht.

Dat het scheren van de baard haram is blijkt uit deze argumenten:

1. Ongehoorzaamheid tegenover Allah

De Profeet صلى الله عليه و سلم had er een afkeer van om te kijken naar twee boodschappers van de Jemenitische heerser die was aangesteld door de Perziche Shah Chosroes en hem kwamen berichten (vanwege hun verschijning, namelijk geschoren baarden en lange snorren) en hij zei: “O wee jullie! Wie heeft jullie opgedragen om dit te doen?” Zij zeiden: “Onze heer! (zij refereerden daarmee naar Chosroes)”. De Profeet صلى الله عليه و سلم zei toen:

“Wat betreft mijn Heer (Allah), verheven en gezegend is Hij. Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten en mijn snor bij te knippen.”

(Hasan verklaard door al-Albaani)

2. Ongehoorzaamheid tegenover de Profeet صلى الله عليه و سلم

In vele ahadith heeft de Boodschapper van Allah صلى الله عليه و سلم de moslimmannen bevolen om hun baarden met rust te laten. De boodschap is allemaal hetzelfde:

“Knipt de snorren bij en laat de baarden (met rust) (of groeien)!”

(al-Boekhaari en Moeslim)

3. Afwijking van het uiterlijk van de Profeet صلى الله عليه و سلم en de sahaba en salaf as-saliheen

Het is overgeleverd door Moeslim op Jaabir ra dat de Profeet صلى الله عليه و سلم een lange baard droeg. Andere overleveringen zeggen “Een dikke baard” en anderen “Een dicht begroeide baard.” En de betekenis van al deze overleveringen is hetzelfde. De moslim dient er naar te streven om het voorbeeld van de Boodschapper van Allah صلى الله عليه و سلم te volgen. De Profeet صلى الله عليه و سلم is de beste der schepping. Aan hem is het Paradijs in alle zekerheid beloofd, hij is het licht van al hetgeen op aarde heeft rondgelopen. Het minste wat we kunnen doen is ons best om zijn voorbeeld en zijn daden, woorden en leiding zo goed mogelijk te volgen. Allah سبحانه و تعالى zegt in de Koran wat als volgt vertaald kan worden:

“Voorzeker, jullie hebben in de Boodschapper van Allah een goed voorbeeld (dat jullie kunnen volgen).”

(Soerat al-Ahzaab: 21)

En de Profeet صلى الله عليه و سلم zei: “Waarlijk, de beste leiding is de Leiding van Mohammed.”

(Moeslim)

4. Imitatie van de Moeshrikoen (veelgodenaanbidders)

Dit komt duidelijk naar voren uit vele overleveringen van de Profeet صلى الله عليه و سلم. De Profeet صلى الله عليه و سلم zei: “Knipt de snorren bij en laat de baarden groeien (‘Ifaa’ al-Lahya). Onderscheidt jullie zelf van de Magirs (volgelingen van een godsdienst die vroeger in Perzi werd beleden).”

(Moeslim)

In een andere overlevering van Ibn ‘Omar رضي الله عنه zegt de Profeet صلى الله عليه و سلم: “Doe het tegengestelde van de veelgodenaanbidders en laat jullie baarden staan (Tauwfier al-Lehya) en knip jullie snorren kort.”

En er zijn nog andere hadieth in deze betekenis. ‘Ifaa al-Lehyaa betekent: Het (de baard) behouden zoals het is. Tauwfier al-Lehyaa betekent: Het als een geheel laten zonder het te scheren, epileren of er iets van af te knippen. Imam Ibn Hazm heeft gerapporteerd dat er een consensus (Idjmaa’ah) is over dat het kort knippen van de snor en laten groeien van de baard verplicht is. Hij argumenteerde hierbij met een aantal ahadieth waaronder ook de voorgaande hadieth van Ibn ‘Omar رضي الله عنه en ook de hadieth van Zeed ibn Arqam رضي الله عنه waarin de Profeet صلى الله عليه و سلم zegt: “Wie zijn snor niet kort knipt hoort niet bij ons!”. Al-Tirmidhie verklaarde hem Sahieh. In (het boek genaamd) al-Foer’oe staat er en dit is de tekst bij onze metgezellen (i.e. de Hanbalies): ‘Dit betekent dat het verboden is.’

