Ibn Al Mubarak en de zwarte slaaf

Abdullah ibn Al Mubarak zei: Ik was in Mekka terwijl zij (de mensen) getroffen werden door droogte. Dus de mensen gingen naar Masjid Al Haram en smeekten voor regen, maar het regende niet. Aan mijn zijde was er een zwarte slaaf. De zwarte slaaf zei: “O Allah, O Allah, zij hebben U aangeroepen en U heeft hen niet verhoord. Voorwaar, Ik zweer bij U dat U ons regen zal geven.” Hij (Ibn Al Mubarak) zei: “Bij Allah, we hadden geen moment gewacht voordat ons regen werd gegeven.”

Daarna vertrok de zwarte slaaf. Ik volgde hem totdat hij een huis binnentrad van de begrafenisondernemers zodat ik wist welke huis het was. In de ochtend nam ik enkele dinars en ging naar het huis en daar was een man aan de deur.

Ik zei: “Ik ben op zoek naar de man (eigenaar) van dit huis.”

Hij antwoordde: “Dat ben ik.”

Ik ze: “Er is een dienaar van jou die ik wenst te kopen.

Hij antwoordde: “Ik heb 14 dienaren, ik zal ze jou brengen”

Hij (Ibn Al Mubarak) zei: “Deze specifieke dienaar was niet aanwezig bij hen, dus zei ik: “Heeft u nog meer dienaren?”

Hij zei tegen me: “Er is een zieke jongen.”

Hij bracht hem en hij was de zwarte slaaf.

Ik zei: “Hij is exact degene (die ik zoek)”

Hij antwoordde: “Hij is van jou Abu Abdur Rahman. Ik gaf hem 14 dinar en nam de dienaar mee.

Toen we vertrokken en een weg namen zei hij: “O meester, wat wil je met mij terwijl ik ziek ben?”

Ik antwoordde: “ Door datgene wat ik gisterenavond zag”

Hij (Ibn Al Mubarak) zei: Hij (de zwarte dienaar) leunde op een muur en zei: “O Allah, maak me niet beroemd, neem mijn ziel naar U.

Hij (Ibn Al Mubarak) zei: Hij viel dood op de grond en de mensen van Mekka verzamelden zich (om over hem te bidden).

Genomen van : Fundamentals of the Creed of Ahlus Sunnah wa Jamah

Vertaald door www.islamverhalen.be