Wat heb je nodig:
Wat heb je nodig:

600 gram bloem
iets meer dan tl zout
zakje gist
2 el anijs (ik heb gemalen anijs gebruikt).
1 ei
1 el zachte boter
1 zakje vanille suiker
+/- 400 ml lauw warme melk

Voeg in een kom: bloem, gist en zout apart van elkaar in de kom, anijs, ei, boter, vanille suiker en mix of roer dit even door
voeg dan de lauw warme melk beetje bij beetje toe! Dit is belangrijk omdat, afhankelijk van je deeg, je teveel melk kan toevoegen waardoor je weer meer bloem toevoegen etc. Als je beetje bij beetje toevoegt dan kun je inschatten of 400 ml voldoende is

Kneed alles goed door tot een deeg.

Doe een beetje olie op je handen en doe dit op het deeg (optioneel) en laat het vervolgens een uurtje rijzen. Leg een plastic zak en een theedoek erop. Wat ook het proces versnelt, is de kom in een warme bak met water te leggen.

verwarm je oven voor op 180 graden

Als je deeg na een uurtje rijzen in volume is verdubbeld maak je er bolletjes van.

Leg ze op een bakplaat en laat ze vervolgens weer een uurtje rijzen. Dit zorgt er voor dat ze lekker zacht worden in de oven. Anders worden ze krokanter wat natuurlijk ook kan.

Besprenkel de bolletjes met een ei of olie en leg er wat sesamzaadjes op. Ik heb japanse geroosterde sesam zaadjes gebruikt

Dan mag het de oven in tot het goudbruin is geworden afhankelijk van je ovenstand.

Low budget versie;
600 gram bloem
iets meer dan tl zout
zakje gist
2 el anijs (ik heb gemalen anijs gebruikt).
1 ei - kun je overslaan
1 el zachte boter - kun je overslaan
1 zakje vanille suiker - kun je overslaan (in dit geval iets meer zout toevoegen of anijs)
+/- 400 ml lauw warme melk - vervangen door lauw warm water

Ei en boter zorgen er vaak voor dat de broodjes wat luchtiger worden maar als je het langer laat rijzen heb je vaak ook hetzelfde resultaat.