Results 1 to 10 of 10

Thread: Treinvervoer in Marokko

Default Treinvervoer in Marokko

Het treinvervoer in Marokko vindt plaats op een aantal hoofdlijnen die samen het treinnet vormen van Marokko. Eén lijn loopt min of meer noord-zuid langs de Atlantische kust vanaf kenitra tot aan Casablanca en vanaf daar meer landinwaarts naar eindpunt Marrakesh. Ten noorden van kenitra loopt de lijn meer landinwaarts via kenitra waar de lijn zich splitst: één tak gaat noordwaarts naar Tanger en de andere tak is de oost-westlink tot aan Oujda.

Het net wordt geëxploiteerd door de nationale spoorwegmaatschappij van Marokko, het Office National des Chemins de Fer (ONCF).

De belangrijkste verbindingen op het hoofdnet zijn:

Startpunt Eindpunt via em. reistijd[1] aantal dagelijkse verbindingen[1]
    Casablanca Fez - 3:20 uur 18 x daags
    Casablanca Tanger - 4:45 uur 8 x daags
    Casablanca Oujda direct of via Fez 10:00 uur 3 x daags waarvan 1 nachtelijke hotel-trein
    Fez Oujda 3x vanuit Casablanca en 1x vanuit Tanger 10:00 uur 4 x daags waarvan 1 nachtelijke hotel-trein
    Casablanca Nador 1x direct, 3x overstap in Fez waarvan 2 met overstap in Taourirt
    en 1 met alleen overstap in Taoritit 8:30 tot
    10:00 uur 5 x daags >waarvan 2 's nachts
    Fez Nador 2 rechtstreeks, 3 met overstap Taorirt 6:00 uur 5 x daags waarvan 3 's nachts
    1x direct, 1x via Taorirt en 1x via Taorirt met hoteltrein tot daar
    Marrakesh Fez - 7:10 uur 8 x daags
    Marrakesh Tanger Casablanca Voyageurs 9:30 uur 6 x daags waarvan 1 directe nachttrein
    Tanger Oujda overdag direct
    's nachts via kenitra 10:20 uur (dag)
    10:35 uur (nacht) 2 x daags waarvan 1 's nachts
    Nador Taourirt 3 x door naar Fez, 1 x tot Taorirt 1:42 uur 4 x daags
    Casablanca Oued Zem - 3:00 uur 1 x daags

In de zomermaanden en vlak voor feestdagen rijden altijd extra treinen.
    ~~~~ Imam Malik, rahimahoeAllaah, heeft gezegd: “Als ik ooit in mijn leven zou roddelen, dan zou ik roddelen over mijn ouders. Zij hebben meer recht op (de beloning die van mij naar hun wordt toegeschreven wegens mijn roddel).” ~~~~

Treinen/ treinsoorten in Marokko

Er zijn verschillende soorten treinen: getrokken rijtuigen met als tractie een elektrische of diesel-locomotief en treinstellen met eigen aandrijving.

De getrokken treinen die op de lange trajecten op het hoofdnet rijden (vanad Marrakesh via Casablanca naar Nador en Oujda bijvoorbeeld) bestaan voor een groot deel uit rijtuigen met kleine afgescheiden compartimenten. In de tweede klas is elk compartiment voorzien van 2 tegenover elkaar geplaatste banken welke ontworpen zijn voor 4 reizigers per bank. In elk compartiment kunnen dus 8 personen zitten. Elk compartiment is afgesloten van de verbindingsgang met een schuifdeur en ramen. De compartimenten zelf zijn voorzien van airconditioning, een eigen centrale lamp en een regelaar voor de airco en volume van de intercom. Met name in de nachttreinen zullen reizigers in een bepaald compartiment op tussenliggende stations de gordijnen naar de gang dichthouden, en het licht uitdoen in de hoop dat mensen het compartiment voorbijlopen zodat de reeds aanwezige reizigers meer zitruimte hebben of zelfs kunnen liggen.