Shaykhoel-Islaam ibn Taymiyyah رحمة الله عليه heeft gezegd: “Het Boek, de Soennah en al-Idjmaa’ah duiden erop dat we verplicht zijn om de Kuffaar tegen te gaan en we over het algemeen verboden zijn om hen te imiteren. Want, uiterlijke imitatie van hen is de reden tot imitatie van hun verboden manieren en handelingen. Beter gezegd, dit leidt tot imitatie van hen in overtuiging!”. Imitatie (in het uiterlijk) laat dus innerlijke liefde en vriendschap na. Zoals innerlijke liefde ook imitatie op het uiterlijk nalaat.

De Boodschapper van Allah صلى الله عليه و سلم zei: “Wie een volk imiteert, hij behoort tot hen.”

(Aboe Daawoed)

5. Imitatie van vrouwen

De baard maakt een duidelijk onderscheid tussen mannen en vrouwen. Het glad scheren van de baard doet dit onderscheid verdwijnen en het behoort dan ook tot het imiteren van vrouwen omdat vrouwen geen baard bezitten. De Boodschapper van Allah صلى الله عليه و سلم zei: “Moge Allah de mannen vervloeken die vrouwen imiteren en moge Allah de vrouwen vervloeken die mannen imiteren.”

(al-Boekhaari)

6. Strijdigheid met de Fitrah (natuurlijke aanleg van de mens)

‘A’ishah (moge Allah tevreden zijn over haar) overlevert dat de Profeet صلى الله عليه و سلم zei: Tien (zaken) behoren tot de Fitrah; het bijknippen van de snor, het (met rust) laten van de baard…”

(Moeslim)

De Fitrah van vele moslims tegenwoordig is zo misvormd dat zij een gladgeschoren man beter en deftiger vinden dan een man met baard. Dit is nu juist precies tegenstrijdig met datgene wat de Profeet صلى الله عليه و سلم in de bovenstaande overleveringen zegt. Uiteraard dient de baard wel verzorgd en proper te zijn, ook dit was de sunnah van de Profeet صلى الله عليه و سلم. Het komt er op neer dat men de snor knipt of trimt en de baard laat groeien/staan.

Alle Oelamaa’ van de Salaf-us-Saalih (de oprechte voorgangers), waaronder ook de vier Imaams van de madhahib (Aboe Haniefah, Maaliek, Shaafi’ie en Ahmad رضي الله عنهم), zijn het er allen over eens dat het scheren van de baard haraam is. Zij beschouwden degene die zijn baard scheerde als een verwijfde man en velen van hen accepteerden hen niet als getuige en stonden hen ook niet toe om voor te gaan in het gebed.

‘Omar ibn al-Chattaab رضي الله عنه weigerde de getuigenis te accepteren van diegene die zijn baard epileerde.

Imam Ibn ‘Abdoel-Bar رحمة الله عليه zegt in ‘at-Tamhied’ (commentaar op Moewatta Maalik): “Het is Haraam (verboden) om de baard af te scheren. En niemand behalve verwijfde mannen scheren hun baarden af!” Hij bedoelt hier de mannen die op vrouwen (willen) lijken.

