Page 1 of 20 12311 ... LastLast
Results 1 to 10 of 197

Thread: IMO'S koran hoekje, dua's , hadiths alles hier te vinden

Default Betekenissen van soerats

Ik zoek voor jullie wat ik ken, wat ik zelf heb gelezen, en wat ik heb geleerd

zo laat ik jullie mee genieten in mijn (beetje) kennis..

Elke dag inshallah een nieuw onderwerp

Ik plaats geen herhalingen van wat in andere topics staan met betrekking tot de islam, hadiths, koran, sorats, dua's etc

Bijna iedereen kent de soerat el fatiha. maar wat betekent het eigenlijk?

Het betekent het volgende:

Bismi lahi rahmanie rahiem - in de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
    alhamdu lillaahi rabbil' aalamien - alle lof en dank zijn aan Allah, de Heer van de wereldwezens
    arrahmaanir rahiem - de barmhartige, de genadevolle
    maaliki jawmid dien - de enige eigenaar van de dag des oordeels
    ijjaaka na'budu wa ijjaaka nasta'ien - u alleen aanbidden wij, en u alleen vragen wij voor alles om hulp
    ihdinas sirraatal mustaqiem - leidt ons op het rechte pad
    siraatal ladhiena an' amta'alaihim
    ghairil maghodoebi'alaihim walad daallien - het pad van degenen aan wie u gunsten hebt gegeven en niet van diegenen die uw woede hebben gewekt of van degenen die dwalen

goed bezig meid. bedankt voor het plaatsen.

mag ik weten wat de bron is van deze vertaling(en)?:)

Quote Originally Posted by Ariffi View Post
    goed bezig meid. bedankt voor het plaatsen.

mag ik weten wat de bron is van deze vertaling(en)?:)
    Tuurlijk de bron is:
    Het laatste deel van de qoer- aan
    Djoez Amma
    Vertaling en Transcriptie

:)

weet je wat ik zo prachtig vind..het feit dat allah swt tegen je terug praat wanneer je soerat el fatiha reciteerd tijdens het gebed
    Niemand anders dan jezelf zijn, in een wereld die dag en nacht zijn best doet je tot iemand anders te maken,
    betekent de zwaarste strijd leveren die een mens kan leveren.

I wasn’t just kissing him, I was telling his lips a secret:kusje:

Hoe bedoel je? :)
    Gewoon vraag, ik weet echt weinig

Quote Originally Posted by IMO View Post
    Bij elke zin die jij van soerat el fatiha opleest tijdens het bidden..praat allah swt terug..vandaar dat het ook is aanbevolen om tussen elke zin een tussen stopt te maken..
    ik ga ff voor je kijken wat er nou percies wordt terug gezegd..
    voorheen had ik altijd moeite om me te concentreren tijdens het bidden maar sinds ik dat weet echt niet meer
    Niemand anders dan jezelf zijn, in een wereld die dag en nacht zijn best doet je tot iemand anders te maken,

# Umm_Imran ♡. Tufa7e's Avatar

Op het gezag van Abu Huraira (( Radhiya Allahoe 3an3) die het van de Profeet (( Sallallahoe 3alay3i wa salam )) gehoort heeft, die zei:

"Wie een gebed verricht zonder daarin Oemmoe l'Quran (( soera Al-Fatiha )) te lezen, daarvan is het gebed onvolmaakt (( en hij herhaalde dit 3x )) onvolledig. Iemand zei tegen Abu Huraira: " (( Zelfs als )) we achter een imam staan (( D.W.Z. als we achter een imama staan en naar hem luisteren wanneer hij de Fatiha reciteerd )) Hij zei: "Reciteer het voor jezelf want ik heb de Profeet ( Sallallahoe 3alay3i wa salam )) horen zeggen: " Allah (( De Almachtige, de Verhevene )) heft gezegd: "Ik heb het gebed tussen Mijzelf en Mijn dienaar geplaatst, en Mijn dienaar krijgt waar hij om vragt. Als mijn dienaar zegt: "Alhamdollillahi Rabbi L3alamin ((Geprezen zij Allah de Heer der Werelden" zegt Allah (( de Almachtige de Verhevene )) "Mijn dienaar heeft Mij geprezen."
    En als hij zegt "Arahmani Rahim (( de Genadevolle de Barmhartige ))" zegt Allah (( de Almachtige de Verhevene )) "Mijn dienaar heeft Mij verheven"
    En wanneer hij zegt: "Maliki Yawmi Deen (( Meester van de Dag des Oordeels ))" zegt Allah: "Mijn dienaar heeft Mij verheerlijkt" - en bij een gelegenheid: "Mijn dienaar heeft zich aan Mijn macht onderworpen".
    En als hij zegt: "Iyyaka na3bodho wa iyyaka nasta3ien (( Alleen U aanbidden wij, en alleen U vragen wij om hulp ))" zegt Hij: "Dit is tussen Mij en Mijn dienaar en Mijn dienaar krijtg wat hij vraagt."
    En als hij zegt: "Sirrata ladhina an 3amta 3alay3im, ghairi lmaghdhobi 3alay3im, wa ladhaalien (( Leidt ons op het rechte pad. Het pad van diegene aan wie U uw gunsten hebt geshonken, niet dat van hen op wie Uw toorn is neergedaalt, noch het pad der dwalenden )) " zegt Hij" Dit is voor Mijn dienaar, en Mijn dienaar zal krijgen wat hij vraagt"

Bron: Hadith Qudsi, nummer 8.

IMO, bedoel je zoiets?
    Ik ben mijn appeljasje uitgegroeid. Ik ga in een nieuw jasje verder.

Kijk naar de plaats van Soejoed. Waarom? Stel je voor, dat je bij een belangrijke koning of president op bezoek bent, en je staat voor hem. Dan ben je ook niet naar alle hoeken in de kamer aan het kijken. Maar nu sta je voor jou Heer!!! Dan kun je het ook niet maken om ergens anders naar toe te kijken. Reciteer Surah al-Fatiha. En blijf je ook hier bewust van wat je zegt.

"Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. De Barmhartige, de Genadevolle" Je dankt Allah, voor het feit dat je in staat bent het gebed te verrichten.

"Meester van de Dag des Oordeels." Wees ook hier ervan bewust van wat je zegt en bedenk je het moment dat je voor Allah (s.w.t.) staat, op de dag des oordeels

"U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp." Is er echt niemand anders waarop je rekent in dit leven? Hou dit bij

"Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden." Je vraagt Allah hier om je op het rechte pad te leiden. Hoop dan ook op verhoor van je smeekbede

De profeet zegt in een hadith Qudusi: "Als een dienaar tijdens zijn gebed Surah al-Fatiha reciteert, dan antwoord Allah (s.w.t.) hem:

"Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. De Barmhartige, de Genadevolle" Dan antwoordt Allah: mijn dienaar heeft mij gedenkt.
    "Meester van de Dag des Oordeels." Dan antwoordt Allah: mijn dienaar is zich bewust van mijn macht.
    "U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp." Dan antwoordt Allah: dit is alleen tussen mij en mijn dienaar.
    "Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden." Dan antwoordt Allah: mijn dienaar heeft mij gevraagd, en ik zal hem schenken wat hij vroeg.

Toen Omar ibn Abd al-Aziz bad, hield hij korte stiltes na elke vers van Surah al-Fatiha. Zijn metgezellen (ra) vroegen hem naar de reden en hij zei: "Ik houd ervan om het antwoord van Allah te horen." Daarna lees je een Surah op. Velen van ons nemen de kortste soera, bijv. Surah Al-Ichlaas, om eerder klaar te zijn, maar als je je bewust bent van de grote betekenis van deze kleine Soera dan zul je er insha'Allah meer bij stil staan.

# Umm_Imran ♡. Tufa7e's Avatar

Quote Originally Posted by IMO View Post
    er is nix mis met vragen :)
    de Profeet Mohammed (( Sallallahoe 3alay3i wa salam )) zei ooit : "Vergaar kennis vanaf de wieg tot het graf"
    Ik ben mijn appeljasje uitgegroeid. Ik ga in een nieuw jasje verder.