De eerste klas compartimenten zijn exact even groot, maar hier is de bank bekleed met stof (in plaats van kunstleer) en met wegklapbare armsteunen verdeeld in 3 zitplaatsen. Elke zitplaats is voorzien van een eigen leeslampje. Alle 1e klas reizigers hebben een gereserveerde toegewezen zitplaats. Ook deze compartimenten hebben elk een uitschakelbare hoofdlamp, regelbare airconditioning en volumeknop voor de intercom. Zowel de gordijnen naar de verbindings-gang als voor de buitenramen zijn van zware stof zodat ook overdag het zonlicht buiten gehouden kan worden.

Nachttreinen

Speciale nachttreinen rijden op drie routes: Marrakesh-Tanger en Casablanca-Oujda/Nador vv. Daarnaast zijn er van/naar Nador twee nachttreinen: een vanuit Casablanca en een vanuit Tanger (met overstap in Fez).
    Onafhankelijk van de route en je vertrek- dan wel aankomststation betaal je een vaste prijs voor een ligplaats[2] ..
    Prijzen van slaapplaatsen in Marokkaanse treinen[2]
    Type plaatsen per
    compartiment Prijs per vowassenne Prijs per meereizend
    kind tot 12 jaar
    Bed 1 Dh. 600 Dh. 490
    Bed 2 Dh. 460 Dh. 340
    Couchette 4 Dh. 350 Dh. 280

Op het traject Marrajesh-Tanger zijn alleen couchettes beschikbaar. Op de hoteltrein naar Oujda zijn normaliter zowel de couchettes (4 persoons) als de slaaprijtuigen (1 en 2 persoons) beschikbaar. Op het traject van/naar Nador zijn over het algemeen alleen de 2 persoons slaaprijtuigen beschikbaar maar dit kan naar aanleiding van vraag en beschikbaarheid wijzigen.

Nachttrein Marrakesh-Tanger

Dagelijks is er één nachttrein Marrakesh-Tanger en één in de andere richting welke naast de normale 1e en 2e klas zit-rijtuigen ook speciale slaaprijtuigen beschikbaar zijn met 4-persoons couchette-compartimenten. Hierbij zijn per (airconditioned) compartiment 4 bedden: binnenkomend in het compartiment zijn er dwars op de rijrichting aan beide zijden van het middenstuk 2 x 2 bedden boven elkaar.

De nachttrein vanuit Marrakesh vertrekt om 21:00 met oa de volgende tussenstations: Casablanca Voyageurs (0:45), Rabat-Ville (1:57), Kentira (2:37) em Sidi-Kacem (3:33) met aankomst te Tanger om 7:25 uur.
    Vertrek Tanger 21:05, Sidi-Kacem (1:30), Kentira (2:35), Rabat (3:15), Casablanca (4:30) en aankomst Marrakesh om 08:05 uur.

Kaartjes voor deze ligplaatsen zijn, zoals hierboven genoemd, 350 Dh voor volwassenen en 280 Dh voor meereizende kinderen tot 12 jaar enkele reis[2]
    Nachttrein Casablanca-Oujda vv

De nachttrein Oujda-Casablanca heeft de volgende tijden:[2]
    vertrek Oujda: 21:00, Taorirt (22:43), Fez (3:00), Kentira (4:30), Rabat (6:15) en aankomst Casablanca-Voyageurs: 07:15 uur
    vertrek Casablanca-Voyageurs: 21:15, Rabat (22:23), Kentira (22:51), Fez (1:30), Taorirt (5:03) en aankomst in Oujda: 07:00 uur.
    Nachttrein Casablanca-Nador vv

vertrek Nador: 19:43 uur, Fez (1:00) met aankomst in Casablanca om 06:15 uur.
    vertrek Casablanca: 19:45, Fez (0:15) met aankomst in Nador om 06:00 uur.[3]

De treinen van/naar Nador beginnen/eindigen NIET in Nador Ville maar bij het station van de Haven van Nador in Beni Ansar
    Nachttrein Tanger-Nador vv

vertrek Nador: 17:43 uur, Fez (23:00) met aankomst in Tanger om 07:00
    vertrek: Tanger 21:35, Fez (2:30) met aankomst in Nador om 09:32[3]

De treinen van/naar Nador beginnen/eindigen NIET in Nador Ville maar bij het station van de Haven van Nador in Beni Ansar
    Hotel-trein