Gebaseerd op Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 5/133

Gebaseerd op wat shaykh Muhammad Saalih al-Munajjid حفظه الله over dit onderwerp nuanceert in een soortgelijke fatwa moet wel vermeld worden:

Indien men een noodzaak ervaart, zoals een gedwongenheid bij werk, dient men alle mogelijkheden te overlopen en te proberen om de baard te kunnen behouden, zoveel voor hem mogelijk is. Ander werk zoeken (zelfs al houdt dit in naar een ander land te moeten verhuizen), maskertje dragen, zelf een job of project opzetten… Enkel en alleen als er geen enkele oplossing is en het werkelijk noodzakelijk is, dan breekt nood wet en heeft men de mogelijkheid om wijzigingen aan de baard te brengen zonder dat er zonde op hem rust in shaa’ Allah. Dit enkel in gevallen van noodzaak. Wanneer knippen een oplossing biedt is scheren nog steeds haram.

Allah سبحانه و تعالى zegt in de Qur’an:

“En voor hem die Allah vreest, zal Hij een uitweg bereiden.

En Hij zal hem onderhouden vanwaar gij het niet verwacht. En voor hem, die zijn vertrouwen in Allah stelt, is Allah toereikend.”

(Soerat al-Talaaq 65:2-3)

En deze:

In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. Moge Allah’s vrede en zegeningen met Zijn boodschapper, diens huishouden en metgezellen zijn tot de Dag des Oordeels. De beste toespraak is het boek van Allah en de beste Leiding is de Leiding van Mohammad [صلى الله عليه وسلم] en de slechtste zaken zijn de innovaties en elke innovatie is een misleiding.

Definitie:

De baard [Arabisch: Lahya] wordt in de Arabische boeken beschreven als het haar dat groeit op de wangen en de kaken. Met inbegrip van het haar van de snor, de haargroei onder de benedenlip, het haar op de kin, en het haar dat groeit aan de onderkant van de kaken.

Het Islamitische standpunt:

Het laten groeien van de baard is Waadjib [een vereiste] voor alle mannen. Dit wordt ondersteund in de Soenna. Het is de eensgezinde mening van de Geleerden in de Islam dat men niet misleidt mag worden met deze Soenna, door de schaamteloze ongehoorzaamheid van vele Geleerden van deze tijd. Zij proberen enige Fatwa’s te geven die hetgeen ondersteunen wat zij doen. Op deze manier proberen zij alleen maar dat mensen hen op een verkeerde manier gaan volgen zoals de profeet صلى الله عليه وسلم zei: “En wie ook maar een goede Soenna begint zal zijn beloning hiervoor krijgen, en een gelijksoortige beloning voor al diegenen die hem hierin volgen. Terwijl diegene die met een slechte Soenna begint, er zijn last voor zal krijgen en een zelfde last voor al diegenen die hem hierin volgen.” [Sahih Moeslim]

Bewijzen van de Soenna:

1.Het afscheren van de baard gaat gepaard met ongehoorzaamheid aan Allah سبحانه وتعالى.

Er is overgeleverd dat de heerser van Jemen, aangewezen door Kisra [titel van de Perzische keizer], twee mannen naar de profeet صلى الله عليه وسلم stuurde om met hem te vergaderen. Toen zijn in het bijzijn van de profeet صلى الله عليه وسلم waren, merkte hij op dat zij hun baarden hadden afgeschoren en hun snor hadden laten groeien. Hij haatte het naar hen te kijken wegens hun schaamteloze vertoning en zei: “Wee u, wie heeft jullie gezegd dat te doen?” Zij antwoordden: “Onze heer.” [zij bedoelden Kisra]. De profeet zei toen: “Wat mijn heer betreft, Moge Hij Heilig en Verheerlijkt zijn, Hij beval mij alleen mijn baard te laten staan en mijn snor kort te knippen.” [Ibn Jareer At-Tabari deze hadith is sahih verklaard door Sheikh Al-Albaani]

