Page 2 of 5 FirstFirst 1234 ... LastLast
Results 11 to 20 of 45

Thread: Dua's voor iedere moment

Dua voor bij het aan- en uitkleden

Uitspraak van de dua bij het aan- en uitkleden

Alhamdoelillahie alladhie kasaanie haadhaa (at-thawb) wa razaqaniehan min ghayri hawlin minnie wa laa qoewwah.

Betekenis van de smeekbede
    Alle lof zij Allah Die mij gekleed heeft hiermee (kleding) en het voor me heeft voorzien, terwijl ik machteloos en onbekwaam ben

Dua bij het betreden van de moskee
    Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “De meest geliefde plaats van Allah zijn de moskeeën. En de meest gehate plaatsen zijn de marktplaatsen.” En zo is het: de moskee is een eervolle plaats om je tijd door te brengen en het is dus goed om de moskee vaak te bezoeken. De Profeet (vrede zij met hem) deed dit ook en hij stapte de moskee dan altijd binnen door eerst met zijn rechtervoet naar binnen te stappen. Hierbij sprak hij de volgende woorden uit:

Uitspraak van de dua
    A3oedhoe billahie al-3adhziemi wa bi wadjhihie l-kariem wa soelthaanihi l-qadiem, mina s-shaytaanie r-radjiem. Bismillahie, wa s-salaatoe, wa s-salaamoe 3ala rasoelillaah. Allaahoemma aftah’lie abwaaba rah’matik

Betekenis van de dua

Ik zoek mijn toevlucht tegen de vervloekte shaytaan bij Allah de Almachtige, bij Zijn Edele Gezicht en bij Zijn onophoudelijke Heerschappij. In de Naam van Allah en zegeningen en vrede zij met de Boodschapper van Allah. O Allah, open voor mij de deuren van Uw genade.

Dua bij het verlaten van de moskee
    Het is ons bekend dat de moskee een goede plek is om onze tijd door te brengen, mits we ons natuurlijk bezighouden met nuttige zaken, zoals bidden, Koran lezen, leren over ons geloof. Maar we kunnen niet al onze tijd in de moskee doorbrengen, er zijn immers ook verplichtingen buiten de moskee. Het is dus niet alleen belangrijk om te weten hoe we de moskee kunnen binnentreden, maar het is ook belangrijk om te weten op welke manier we de moskee het beste kunnen verlaten. De Profeet (vrede zij met hem), het beste voorbeeld, verliet de moskee door eerst met zijn linkervoet naar buiten te stappen terwijl hij de volgende woorden uitsprak:

Uitspraak van de dua
    Bismillahie wa s-salaatoe wa s-salaamoe 3ala rasoeliellah, allahoemma innie as-aloeka min fadlika, allahoemma 3simnie mina s-shaytaani r-radjiem.

Betekenis van de dua
    In de Naam van Allah en gebeden en vrede zij met de Boodschapper van Allah. O Allah, ik vraag U om Uw gunsten. O Allah, bescherm mij tegen de vervloekte shaytaan

Dua na het horen van de adhan
    De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd dat een smeekbede die tussen de adhan en de iqamah verricht wordt, niet geweigerd wordt. Het is dus één van de momenten waarop verhoring van onze smeekbeden groot is en daarbij gebood de Profeet (vrede zij met hem) ons om voor hem (vrede zij met hem) smeekbeden te verrichten, waarin we Allah vragen om hem (vrede zij met hem) de plaats van wasilah te geven. De profeet (vrede zij met hem) heeft over de beloning hiervan gezegd dat degene die de onderstaande smeekbede uitspreekt na het horen van de adhan, de voorspraak van de profeet (vrede zij met hem) zal ontvangen op de dag des oordeels.

Uitspraak van de dua
    Allahoemma rabba haadhihi ad-da3wati at-taamma, wa s-salaatie l-qaa-ima, aati Moh’ammeden al-wasielata wa l-fadhielata wa ab3ath-hoe maqaamen mah’moeden alladhie wa 3adtah. (Innaka laa toeglifoe l-mie3aad).

Betekenis van de dua
    O Allah, Heer van deze perfecte oproep en van het te verrichten gebed, schenk Mohammed al-wasielah en al-fadielah en schenk hem de verheven positie die U hem heeft beloofd. (Voorwaar, U verbreekt geen belofte).

Jazaka allaho khairan voor deze mooie du3as

Quote Originally Posted by zinazina View Post
    Jazaka allaho khairan voor deze mooie du3as
    Bedankt lieve zuster, Moge Allah al je dua's verhoren inscha'Allah.

Bedankt voor het plaatsen :)

Quote Originally Posted by IMO View Post
    Bedankt voor het plaatsen :)
    Geen probleem schat:kusje:
    Mag Allah je zegenen

# Umm_Imran ♡. Tufa7e's Avatar

jazzakallahoe gairan !!
    Ik ben mijn appeljasje uitgegroeid. Ik ga in een nieuw jasje verder.

Quote Originally Posted by Tufa7e View Post
    jazzakallahoe gairan !!
    Amin schat:D