Een keer per nacht rijdt er op het traject Casablanca naar Oujda een zogenaamde hotel-trein: in een hoteltrein hebben alle passagiers een gereserveerde ligplaats. In tegenstelling tot de normale nachttrein zijn er in de hoteltrein geen 1e klas zitplaatsen of 2e klas plaatsen verkrijgbaar[2]
    Railinfrastructuur

Zoals gemeld bestaat er grofweg een noord-zuidlijn vanaf Tanger via Sidi-Kacen, Rabat, Casablanca naar Marrakesh. En oost-west vanaf Casablanca via Rabat, Meknes, Fez, Taourirt naar Oujda. Vanaf Oujda loopt nog een lijn evenwijdig aan de Algerijnse grens naar Bouaria.

Een lokale lijn takt af van de hoofdlijn in Casablanca naar de internationale luchthaven van Casablanca. Vanaf Taourirt is een spoorlijn aangelegd naar Nador en het deel door Nador is ondergronds aangelegd. De opening werd in juli 2009 verricht door de koning[4]

Het hoofdnet is geëlektrificeerd behalve de trajecten ten oosten van Fez. (Fez-Taorirt en daarna door naar Oujda of Nador)

Op het traject Tanger-Rabat-Casablanca wordt een hogesnelheidslijn gebouw
    ~~~~ Imam Malik, rahimahoeAllaah, heeft gezegd: “Als ik ooit in mijn leven zou roddelen, dan zou ik roddelen over mijn ouders. Zij hebben meer recht op (de beloning die van mij naar hun wordt toegeschreven wegens mijn roddel).” ~~~~

Hogesnelheidslijn
    Nuvola single chevron right.svg Zie ook: Hogesnelheidslijn Tanger - Casablanca

De ONCF is bezig om een deel van het netwerk high-speed te maken, vergelijkbaar met het TGV-netwerk in Frankrijk. Het traject Tanger-Casablanca zal als eerste een high-speedlink worden. Voor dit project werkt de ONCF samen met haar Franse evenknie het SNCF.[5]. Deze hogesnelheidslijn zou dan in Tanger aansluiten op de spoortunnel die onder de Straat van Gibraltar moet worden aangelegd zodat het Marokkaanse spoornet verbonden wordt met het Europese net via Spanje[6][7]

Langetermijnplannen voor de upgrade en uitbreiding van het gehele netwerk lopen tot 2030. De geplande hogesnelheidslijnen moeten de eerste in de Arabische wereld worden en uiteindelijk zouden de treinen met ruim 300 km/u over het gehele netwerk rijden.[8] en via de link met Spanje het Europese en Afrikaanse spoorwegnet met elkaar verbinden.

Ten zuiden van Marrakesh is uitbreiding in studie via Guelmim naar al-Ajoen en dan eventueel aansluiten op het netwerk van buurlanden.
    Meer info: http://forums.zoubida.nl/showthread.php?t=6028

Tanger - Tétouan (spoorlijn in aanleg)

Marokko werkt aan treinverbinding tussen Marrakech en Laayoune

De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF werkt aan een gigantisch spoorwegproject tussen de zuid-Marokkaanse steden Marrakech en
    Laayoune, via Agadir<In een nabije toekomst zal ONCF-baas Rabii Khlie de details van dit project aan de media voorstellen.Ruim 30 miljard dirham zal nodig zijn om de nieuwe treinverbinding waar te maken, aldus Rabii Khlie. ONCF haalde volgens dezelfde bron een omzet van 3,8 miljard dirham in 2013, 4% meer dan een jaar eerder.Marokko werkt ook aan een nieuwe HSL-spoorverbinding tussen Tanger en Casablanca. De aanleg van het spoor startte in 2010 en is tot 70% afgewerkt. ONCF plant op termijn de bouw van ruim 1500 km spoor gewijd aan de Marokkaanse HSL
    Last edited by nerd; 23-03-2014 at 02:24.

Vanaf 2015 met TGV van Casablanca naar Agadir in 02u30

Marokko heeft in 2002 een haalbaarheidsstudie over een Marokkaans TGV-netwerk aan het Franse Systra uitbesteed. De resultaten wijzen uit dat een hogesnelheidsnet in Marokko best rendabel kan zijn, zeker op de lange afstand (> 300km).