2. Het afscheren van de bard gaat gepaard met ongehoorzaamheid aan de profeet [صلى الله عليه وسلم].

De profeet صلى الله عليه وسلم heeft ons in verschillende aHadith opgedragen, daarbij verschillende werkwoorden gebruikend, de baard te laten staan, welke allen dezelfde betekenis hebben zoals de volgende: “Knip de snor bij en behoud de baard..” [Sahih Al-Boekhari en Moeslim]. Gehoorzaamheid aan de profeet صلى الله عليه وسلم staat hier gelijk aan gehoorzaamheid aan Allah سبحانه وتعالى die heeft gezegd: “Wie de boodschapper gehoorzaamd, gehoorzaamd inderdaad Allah, en wie zich afkeert- tot hen hebben wij u niet als bewaker gezonden.” [Soerat An-Nisa: 80]

3.Het afscheren van de baard gaat gepaard met het afkeren van de verschijning en leiding van de profeet صلى الله عليه وسلم .

Er is authentiek overgeleverd dat de profeet صلى الله عليه وسلم gewoonlijk een dikke baard had. [Sahih Moeslim].

Allah سبحانه وتعالى zei: “Voorwaar, gij hebt in de profeet van Allah een prachtig voorbeeld voor ieder die Allah en de Laatste Dag vreest, en die Allah vaak herdenkt…” [Soerat Al-Ahzaab: 21]

En de profeet صلى الله عليه وسلم zei: “Waarlijk, de beste leiding is Mohammed’s leiding.” [Sahih Moeslim]

4.Het afscheren van de baard gaat gepaard met het afkeren van de weg der gelovigen.

Het is bekend dat alle profeten en de Sahaba [metgezellen] en de vrome mensen van deze Islamitische Oemma hun baarden lieten groeien. Er is nooit aan ons overgeleverd dat n van hen hun baard scheerde. Dus dit is hun weg, en Allah سبحانه وتعالى zegt: “En hij, die zich tegen de boodschapper verzet nadat diens leiding hem duidelijk is geworden en die een andere weg dan die der gelovigen volgt, Wij zullen hem in de Hel werpen. Dit is een kwade bestemming..” [Soerat An-Nisa: 115]

5.Het afscheren van de baard gaat gepaard met volgen van de Kufar.

Dit is aangetoond in verschillende aHadith van de profeet صلى الله عليه وسلم, bijvoorbeeld: “Knip je snor en laat je baard groeien. Wees anders dan de Magirs..” [Sahih Moeslim]. “Knip je snor en laat je baard met rust. Wees anders dan de mensen van het geschrift.” [Sahih Moeslim]. “Wees anders dan de Mushrikeen [afgodendienaren]; knip je snor en laat je baard met rust.” [Sahih Moeslim].

Wij zijn bevolen anders te zijn, en ons zoveel mogelijk te onderscheiden van de Koefar. Allah سبحانه وتعالى zegt: “Volg de begeerten der onwetenden [van islam] niet…” [Soerat Al-Djaasjiah: 18].

En de profeet صلى الله عليه وسلم zei: “Wie ook maar een volk imiteert is een van hen.” [Sunan Aboe Dawoed]

6.Het afscheren van de baard gaat gepaard met het veranderen wat Allah سبحانه وتعالى heeft geschapen zonder Zijn toestemming.

In de hadith van Boekhari en Moeslim heeft de profeet صلى الله عليه وسلم verklaart dat de vrouwen die veranderen wat Allah سبحانه وتعالى heeft geschapen, zoals het verwijderen van haar van hun gezicht of het vijlen van hun tanden [dit deden de vrouwen van vroeger als teken van schoonheid], of het tatoeren van hun lichamen, en op zo’n manier hun verschijning proberen te verbeteren, vervloekt zijn door Allah سبحانه وتعالى. De Hadith vermelde vrouwen in het bijzonder omdat zij zichzelf, veel meer dan mannen, mooier trachten te maken. Maar het is van toepassing op beide seksen omdat de reden voor het verbod belangrijk is, zoals is aangetoond door vele Geleerden. Het afscheren van de baard valt dus onder deze waarschuwing, aangezien het veel erger is dan de Nams [het verwijderen van gezichtsharen] welke wordt uitgevoerd door sommige vrouwen. Het houdt het gehoorzamen van Shaytaan in die zei: “En ik [Satan] zal hen zeker doen dwalen en ijdele begeerten in hen opwekken en ik zal hen voorzeker ophitsen en zij zullen de oren van het vee afsnijden en ik zal hen voorzeker aansporen en zij zullen Allah’s schepping bederven…” [Soerat An-Nisa: 119]

7.Het afscheren van de baard gaat gepaard met imiteren van vrouwen.