Het Marokkaanse ONCF denkt eraan om Casablanca per hogesnelheidslijn met Agadir te verbinden tegen 2015. Per HSL zou men van Casablanca naar Agadir er dan nog maar 02u30 overdoen , in plaats van de minimum gebruikelijke 08u per openbaar vervoer vandaag.

In eerste instantie zou men over 5 jaar de huidige enkele spoor tussen Casablanca en Marrakech verdubbelen zodat de TGV er tegen 200km/u over kan razen. Vanaf Marrakech zou de TGV dan geheel over een eigen bedding razen. Het tracé zou dan vanuit Marrakech naar Essaouira komen te liggen, waarna het de Atlantische kust volgt tot aan Agadir. Dit zou dan tegen 2015 in gebruik genomen moeten worden. Tussen Marrakech en Agadir zou de TGV du Maghreb tegen 300km/u moeten razen. Deze TGV zou dan door de Franse groep Alstom ontworpen moeten worden. Ze hebben al eerder de huidige Franse TGV ontworpen.

De kostprijs bedraagt 22 miljard Dirham (+/- 2,2 miljard Euro). Dit is niet zo héél véél, want de Marokkaanse overheid heeft al langer plannen om Agadir met het Marokkaanse spoorwegennet te verbinden. Momenteel is Marrakech een eindhalte. Het aanleggen van een TGV-lijn bedraagt 30% meerkost.

Na de in gebruikname van de HSL Casablanca - Agadir, zou men starten aan de HSL Casablanca - Rabat - Tanger. Deze lijkt ook wel rendabel. Men gaat op lange termijn ook een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor een HSL Rabat - Fès - Oujda.

(Eigen bijdrage met info uit: LaVieEco.com / Yabiladi.com / Reuters , ea)

Default стеклянные душевые кабинки

Здравствуйте товарищи!
    Предлагаем Вашему вниманию изделия из стекла для дома и офиса.Наша организация ООО &#171;СТЕКЛОЭЛИТ&#187; работает 10 лет на рынке этой продукции в Беларуси.

Мы можем предложить Вам Межкомнатные стеклянные двери,Офисные стеклянные перегородки,Душевые кабины из закаленного стекла,Стеклянные двери в душ и Лестничное ограждение из стекла,а такжеСтеклянные козырьки и Интерьерные перегородки
    Более подробная информация размещена на нашем сайте
    С уважением,коллектив "ООО СТЕКЛОЭЛИТ".
    ограждения лестницы со стеклом
    двери межкомнатные купе
    стеклянное панно цена
    двери для душевых кабин на заказ
    маятниковые двери деревянные
    заказать двери купе
    ремонт стеклянных перегородок
    купить зеркало с подсветкой в ванную
    установка стеклянных дверей в сауну
    стоимость стекла минск
    купить зеркало
    раздвижные двери стекло межкомнатные цена
    купить душевые двери стеклянные в минске
    зеркало недорого в минске
    установка зеркал
    потолки со стеклом
    душевые ограждения 80х80
    перегородки из закаленного стекла
    недорогие раздвижные двери
    вырезать зеркало по размеру
    двери на душевую кабину
    стеклянные лестницы минск
    ограждение лестниц стеклом
    зеркало на стену
    стекло для балконов
    стекло для душевых кабин купить
    стекло для душевой цены
    стекол лестничные ограждения
    купить зеркало беларусь
    стеклянные двери в интерьере
    купить стекло для душ кабины
    ограждения со стеклом
    стеклянные двери и перегородки
    стеклянные дверки для ванной
    купить стеклянную перегородку для комнаты
    распашные стеклянные двери для душа
    ограждения из стекла в минске
    душевые уголки 80х80
    зеркало в минске на заказ
    матовое стекло для межкомнатных дверей
    раздвижные столы в минске
    стекло душевой кабины купить
    маятниковая дверь двустворчатая
    зеркало навесное
    душевая кабина магазин
    зеркало с полкой для ванной
    стеклянное ограждение бассейна
    раздвижные межкомнатные двери из стекла
    ограждения лестницы
    душевые двери на заказ

Default установка стеклянной двери в &

Доброго времени суток господа!
    Предлагаем Вашему вниманию изделия из стекла для дома и офиса.Наша организация ООО &#171;СТЕКЛОЭЛИТ&#187; работает 10 лет на рынке этой продукции в Беларуси.

Мы можем предложить Вам Межкомнатные стеклянные двери,Офисные стеклянные перегородки,Душевые кабины из закаленного стекла,Стеклянные двери в душ и Лестничное ограждение из стекла,а такжеСтеклянные козырьки и Интерьерные перегородки
    перегородки для офиса
    гримерное зеркало купить
    душевые матовым стеклом
    зеркальное панно на стену купить
    раздвижная стеклянная дверь купить в минске
    изделия из стекла на заказ
    душевые кабина
    дверь в душ стеклянная распашная
    купить зеркало с полочкой
    купить фасад из стекла
    купить стеклянный стол в минске цены
    перегородки для душа
    ограждения минск
    купить зеркало в багете
    ограждения из стекла
    стеклянные двери для офиса
    лестницы и ограждения
    зеркало в прихожую в минске
    навесы для стеклянных дверей
    двери в душевую на заказ
    стеклянный козырек на подвесах минск
    зеркало с подсветкой купить минск
    заказать стекло для стола
    душевая кабина в интернет магазине
    душевые кабины из закаленного стекла
    настольное зеркало минск
    зеркальное панно минск
    купить душевую кабину цены
    душевые кабины ванны
    входная с зеркалом
    межкомнатные двери из закаленного стекла
    стеклянные перегородки в квартире цена минск цена
    двери из стекла триплекс
    двери для душевых кабин раздвижные
    душевая кабина 90х90
    кривое зеркало фото
    душевая перегородка
    стеклянная дверь в душ цена
    раздвижные двери межкомнатные стекло
    складные стеклянные двери для душа
    каленое стекло для душевой кабины
    стеклянные перегородки для душа в минске
    стеклянные двери для душа минск
    декоративные межкомнатные перегородки купить
    стеклянные двери в ванную комнату цена
    стеклянные раздвижные двери и перегородки в минске
    зеркала в квартире
    перила ограждения
    стеклянные ограждения минск
    вырезать зеркало на заказ

Default двери из стекла межкомнатные

Доброго времени суток дамы и господа!

купить зеркало минск недорого
    перегородки раздвижные стеклянные
    перегородки из закаленного стекла минск
    душевые ограждения раздвижные
    зеркало навесное
    офисная перегородка
    стеклянные двери для ванной комнаты
    двери из закаленного стекла цена
    изготовление стеклянных дверей в минске
    дверь в душевую кабину цена
    стеклянные экраны для батарей цена
    лестница со стеклом
    мобильные стеклянные перегородки
    стеклянные дверки для ванной
    стеклянные навесы
    панно на заказ
    стеклянные дверцы
    изготовление стеклянных дверей на заказ
    кухонные фартуки в стекле
    душевые ограждения угловые
    душевые боксы размеры
    стеклянная дверь на ванну
    стеклянные двери в минске с фото и ценами
    входные стеклянные двери для коттеджа
    стеклянный душ
    стеклянное панно на стену
    стеклянные перегородки для душевой кабины
    установка стекол душевой кабины
    раздвижные комнатные двери
    стеклянные раздвижные двери межкомнатные
    стеклянные экраны для батарей
    душевые шторки без поддона
    стеклянные двери и перегородки для душа
    зеркало настольное купить
    купить зеркало в комнату
    панно стеклянные
    двери душевые раздвижные
    стеклянные раздвижные двери цена
    откатные стеклянные двери
    зеркало на стену
    стеклянные перегородки для банков
    монтаж стеклянных дверей
    двери из стекла минск
    стеклянная перегородка для душевой
    стеклянная дверь для душа под заказ
    стеклянные перегородки в ванную цена
    душевые уголки купить
    душевые кабины и цены
    зеркало настольное с подсветкой
    стекло для перегородок

Default плоское зеркало

Здравствуйте господа!

стеклянные двери для ванной купить
    зеркало шкафчик в ванную комнату
    стекло для душевой кабины минск
    стеклянное панно в ванную комнату
    зеркало купить в минске цены
    двери в душ минск
    купить стекло для душ кабины
    душевые боксы цены
    цельностеклянные двери цена
    зеркало в ванную комнату