Omdat de baard een groot onderscheid in uiterlijk is tussen de man en de vrouw, en omdat het afscheren dit onderscheid weg neemt zei de profeet صلى الله عليه وسلم: “Moge Allah die mannen vervloeken die de vrouwen imiteren, en moge Hij de vrouwen vervloeken die mannen imiteren.” [Sahih Al-Boekhari]

8.Het afscheren van de baard spreekt de pure Fitrah [oorspronkelijke natuur] tegen.

De profeet صلى الله عليه وسلم noemde 10 kwaliteiten als aanwijzing van een goede, schone aard [Moslim]. Twee van deze kwaliteiten zijn het afknippen van de snor en het laten groeien van de baard. De profeet صلى الله عليه وسلم vertelt ons ook dat ieder kind wordt geboren met een schone, pure Fitra, welk later bevlekt wordt door de invloed van de omgeving en zijn opvoeding. [Boekhari en Moeslim]. Dit is wat er helaas is gebeurd met vele moslims. Zij schijnen een glad geschoren man knapper en mannelijker te vinden dan iemand met een baard. Dit is precies het tegenovergestelde van wat de profeet صلى الله عليه وسلم in de laatste Hadith verklaarde. Allah سبحانه وتعالى zegt: “Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de ware godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. De schepping van Allah kent geen verandering.” [Soerat Ar-Roem: 30]

Wat zeggen de ‘Ullama en a-Immah [Geleerden en Imams] over de baard:

Alle ‘Ullama van as-Salaf as-Saleeh [Vrome, Rechtschapen Voorgangers] met inbegrip van de 4 a-Immah van Fiqh [Imam Ahmad ibn Hanbal, Imam Malik, Imam ash-Shafi'ee en Imam Abu Haniefa] zijn het er over eens dat het afscheren van de baard HARAAM [verboden] is. Zij beschouwen scheren als een ongeoorloofde schending zoals overgeleverd door ‘Omar ibn Abdul-Aziz رحمه الله. Zij waren gewend de man die zijn baard afscheerde als verwijfd te beschouwen. Velen van hen accepteerden noch zijn getuigenis, noch stonden zij hem toe de gebeden te leiden. De Ullama zeggen naar aanleiding van de aHadith over de baard het volgende: “Laat de baard groeien, en het is niet toegestaan om de baard te knippen…”

Quote Originally Posted by always112 View Post
    Sommige zeggen dat muziek in de Islam niet toegestaan is en andere zeggen dat wanneer je muziek gebruikt om dichtbij Allah te komen en de goede boodschap overbrengt zoals Maher Zain en Sami Yusuf het wel toegestaan is. Ik raad je aan om de bekeringsverhaal van Yusuf Islam (voorheen een grote artiest Cat Stevens) te bekijken. Wellicht heb je er wat aan
    Soefies.
    Muziek is haram verklaard door alle wetsscholen. Het enige wat zou mogen aan anasheed is anasheed met daff (voor vrouwen) en iets waar geen muziek(instrumenten) in zitten.
    Misschien heb je hier wat aan: Islamkennis.com - Zijn anasheed toegestaan?.

Dank Umm_Imran vandaar dat bijvoorbeeld Maher Zin albums heeft met en zonder instrumenten?

En dank voor de uitleg omtrent het hebben van een baard

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Bladwijzers

Bladwijzers